A6M3 zero

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

A6M3 zero

Postprzez marco2607 » wtorek, 30 października 2012, 14:29

Poszukuję zdjęć, linków do forum lub podpowiedzi gdzie mogę znaleźć opisy o samolotach A6M3 /32 z Rabaul Bougainville .
( zestrzelenie Yamamoto ).

oraz A6M3 /22 ozn UI-105 Hiroyoshi Nishizawa .

interesuje mnie w jakiej fabryce zostały wyprodukowane (Mitsubishi czy Nakajima ), oraz jakiej farby użyto do malowania góry samolotu ijn czy jakiejś zdobycznej.
Mam nadzieję że uzgodnimy to na forum.Dzięki za wszystkie podpowiedzi. :!:
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3432
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 17:25
Lokalizacja: Białystok

Reklama

Re: A6M3 zero

Postprzez Phantom » wtorek, 30 października 2012, 17:08

Może coś znajdziesz w Monografie Lotnicze 7 Mitsubishi A6M "Zero" Adam Jarski, Waldemar Pajdosz
Avatar użytkownika
Phantom
 
Posty: 299
Dołączył(a): poniedziałek, 19 września 2011, 08:47
Lokalizacja: małopolska

Re: A6M3 zero

Postprzez marco2607 » wtorek, 30 października 2012, 17:56

Między innymi ta monografia mi trochę namieszała, bo myślałem że ze względu na małą ilość zer32
były produkowane tylko w mitsubishi.
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3432
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 17:25
Lokalizacja: Białystok

Re: A6M3 zero

Postprzez Georg01 » wtorek, 30 października 2012, 19:02

Model 32 produkowało Mitsubishi na pewno, ale czy Nakajima ? Nie ma chyba dowodów na to, przynajmniej ja nie słyszałem nic pewnego o produkcji modelu 32 w Nakajima.

Zdjęć Zer 32 z Rabaul jest bardzo mało. Jest parę fotek z oznaczeniem T2-1xx. Jest jedno takie bardzo dobre zdjęcie pokazujące szereg Zer różnych modeli, w tym 21, 32 i 22 z oznaczeniem T2-1xx i T2-1xxx. Nigdy nie udało mi się go zdobyć w pełnej wersji, a wiem, że taka istnieje bo widziałem.

Zdjęć samolotów z eskorty Yamamoto nie ma i pewnie już nie będzie. Wszystkie malowanki T2-169 i T2-165 to fikcja - nie wiadomo nawet jak były oznaczone Zera 204 Kokutai. T2 to prawdopodobnie oznaczenie 204 Kokutai, ale nie jest jasne z jakiego okresu i dyskusja na ten temat nie ma sensu. Temat był dyskutowany 28 razy na http://www.j-aircraft.com i nie udało się niczego nigdy ustalić.

Kolory na Zerach do lata 1943 to kolejna niewiadoma. Zera wychodziły z fabryki w całości na błyszczący oliwkowozielonoszary. Zielone mazy dodawano polowo w Rabaul. Jaka farba ? Zapewne coś z malowań G3M, B5N i D3A czyli jakiś zielony z kamuflaży chińskich. Dlaczego piszę jakiś ? No bo nie ma jak do tej pory uczciwego wzornika do malowan chińskich - jedyne co mamy to obrazy malarzy, którzy malowali obrazy z samolotami. Czy to wiarygodny wzornik ? Nie.
Można brać wzór np. z kawałka skrzydła B5N z Pearl Harbor. Nie była to ani farba Nakajima, ani Mitsubishi, a raczej coś uniwersalnego dla samolotów marynarki.

Zdjęcia UI-105 - Zero model 22 - są bardzo popularne w internecie. Wystarczy w przeglądarce wpisać UI-105 i przełączyć na poszukiwanie grafiki i wyskakuje z tuzin zdjęć tego samolotu. Nie ma żadnego, nawet najmniejszego dowodu, że to samolot Nishizawy. Ktoś kiedyś tak napisał i tak zostało. Legenda zaczęła żyć własnym życiem. Jedyne pewne ujęcie Nishizawy przy samolocie z 251 Kokutai to zdjęcie przy UI-106, jeszcze przed odlotem do Rabaul.

Pozdrawiam :)
Ostatnio edytowano czwartek, 1 listopada 2012, 18:27 przez Georg01, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: A6M3 zero

Postprzez Jaho63 » czwartek, 1 listopada 2012, 12:06

marco2607 napisał(a):Poszukuję zdjęć, linków do forum lub podpowiedzi gdzie mogę znaleźć opisy o samolotach A6M3 /32 z Rabaul Bougainville .
( zestrzelenie Yamamoto ).

Ty się nie przejmuj i zrób maszynkę Sugity:
Obrazek
Obrazek
http://www.asisbiz.com/il2/Zero/A6M3-32-204Kokutai-T2190-Sugita/pages/1-A6M3-32-204-Kokutai-T2190-Shoichi-Sugita-Rabaul-Bougainville-1943.html
Tutaj (z Japońcami) nigdy nie będzie nic na 100% pewne.
Ja sam bym poszedł na to, ale Sugitę mam przyspawanego do Shidena.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: A6M3 zero

Postprzez marco2607 » piątek, 2 listopada 2012, 10:34

Dzięki za podpowiedzi , nadal szukam w lekturze. Temat trudny więc miałem nadzieję że ktoś kiedyś go przerabiał.
Zapewne zrobię warsztat i wtedy wypłynie więcej informacji.

Georg01 napisał(a):Model 32 produkowało Mitsubishi na pewno, ale czy Nakajima ?


Zwróć uwagę na zdjęcie t2/190 , na kadłubie ma białą obwódkę na hinomaru , a biorąc pod uwagę że zielony był domalowany poza fabryką świadczy to o produkcji nakajima . ( chyba że domalowali razem z zielonym)
Zresztą uzupełnienie zer 22 na Rabaul pochodziło z nakajima, więc kto wie jak było z 32.
Do zagłębienia tematu też bylem za produkcją w mitsubishi 32 ale teraz trochę mi się namieszało.

Z 2 zawodnikiem to zawsze myślałem że ten UI-105 to maszyna Nishizawy , :oops:
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3432
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 17:25
Lokalizacja: Białystok

Re: A6M3 zero

Postprzez xLAWx » piątek, 2 listopada 2012, 11:41

marco2607 napisał(a):...interesuje mnie w jakiej fabryce zostały wyprodukowane (Mitsubishi czy Nakajima )...


A6M3 (zarówno Model 22, jak i Model 32) były produkowane wyłącznie w Mitsubishi.

Pozdrawiam,

LAW
xLAWx
 
Posty: 10
Dołączył(a): wtorek, 22 maja 2012, 13:34

Re: A6M3 zero

Postprzez marco2607 » piątek, 2 listopada 2012, 13:12

xLAWx napisał(a):A6M3 (zarówno Model 22, jak i Model 32) były produkowane wyłącznie w Mitsubishi.


Mogę prosić skąd zaczerpnąłeś te informacje. :?:
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3432
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 17:25
Lokalizacja: Białystok

Re: A6M3 zero

Postprzez xLAWx » piątek, 2 listopada 2012, 15:04

Np. z książki wyd. Gakken nr 33 albo z książki "Zero" R.C.Mikesha.
xLAWx
 
Posty: 10
Dołączył(a): wtorek, 22 maja 2012, 13:34

Re: A6M3 zero

Postprzez Georg01 » piątek, 2 listopada 2012, 16:14

marco2607 napisał(a):Zwróć uwagę na zdjęcie t2/190 , na kadłubie ma białą obwódkę na hinomaru , a biorąc pod uwagę że zielony był domalowany poza fabryką świadczy to o produkcji nakajima . ( chyba że domalowali razem z zielonym)

Z 2 zawodnikiem to zawsze myślałem że ten UI-105 to maszyna Nishizawy , :oops:


Zielony domalowano polowo na 1000 % i była to farba niewiadomego pochodzenia - bardzo prawdopodobne jest użycie zielonego np. z malowań G3M z tzw. kamuflażu chińskiego. Oficjalny zielony Mitsubishi i Nakajima na A6m wprowadzono dopiero w lipcu 1943 i tylko na nowych produkcjach Model 22 (Mitsubishi) i Model 52 (Mitsubishi, Nakajima). Czy w ogóle kiedykolwiek farby fabryczne pojechały w świat do malowania samolotów polowo na odległych wyspach jest czystą spekulacją.

UI-105 uchodzi za samolot Nishizawy. Nikt nigdzie tego nie udowodnił. Po prostu powstała taka świecka tradycja, że to samolot Nishizawy. Na zdjęciu z Japonii przed odlotem do Rabaul Nishizawa stoi obok UI-106. Mógł latać na 5 Zerach i do każdej misji miał inny egzemplarz - bardzo prawdopodobne. Chyba nawet najbardziej prawdopodobne.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: A6M3 zero

Postprzez marco2607 » wtorek, 6 listopada 2012, 12:56

Dziękuję za podpowiedzi które potwierdziły że dobrze kombinowałem z malowaniem 3 zera.
xLAWx napisał(a):Np. z książki wyd. Gakken nr 33 albo z książki "Zero" R.C.Mikesha.


Muszę przyznać że trochę zamieszania wprowadziły niektóre monografie, mało tego nawet w wikipedia pokazuje coś takiego
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_A6M
i nawet jeśli faktycznie nakajima robiła 3 to była to produkcja nieznaczna. Więc w swoim modelu stawiam na mitsubishi.

Jaho63 napisał(a):Ja sam bym poszedł na to, ale Sugitę mam przyspawanego do Shidena.


Pomysł podobny , ale asiorki będę robił w 1/72 .W 1/48 chcę zrobić po zerze w każdej wersji i innym malowaniu.
Czyli szary, pstrokaty i zielony. :lol:

Georg01 napisał(a):Zielony domalowano polowo na 1000 % i była to farba niewiadomego pochodzenia - bardzo prawdopodobne jest użycie zielonego


Niektórzy nazywają tę farbę kumogata green ;o)

Georg01 napisał(a):UI-105 uchodzi za samolot Nishizawy


Jeśli chodzi o tego zawodnika w dalszym ciągu poszukuję odpowiedzi o kolor napisu na stateczniku ( na razie stawiam na cały biały , a na zdjęciach UI zamalowane w celu dezinformacji). Nie do końca mnie też przekonuje malowanie żółtych natarć skrzydeł.

Wszelkie sugestie w dalszym ciągu mile widziane. :shock:
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3432
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 17:25
Lokalizacja: Białystok

Re: A6M3 zero

Postprzez Georg01 » wtorek, 6 listopada 2012, 16:31

marco2607 napisał(a):Nie do końca mnie też przekonuje malowanie żółtych natarć skrzydeł.
Wszelkie sugestie w dalszym ciągu mile widziane. :shock:


Malowanie żółtych krawędzi natarcia wprowadzono na 100 % około października-listopada 1942, a więc bardzo wcześnie. Kilka lat temu był wątek na j-aircraft gdzie to dyskutowano. Według teorii ten UI-105 powinien mieć te żółte krawędzie. Zdjęcia są dość dobrej jakości, a wątpliwość i tak pozostaje. Teoria mówi, że tak, oko widzi, ze być może nie. Zdjęcia UI-105 są bodajże z kwietnia/maja 1943 jak pamiętam.

Ostatnie kalki Tamiyi jak widziałem mają oprócz białych cyfr 105 także wersję z żółtym środkiem i z białą obwódką wokół cyfr. Ciekawe.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: A6M3 zero

Postprzez marco2607 » wtorek, 6 listopada 2012, 19:04

Georg01 napisał(a):Malowanie żółtych krawędzi natarcia wprowadzono na 100 % około października-listopada 1942, a więc bardzo wcześnie. Kilka lat temu był wątek na j-aircraft gdzie to dyskutowano.


Gdzieś czytałam że była to wiosna 43, ale muszę to sprawdzić. Faktem jest że ze zdjęć wynika że nie wszystkie malowania trzymaly się utartych wzorów. W tym czasie byla duża dowolność, widzialem zdjęcia karmelkowych zer z żółrym natarciem , jak i mazanych bez niego. Myślę że tan standard był na pewno w malowaniach fabrycznych, ale to dopiero gdzieś od czerwca 43.

Georg01 napisał(a):Teoria mówi, że tak, oko widzi, ze być może nie. Zdjęcia UI-105 są bodajże z kwietnia/maja 1943 jak pamiętam


Niedawno oglądalem zdjęcie z podpisem że UI zostalo zamalowane przez japońskiego cenzora .
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3432
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 17:25
Lokalizacja: Białystok

Re: A6M3 zero

Postprzez Georg01 » wtorek, 6 listopada 2012, 20:01

marco2607 napisał(a):Myślę że tan standard był na pewno w malowaniach fabrycznych, ale to dopiero gdzieś od czerwca 43.


Znane są zdjęcia samolotów marynarki z października/listopada 1942 z żółtymi krawędziami, jeszcze w malowaniach jasnoszarooliwkowych. Nie tylko Zera, ale też inne. Mogły istnieć odstępstwa - tak jak u Anglików żółte krawędzie w Afryce raz są, a raz ich nie ma. Rozkaz rozkazem, życie życiem. Samoloty z 251 Kokutai były odbierane w Japonii na początku 1943. Na mój gust krawędzie musiały mieć żółte. Udowodnić nie potrafię, bo nie ma kolorowych fotek z 251. Też mam wątpliwości jak patrzę na fotki UI-105.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: A6M3 zero

Postprzez xLAWx » wtorek, 6 listopada 2012, 20:31

marco2607 napisał(a):Muszę przyznać że trochę zamieszania wprowadziły niektóre monografie, mało tego nawet w wikipedia pokazuje coś takiego
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_A6M
i nawet jeśli faktycznie nakajima robiła 3 to była to produkcja nieznaczna. Więc w swoim modelu stawiam na mitsubishi.


Zdecydowanie Mitsubishi. A ten artykuł z wikipedii zawiera więcej błędów: np. wersji A6M3 Model 22 powstało 560 egz., a nie "około 2300", jak napisano. Natomiast wersji A6M2 Model 21 Nakajima zbudowała 2628 egz. (lub 2821 wg innych źródeł), a nie 800, jak podaje wikipedia.

Tak przy okazji i zupełnie na marginesie: formalnie oznaczenie kodowe 251. Kokutai to U1, a nie UI.
xLAWx
 
Posty: 10
Dołączył(a): wtorek, 22 maja 2012, 13:34

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości