P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Jacek K » sobota, 5 stycznia 2013, 12:10

Chwilka na bardziej lajtowy element ale za to fajnie będzie wyglądał. Te trzy światełka pod prawym skrzydłem były dość karykaturalne, tylko zarys. Postanowiłem je zmodyfikować.
Wywierciłem otworki w miejscach tych światełek, potem doszlifowałem do właściwej średnicy kawałek ramki z oszklenia i dociąłem odpowiednie odcinki, których powierzchnię czołową wypolerowałem (potem się pomaluje farbkami transparentnymi). Do tego pierścienie z blaszki i gotowe. Te pierścienie przykleję już po pomalowaniu skrzydła. Będą się lepiej prezentować.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Jacek K
 
Posty: 271
Dołączył(a): sobota, 3 listopada 2012, 12:53

Reklama

modele polskich samolotów

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Jacek K » wtorek, 8 stycznia 2013, 22:47

Foliowanie kadłuba praktycznie skończone. Pozostały tylko stateczniki poziome. Z ostatnią częścia kadłuba miałem najwięcej kłopotów i musiałem zmienić nieco technikę. Zaczęło się od krawędzi natarcia skrzydła w miejscu połączenia z kadłubem. Za nic folia nie chciała współpracować, nawet ta lekko uciągliwa.. To trudne miejsce powyginane na wszystkie strony świata. Musiałbym stosunkowo mały element rozbić na przynajmniej 4 kawałki folii jeśli nie 5.Zmieniłem więc cienką folię spożywczą na folię aluminiową z tacek do grila. To już w zasadzie cienka blaszka jak zauważył Kuba. Masa z tym roboty zwłaszcza modelowanie kształtu ale idzie całkiem fajnie. Potem najtrudniejsze jest docięcie linii podziału. Zrobiłem tak cały przód modelu bo wykonując jeden element który różnił się grubością musiałem zrobić sąsiadujący i kolejny. W ten sposób dojechałem do wysokości wiatrochronu i tam udało się zgubić różnicę. Całość wyszlifowałem papierem (grubość tej okładziny spokojnie pozwala nawet na dość spore szlify i równanie niedociągnięć) , dopiero teraz wypoleruję i zmatowię niektóre panele.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Jacek K
 
Posty: 271
Dołączył(a): sobota, 3 listopada 2012, 12:53

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Jacek K » środa, 9 stycznia 2013, 17:56

Osłony wylotu luf km-ów wraz z nakładką z grubszej blachy dookoła nich spędzały mi sen z powiek. Wiedziałem, że muszę je zrobić od nowa bo w oryginale górna i dolna połówka są przesunięte i ich kształt jest… śmieszny, nie do przełknięcia. Z grubej folii (albo cienkiej blaszki jak kto woli) od kwiatów wytłoczyłem sobie kształt skrzydła, wywierciłem otworki i wsunąłem w nie wcześniej przygotowane rurki z tego samego materiału-okazało się proste, jestem zadowolony z efektu. Teraz tylko zaślepić do mniejszej średnicy wyloty rurek, wsunąć lufy, przyciąć blaszkę do kształtu panela i gotowe Wyszło tak:
Obrazek
Obrazek
Jacek K
 
Posty: 271
Dołączył(a): sobota, 3 listopada 2012, 12:53

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Jacek K » czwartek, 10 stycznia 2013, 16:58

Skrzydło jest w trakcie przygotowania do malowania więc musiałem się zająć tymi wystającymi elementami. Były one pozostawione w naturalnej barwie aluminium dlatego nakleję je na końcu. Elementy te przeszkadzają przeszlifować skrzydło dlatego je usunę i zastąpię zrobionymi z blaszki aluminiowej.
Obrazek
Zrobiłem sobie kopyto z płytki ołowianej. Daje się łatwo nacinać, a takie właśnie nacięcie wykonałem i nie ma poszarpanych krawędzi po cięciu (wcześniej zrobiłem próbę na drewnie i nie było ok.)
Obrazek
Potem przyłożyłem blaszkę i delikatnie wykałaczką wytłoczyłem kształt.
Obrazek
Obrazek
Teraz wystarczy obciąć do wymaganego wymiaru i gotowe
Obrazek
Jacek K
 
Posty: 271
Dołączył(a): sobota, 3 listopada 2012, 12:53

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Jacek K » sobota, 12 stycznia 2013, 21:56

Kolejny kłopot: wydechy są zrobione jako jeden element . W dodatku wyglądają strasznie kiepsko. Trzeba będzie zeszlifować na równo a same końcówki rur wydechowych zrobić z np. drucika cynowego i nawiercić.
Obrazek
Tymczasem oklejone są już lotki a kadłub przeszlifowany i lekko przepolerowany gazetą. Jestem zadowolony z efektu zróżnicowania paneli. Przód modelu jest oklejony grubszą folią, właściwie cienka blaszką i daje dużo większe możliwości.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Jacek K
 
Posty: 271
Dołączył(a): sobota, 3 listopada 2012, 12:53

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Marcin_Matejko » sobota, 12 stycznia 2013, 22:08

Muszę przyznać że folowanie modelu wychodzi ci przednio :shock:
Na rury wydechowe proponuję cienkie rurki mosiężne (dostępne np. w sklepach modelarskich czasem nawet w budowlanych)
Drucika cynowego nigdy nie nawiercisz idealnie osiowo no chyba że w tokarce.

Czu oprócz sreberek z bombek,sreberek po kurczaku oraz stinolu (to ta blaszka od kwiaciarki) używasz np. foli BareMetal :?:
Pytam z ciekawości bo mam w planie model z polerowanymi blachami i szukam dla niego rozwiązania :?:
Klej pod folie nanosisz pędzlem czy aerografem :?:
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1420
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Kuba P. » sobota, 12 stycznia 2013, 22:19

A ja mam pytanie odnośnie skrzydeł bo się doczekać nie mogę - będziesz skrzydła oklejał czy malował?
Pismo rzecze, że płat Mustanga był szpachlowany, szlifowany, traktowany szpachlówką natryskową, polerowany i następnie malowany srebrzanką. Masz jakiś plan na ten efekt?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 13 stycznia 2013, 00:12

Kuba P. napisał(a):Pismo rzecze, że płat Mustanga był szpachlowany, szlifowany, traktowany szpachlówką natryskową, polerowany i następnie malowany srebrzanką. Masz jakiś plan na ten efekt?

Prosi się o technologię producenta.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5876
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Jacek K » niedziela, 13 stycznia 2013, 09:26

Skrzydła będą malowane. Schemat malowania i szpachlowania dostałem od Traczyka. Taraz odtwarzam wszystkie zeszlifowane elementy, trzeba je na nowo wytrasować lub zrobić z aluminium. Problem będzie w doborze odpowiedniej farby. Wymyśliłem sobie że nie rózniła się ona zbytnio odcieniem od aluminium na kadłubie i ja będę się starał iść w tym kierunku. Koledzy z politechniki zrobia mi trochę takiej farbki na bazie akrylu i tej samej folii, którą oklejałem model.
Jacek K
 
Posty: 271
Dołączył(a): sobota, 3 listopada 2012, 12:53

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Jacek K » niedziela, 13 stycznia 2013, 18:25

Dziś kilka drobniejszych elementów, które wymagały skończenia. Podczas szlifowania całego skrzydła straciłem nie tylko linie podziału ale tez wszystkie detale . Trzeba je było odtworzyć:
Obrazek
Obrazek
Dorobiłem jeszcze zawiaski do wcześniej wykonanych klapek rewizyjnych:
Obrazek
Przymiarka niektórych drobnych ale mających znaczny wpływ na ogólny wygląd modelu:
Obrazek
I na koniec osłony goleni podwozia:
Obrazek
Jacek K
 
Posty: 271
Dołączył(a): sobota, 3 listopada 2012, 12:53

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Jacek K » poniedziałek, 14 stycznia 2013, 16:46

To moje ulubione zdjęcie. Widać, że „konik” się raczej nie błyszczał w słońcu. Wspaniale tu widać zróżnicowanie paneli.
Obrazek
I nieźle się brudził i kopcił od spodu. Trzeba będzie opracować jakąś metodę na folii
Obrazek
Jacek K
 
Posty: 271
Dołączył(a): sobota, 3 listopada 2012, 12:53

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Grzegorz2107 » poniedziałek, 14 stycznia 2013, 19:09

Jacek K napisał(a):To moje ulubione zdjęcie. Widać, że „konik” się raczej nie błyszczał w słońcu. Wspaniale tu widać zróżnicowanie paneli.


Piękne zdjęcie, ale nie dające jednak prawa do daleko idących wniosków. Niektóre maszyny były polerowane, inne nie. Warto jednak mieć fotkę konkretnego egzemplarza.

To drugie zdjęcie przedstawia kamuflowaną maszynę. Nie ma to chyba wielkiego znaczenia, ale dochodzą tu przebarwienia farby, czy inne trwałe zabrudzenia lakieru, jakich na gołej blasze nie będzie.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 14 stycznia 2013, 23:22

To są oczywiście Twoje wybory. Zasugeruję tylko, jeśli można, że wybierając wzory do nanoszenia śladów eksploatacji może lepiej oprzeć się na samolocie eksploatowanym w podobnych warunkach, jednakim w kształcie i wyposażonym w taki sam silnik. Szturmowiec z Allisonem nie musi wyglądać tak samo jak myśliwiec z Packardem.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Jacek K » środa, 16 stycznia 2013, 23:09

W moim modelu (leciwym bo przecież dwudziestoletnim) zapomnieli o celowniku albo im się nie chciało bawić w detale. Musiałem „wymodelować „własny. Podpierałem się masą fotek i wyszło to tak:
Obrazek
Obrazek
Jacek K
 
Posty: 271
Dołączył(a): sobota, 3 listopada 2012, 12:53

Re: P 51 D Mustang, Hasegawa 1:32

Postprzez Kuba P. » środa, 16 stycznia 2013, 23:11

Piękny K14!
Nie wiem czy szybka nieco nie za gruba ale tak, to elegancko!
Bardzo piękny ten Mustang będzie.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości