F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez dewertus » środa, 6 lutego 2013, 21:56

Solo napisał(a):jakie elementy zabrudzeń powinienem spróbować zrobić w tym modelu

Żadnych - to nie był samolot bojowy, operował ze stałych baz, chuchany i dmuchany przez obsługę - nie miał kiedy i gdzie się upaćkać. Na twoim miejscu wykonałbym wash i lekkie filtrowanie aby powierzchnia wyglądała na nieco przytłumioną od warunków atmosferycznych.

W takim przypadku, jak nie wiesz jak "zneutralizować" model wystarczy skorzystać z rady wujka google i pooglądać zdjęcia... Jak znajdziesz egzemplarz, który swym wyglądem cię urzeknie i będziesz chciał uzyskać coś podobnego to wstaw zdjęcie aby reszta też wiedziała o co pytasz i mogła udzielić Ci kierunkowych porad.

Co do wykonania efektów w kokpicie - także jestem zdania, że w tej skali i przy tym co chcesz uzyskać najlepszy będzie suchy pędzel.

Co do okopceń najłatwiej je zrobić olejami stosowanymi przez plastyków (np. payne's gray i/lub vandyke brown z palety van Gogh'a) i "suchym pędzlem". Ta technika w odróżnieniu od aero daje możliwość łatwego i bezstresowego poprawiania jak się coś spartoli - wystarczy przejechać paluchem lub wacikiem i wszystko jest zmyte. Jak już uznasz, że jest ok to tryskasz (po washu też trzeba) lakierem bezbarwnym (mat lub półmat - w zależności od potrzeby) i wszystko jest trwale zabezpieczone.

Stosowanie pasteli czy innych cieni ma tę wadę, że opiera się na proszku, który przy nakładaniu (aero) lakieru bezbarwnego (konieczne zabezpieczenie) potrafi "ulotnić" się z modelu psując pożądany efekt.

Tomtre - przeca kolega robi pokojowego ex-faszystę, a Ty go do bojowego "Koreańczyka" odsyłasz... ;o)
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez Jiloo » środa, 6 lutego 2013, 22:47

Filtr i wash najprostszą metodą możesz wykonać sam rozcieńczając emalie. Dla filtra w proporcjach 10% farby/90% rozcieńczalnika. Wash to miej więcej proporcje 25%/72%.
Te podstawowe techniki są dość przystępnie przedstawione w filmie "AK INTERACTIVE – Enamel Weathering Techniques" – polecam obejrzenie. Zresztą jak w youtube wyszukasz te techniki to także zobaczysz o co biega.
| keep-disco-evil |
Avatar użytkownika
Jiloo
 
Posty: 666
Dołączył(a): sobota, 19 listopada 2011, 15:54
Lokalizacja: Warszawa

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez Solo » środa, 6 lutego 2013, 23:33

Nie mam jeszcze wprawy, na wszelki wypadek kupię sobie ten Dark Wash i Neutral Wash firmy MIG, to się na pewno przyda.
Tylko white spirit musze kupić AK, bo nie ma innego w sklepie, mam nadzieję że white spirit to po prostu white spirit?
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 09:05

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez dewertus » czwartek, 7 lutego 2013, 00:13

Pamiętaj tylko, że cały myk w washu polega na nanoszeniu go na powierzchnię gładką (błyszczącą) i "odmienną chemicznie". Jeśli decydujesz się na wash'a olejnego (MIG, AK) to model MUSI być wcześniej pomalowany bezbarwnym lakierem akrylowym i na odwrót - jeśli wash będzie akrylowy to lakier pod niego jest olejny.

BTW, do usunięcia wash'a wystarczy paluch, chustka, szmatka, wacik zamoczony w zwykłej, ciepłej wodzie lub... (jest to ciut obrzydliwe, ale skuteczne) własnej ślinie. Warunek - wash musi być wilgotny. Jak wyschnie to pozostaje tylko próbowanie (byle ostrożne) z rozpuszczalnikami do olejnych farb i innych specyfików.
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez Solo » czwartek, 7 lutego 2013, 08:54

To w takim razie do czego służy ten white spirit, skoro wystarczy woda do wymycia washa?
I w takim razie jakiego rodzaju są te washe MIG i AK; czy można je stosować do akryli?
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 09:05

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez karambolis8 » czwartek, 7 lutego 2013, 09:13

MiG jest olejny. Nada się do akryli. Nadmiar można usuwać suchą szmatką/uchogrzebem. Wodą raczej średnio. Solo, zanim coś kupisz i zaczniesz washować przeczytaj jeszcze to: o washu, bo teraz każdy radzi Ci co innego. Tam jest ładnie krok po kroku, ze zdjęciami jak to wygląda. Być może będziesz musiał się zarejestrować.
karambolis8
 
Posty: 2257
Dołączył(a): poniedziałek, 21 września 2009, 07:24

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez Jiloo » czwartek, 7 lutego 2013, 09:19

Solo napisał(a):Tylko white spirit musze kupić AK, bo nie ma innego w sklepie, mam nadzieję że white spirit to po prostu white spirit?

White Spirit kupiony w modelarskim czy plastycznym to te same produkty. Te ze sklepów technicznych (typu Castorama) podobno jest zupełnie inny).
Ja do washy i filtrów używam emalii - AK i MIG to też emalie (i notabene praktycznie te same podukty). Rozcieńczysz to white spiritem (mam Testorsa z plastycznego), rozcieńczalnikiem do emalii (używam Tamiya X-20 enamel thinner), benzyną zippo (podobno najdelikatniejsza jest).
| keep-disco-evil |
Avatar użytkownika
Jiloo
 
Posty: 666
Dołączył(a): sobota, 19 listopada 2011, 15:54
Lokalizacja: Warszawa

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez Solo » czwartek, 7 lutego 2013, 09:53

No dobrze, w takim razie zamówiłem sobie Dark i Neutral Wash z MIG i white spirit z AK i biorę się za lekturę wskazanych materiałów.
Szkoda tylko, że wszędzie piszą o washu i filtrowaniu pojazdów pancernych, a nie współczesnych samolotów...
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 09:05

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez Voltan » czwartek, 7 lutego 2013, 10:51

Solo, mam wrażenie, może mylne, ale starasz się coraz więcej srok za ogon złapać. Czym więcej pytań zadajesz, tym więcej, czasem sprzecznych, porad otrzymujesz. Nie wiem jakie masz doswiadczenie, ale powiem Ci coś o sobie. Wykonałm duzo miernych modeli w przeszłości.Postanowilem wrócic do tego hobby, z cała świadomością braków i niedomagań mojego "warsztatu". Przez lata w których zajmowalem się różnymi rzeczami wiele spraw w modelarstwioe poszło do przodu. Moje modele są słabe, ale wiem, że jednym modelem nie przeskocze wszystkiego. Staram sie robić poprawne modele i w każdym kolejnym stosować kolejne kroki, techniki, ulpszenia. na Twoim miejscu skupiłbym się na poprawnym sklejeniu i pomalowaniu i ewentualmnie na koniec poeksperymentowałbym z jakąs jedną techniką "waloryzacji", np. z wshem.
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez dewertus » czwartek, 7 lutego 2013, 10:56

Solo napisał(a):Szkoda tylko, że wszędzie piszą o washu i filtrowaniu pojazdów pancernych, a nie współczesnych samolotów...

Ogólne zasady są identyczne. Wash robi się dokładnie tak samo - zapuszczasz linie podziału blach, nie ma znaczenia czy jest to czołg, samolot czy okręt. W przypadku filtrowania miksturę przygotowuje się identycznie, różnice dotyczą głównie kolorystki i intensywności - w lotnictwie głównie stosuje się odcienie szarego (od typowo szarych po szaro-błękitne) i brązowego (od ziemistych po pisakowe). Wszystko zależy od koloru kamuflażu. Filtr najlepiej nakładać pędzlem o szerokim i lekko sztywnym włosiu (żadnym mięciutkim puszkiem) dzięki temu możesz uzyskać nierówny rozkład co dodatkowo zróżnicuje powierzchnię. Nakładając filtr pamiętaj o aerodynamice - nakładaj go zgodnie z opływem powietrza.
Solo napisał(a):jakiego rodzaju są te washe MIG i AK; czy można je stosować do akryli?

dewertus napisał(a):jeśli decydujesz się na wash'a olejnego (MIG, AK) to model MUSI być wcześniej pomalowany bezbarwnym lakierem akrylowym

Brak kawy z rana? :mrgreen:
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez Solo » czwartek, 7 lutego 2013, 10:57

Mniej więcej zwerbalizowałeś to co mi chodzi po głowie w ostatnich dniach.
I tak zrobię: chcę na razie jak najczyściej i najdokładniej skleić samolot (to powinno się udać), potem go dobrze pomalować (tu przewiduję spore problemy, ale powalczę), na koniec myślę tylko o washu, ewentualnie jakimś osmoleniu wylotów działka i raczej na tym skończę.
Może faktycznie z moich postów wynika, że usiłuję zrobić wszystko na raz, ale wydaje mi się że zaczynam się w tym powoli odnajdywać i wybierać tylko to, co mi odpowiada.
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 09:05

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez Solo » czwartek, 7 lutego 2013, 21:58

Doradźcie mi jeszcze w kwestii fotografowania: kupiłem już tę żarówkę którą mi tu polecono, ale czy są może jakieś proste i wygodne lampki/reflektorki, wygodne do ustawienia i skierowania światła na obiekt, żeby dobrze użyć tę żarówę?
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 09:05

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez Kilroy » piątek, 8 lutego 2013, 00:00

Ja mam dwie takie lampy ze świetlówkami. Wystarczające. Świetlówka nie wystaje z oprawy !
Lampa

Obrazek

http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/60370183/

Świetlówka

Obrazek

http://www.cyfrowe.pl/wyposazenie-studi ... rlux-.html
Prawdziwa krytyka cnoty się nie boi.
Modellare necesse est, vivere non est necesse.
Avatar użytkownika
Kilroy
 
Posty: 118
Dołączył(a): czwartek, 3 stycznia 2013, 20:09

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez Solo » piątek, 8 lutego 2013, 08:31

Zapewne dobre, ale wolałbym coś stawianego na biurko, a nie przykręcane.
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 09:05

Re: F-86F-40 Sabre 1/72 Hobby Boss - warsztat testowy

Postprzez grzegorz75 » piątek, 8 lutego 2013, 10:04

Jeżeli preferujesz stawianą to polecam z abażurem , co prawda to nie reflektorek ani żadna rzecz która jego jest, ale się sprawdza :

Obrazek

Druga propozycja to kandelabr - jest o tyle lepszy , że można focić nawet jak będzie przerwa w nadawaniu sztrumu :

Obrazek

Niestety do kandelabra niezbędne będą jeszcze zapałki . To są takie drewniane patyczki z kolorowym łebkiem . Pociera się taką zapałką o bok pudełka ,w którym są zapakowane i ta w efekcie dokonania tej czynności zapala się żywym ogniem , którym następnie zapala się właściwe źródło światła . Jak nie będziesz wiedział gdzie kupić zapałki , to pytaj śmiało .
Obrazek
Avatar użytkownika
grzegorz75
 
Posty: 871
Dołączył(a): poniedziałek, 30 marca 2009, 18:37

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: bohdan i 11 gości