Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez Solo » piątek, 15 lutego 2013, 14:54

A to ciekawe, bo na tych zdjęciach krawędzie kamuflażu wyglądają jakby były lekko rozmyte, wygląda to naprawdę fajnie.
Myślałem, że używałeś jakiejś plastelinki.
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 09:05

Reklama

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez paranoid_android » piątek, 15 lutego 2013, 15:06

Wg mnie nieostre są tylko tam, gdzie nieostre jest zdjęcie. Cały czas eksperymentuję z ogniskową, odległością aparatu od obiektu, przysłoną. Mały offtop - to, co jest dla mnie nowością, to fakt, że o ile dla dużych liczb przysłony głębia ostrości jest większa, to bezwzględna ostrość zaczyna ostro lecieć w dół (dyfrakcja). Tu są bardzo fajne wykresy pokazujące ten efekt, na przykładzie kitowego obiektywu Canona:
Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II - test obiektywu
Polecam ci sprawdzić sobie swój obiektyw w tych testach. Mi te wykresy potwierdziły efekt, który widziałem na zdjęciach i któremu się dziwiłem.

Gdy robiłem zdjęcia Hueya tym obiektywem, wychodziło na to, że nie warto używać przysłon powyżej 16, jeśli chcę potem przechowywać zdjęcie w pełnej rozdzielczości.

A wracając do tematu - krawędzie są ostre, pomijając te nieliczne ;o) rejony, gdzie pozacierałem farbę do poprawek.
Inżynierski trójkąt projektowy: szybko, tanio, dobrze. Wybierz dwa.
paranoid_android
 
Posty: 35
Dołączył(a): piątek, 8 lutego 2013, 21:27

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez paranoid_android » piątek, 8 marca 2013, 21:49

Jeden krok naprzód i dwa w tył.
Zaczęło się od próby zamalowania Humbrolem 106 i Tamiyą Dark Green tego, co pozacierałem byłem papierem. Przy Humbrolu aero zaczęło się zatykać i pluć a ja, (guuupi byłem, teraz wiem) zamiast przestać i go przeczyścić malowałem dalej. Pozalewałem sobie lub zakaszkowałem to co miałem poprawić i nagle do podmalowania miałem pół modelu. Zmyłem całość Cleanluxem i Wamodem i czekałem na opadnięcie nerwów.
W końcu zrobiłem co następuje (nie mam zdjęć z wielu etapów):

- dokładne zmycie całości Wamodem,
- umycie modelu szczoteczką i ludwikiem,
- położenie Tamiya Liquid Surface Primer,
- macanie nie odtłuszczonymi palcami i podziwianie efektów malowania przeplatane wnikliwą obserwacją białej kaszkoskórki,
- z racji powyższego ponowna kąpiel Typhoona z p. Ludwikiem,
- LSP zostawił na modelu skórkę, więc trzeba ją było pozacierać papierem 2500; zaczynam się przekonywać do LSP, to białe śmierdzące ptasie g....enko bardzo dobrze trzyma się modelu, mimo swojej gumowatej konsystencji,
- zrobiłem pierwszy w swoim życiu priszejding (flat black Model Mastera); nie jestem zadowolony, kładły mi się dosyć grube linie i wielu miejscach pokryłem całe panele a w dodatku w paru miejscach nie namalowałem linii na liniach podziału, tylko nieco obok, co, jak się później okazało, skutecznie popsuło efekt,

- spód zamalowałem na nowo kolorkiem Medium Sea Grey Tamiyi (XF-83) starając się nie pokryć całkowicie preshading'u.

Efekt odbiega od tego, czego oczekiwałem.. nie wiem, może coś się poprawi po położeniu bezbarwnego. W każdym razie samolot IMHO nie wygląda jakby miał zużyte blachy i wyraźne linie podziału, ale jakby był brudny.
Jedno jest pewne, nad grubością linii z aero muszę popracować na złomie zamiast ćwiczyć od razu na modelach.
A tu efekty moich poczynań:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Spód co najwyżej pokryję jeszcze jedną warstwą szarego, ale to już pewnie zakryje preshading całkowicie. Się zobaczy.
Panowie, patrząc na zdjęcia - co zrobiłem źle z preshadingiem? Pomijając już grube linie, nie bardzo mi się podoba to, jak całość przebija się spod Medium Sea Gray.
Teraz w kolei czekają pasy identyfikacyjne no i kamuflaż na górze, że o reflektorach w skrzydłach nie wspomnę.
Inżynierski trójkąt projektowy: szybko, tanio, dobrze. Wybierz dwa.
paranoid_android
 
Posty: 35
Dołączył(a): piątek, 8 lutego 2013, 21:27

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » piątek, 8 marca 2013, 23:53

co zrobiłem źle z preshadingiem?

Więcej problemów widzę z prawidłowym dobraniem parametrów pracy aerografu i gęstości farby. Za "sucha" farba.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez garrett » sobota, 9 marca 2013, 11:45

Kilroy napisał(a):
Grzegorz2107 napisał(a):Nie wiem jak się sprawuje narzędzie OLFY w robieniu linii ...

Pewnie dobrze, skoro Tamiya konfekcjonuje je pod swoją marką.

Obrazek

Pan Flory testuje i pokazuje w fullHD, że niekoniecznie:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BBcLSod2uZk#t=1836s[/youtube] [ok. 30min +/-10 sek]
Obrazek
Avatar użytkownika
garrett
 
Posty: 589
Dołączył(a): piątek, 10 czerwca 2011, 06:05
Lokalizacja: Principia Discordia

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez Piterrr » sobota, 9 marca 2013, 11:51

Grzegorz2107 napisał(a):Więcej problemów widzę z prawidłowym dobraniem parametrów pracy aerografu i gęstości farby. Za "sucha" farba.


Mam tak samo na moim modelu. Lepsze rozcieńczenie coś da, czy zmniejszyć ciśnienie? Wiem, że gotowej odpowiedzi nie ma, ale jak Ty sobie z tym radzisz?
Avatar użytkownika
Piterrr
 
Posty: 61
Dołączył(a): sobota, 27 listopada 2010, 23:04
Lokalizacja: prawie Krosno

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » sobota, 9 marca 2013, 12:52

Piterrr napisał(a):
Grzegorz2107 napisał(a):Więcej problemów widzę z prawidłowym dobraniem parametrów pracy aerografu i gęstości farby. Za "sucha" farba.


Mam tak samo na moim modelu. Lepsze rozcieńczenie coś da, czy zmniejszyć ciśnienie? Wiem, że gotowej odpowiedzi nie ma, ale jak Ty sobie z tym radzisz?


Czasem po prostu trzeba zmyc i spróbowac jeszcze raz...lepiej jak się zauważy, że kaszka się robi, to reagowac natychmiast i zmniejszyc ciśnienie, lub zwiększyc rozcieńczenie, albo jedno i drugie. Zmiennych jest jak wiesz dużo więcej i nawet temperatura powietrza może miec znaczenie.

Niedawno przeczytałem, że jeden zawodowy aerografista maluje ciśnieniem w okolicach 50-80psi, bo daje mu to lepszą kontrolę nad farbą. Przy takim ciśnieniu wymalował pięknie wianki na włoskim myśliwcu 1/48. Jak zrozumiałem ma wysokie ciśnienie, rzadką farbę i dozuje ją w minimalnej ilości. Próbowałem w ten sposób i wyszły straszne kleksy. ;o) Cudze recepty nie są niestety proste do zastosowania we własnym warsztacie.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez Daniel iceman Gronowski » sobota, 9 marca 2013, 13:24

Niedawno przeczytałem, że jeden zawodowy aerografista maluje ciśnieniem w okolicach 50-80psi, bo daje mu to lepszą kontrolę nad farbą. Przy takim ciśnieniu wymalował pięknie wianki na włoskim myśliwcu 1/48


Widziałeś uzyskany efekt, czy tylko czytałeś o nim, bo chętnie bym zobaczył co ten zawodowiec potrafi.
Avatar użytkownika
Daniel iceman Gronowski

BoB 1 miejsce
 
Posty: 1347
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 09:23
Lokalizacja: Inowrocław

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » sobota, 9 marca 2013, 13:35

Daniel iceman Gronowski napisał(a):
Niedawno przeczytałem, że jeden zawodowy aerografista maluje ciśnieniem w okolicach 50-80psi, bo daje mu to lepszą kontrolę nad farbą. Przy takim ciśnieniu wymalował pięknie wianki na włoskim myśliwcu 1/48


Widziałeś uzyskany efekt, czy tylko czytałeś o nim, bo chętnie bym zobaczył co ten zawodowiec potrafi.


Widziałem zdjęcia w styczniowym, albo lutowym FineScale Modeler. Czytałem w sklepie, nie kupuję tego pisma, tylko przeglądam.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez paranoid_android » poniedziałek, 11 marca 2013, 09:43

Grzegorz2107 napisał(a):Więcej problemów widzę z prawidłowym dobraniem parametrów pracy aerografu i gęstości farby. Za "sucha" farba.


Wydawało mi się, że jest wystarczająco płynna, ale pewnie masz rację. Rozcieńczałem w stos. 1:1 - 1:1,5 (farba - rozcieńczalnik), może faktycznie trzeba dać rzadziej. Za to rozcieńczalniki, których używałem do LSP i czarnej Model Mastera (benzyna lakowa lub rozcieńczalnik Wamodu do olejnych) są wg mnie bardzo "suche". Dlatego też wolę używać akryli Tamiyi lub Gunze bo w połączeniu z Leveling Thinnerem dają niesamowity komfort kładzenia.

Czasem po prostu trzeba zmyc i spróbowac jeszcze raz...lepiej jak się zauważy, że kaszka się robi, to reagowac natychmiast i zmniejszyc ciśnienie, lub zwiększyc rozcieńczenie, albo jedno i drugie. Zmiennych jest jak wiesz dużo więcej i nawet temperatura powietrza może miec znaczenie.

To w takim razie intuicyjnie kombinowałem inaczej - że jak zwiększę ciśnienie, to kaszka zniknie, bo farba szybciej doleci do modelu. Ja i tak maluję chyba na stosunkowo niedużym ciśnieniu, bo rzędu 0,8 - 1 bar, czyli coś do 12psi, i staram się jechać mgiełką. Zajmuje 5 razy więcej czasu, ale efekt jest lepszy.
Czyli jak? Gdy zwiększam ciśnienie to większe rozpylenie powoduje szybsze wysychanie farby? Nawet mimo większej prędkości początkowej na wylocie z aero? A może farba odbija się od powierzchni a potem już nie przylega tak dobrze?
Następnym razem zastosuję się do rad ze zmniejszeniem ciśnienia, dzięki.

garrett napisał(a):Pan Flory testuje i pokazuje w fullHD, że niekoniecznie:

Dzięki za link, obejrzałem fragment o scriberach i ten w pełni metalowy robi wrażenie.
Inżynierski trójkąt projektowy: szybko, tanio, dobrze. Wybierz dwa.
paranoid_android
 
Posty: 35
Dołączył(a): piątek, 8 lutego 2013, 21:27

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » poniedziałek, 11 marca 2013, 10:57

To w takim razie intuicyjnie kombinowałem inaczej - że jak zwiększę ciśnienie, to kaszka zniknie, bo farba szybciej doleci do modelu.


Mi intuicja podpowiedziała przeciwne rozwiązanie: Mniejsze ciśnienie, farba spada na model i jest jeszcze przez chwilę płynna.
Nie odbija się.
Przy czym to odbijanie jest większe gdy model jest bez podkładu.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez paranoid_android » poniedziałek, 11 marca 2013, 11:07

Grzegorz2107 napisał(a):Mi intuicja podpowiedziała przeciwne rozwiązanie: Mniejsze ciśnienie, farba spada na model i jest jeszcze przez chwilę płynna. Nie odbija się.

No właśnie, ja nie wpadłem na to, że się odbija. Myślałem, że chodzi tylko o to, czy farba zdąży wyschnąć w locie, czy nie zdąży, dlatego zwiększałem jej prędkość przez wzrost ciśnienia. Dobra, świadomość mam większą, teraz trzeba ją będzie przełożyć na praktykę.
Inżynierski trójkąt projektowy: szybko, tanio, dobrze. Wybierz dwa.
paranoid_android
 
Posty: 35
Dołączył(a): piątek, 8 lutego 2013, 21:27

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez merlin_PL » poniedziałek, 11 marca 2013, 19:38

Raczej wszystko po trochu nie tak. Co do akryli ( Tamiya + Leveling Thinner ) to :

- 10 - 12 PSI to trochę za małe ciśnienie spokojnie możesz podciągnąć do 20 PSI - 25 PSI

- rozcieńczenie 1:1 , czy 1: 1,5 na korzyść rozcieńczalnika to dalej za gęsto, spokojnie możesz rozcieńczać do 2 : 1 i 3:1 na korzyść rozcieńczalnika . Musisz być przygotowany na to , że nie przykryjesz wszystkiego jedna warstwą , ale za to masz większa kontrolę nad kładzioną farbą. Warto dodać parę kropel bezbarwnego błyszczącego by lekka satyna była.

Grzegorz2107 napisał(a):
Daniel iceman Gronowski napisał(a):
Niedawno przeczytałem, że jeden zawodowy aerografista maluje ciśnieniem w okolicach 50-80psi, bo daje mu to lepszą kontrolę nad farbą. Przy takim ciśnieniu wymalował pięknie wianki na włoskim myśliwcu 1/48


Widziałeś uzyskany efekt, czy tylko czytałeś o nim, bo chętnie bym zobaczył co ten zawodowiec potrafi.


Widziałem zdjęcia w styczniowym, albo lutowym FineScale Modeler. Czytałem w sklepie, nie kupuję tego pisma, tylko przeglądam.


Pytanie : jaką farbą , jak była rozcieńczona farba i na jak przygotowaną powierzchnię kładł i czy nie było błędu w druku. Za dużo niewiadomych , by na podstawie tylko ciśnienia oceniać. Jak dla mnie, powtarzam dla mnie stanowczo za wysokie. przy cienkich liniach raczej w drugą stronę bym uciekał ( niskie ciśnienie mniejsze rozcieńczenie ) . Ale może faktycznie tak mu lepiej. Tylko bez wszystkich danych dyskusja o tym to trochę rozwiązywanie równania z kilkoma niewiadomymi.
Robią się różne rzeczy
merlin_PL
 
Posty: 890
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lipca 2009, 21:34
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez paranoid_android » poniedziałek, 11 marca 2013, 21:09

merlin_PL napisał(a):Raczej wszystko po trochu nie tak. Co do akryli ( Tamiya + Leveling Thinner ) to :
- 10 - 12 PSI to trochę za małe ciśnienie spokojnie możesz podciągnąć do 20 PSI - 25 PSI

Dobra, spróbuję w następnej sesji. Rozumiem, że przy takim ciśnieniu trzeba zwiększyć odległość psikania? I da się malować duże powierzchnie albo zamaskowane a o cienkich liniach nie ma mowy?

Musisz być przygotowany na to , że nie przykryjesz wszystkiego jedna warstwą , ale za to masz większa kontrolę nad kładzioną farbą.

Zawsze staram się tylko tak odciągać igłę, aby ledwo kryło. Muszę to robić pod światło, żeby w ogóle było widać, czy psiknąłem, czy nie.
Warto dodać parę kropel bezbarwnego błyszczącego by lekka satyna była.

O, na to nie wpadłem, dzięki. Mam akrylowy semi gloss Tamiyi, spróbuję z nim.
Inżynierski trójkąt projektowy: szybko, tanio, dobrze. Wybierz dwa.
paranoid_android
 
Posty: 35
Dołączył(a): piątek, 8 lutego 2013, 21:27

Re: Hawker Typhoon Mk.IB, HobbyBoss 1/72

Postprzez merlin_PL » wtorek, 12 marca 2013, 12:35

Podobnie tobie jak wczesniej koledze Solo zalecę wykonanie kilku prób na jakiś niepotrzebnych kawałkach plastiku . Bez prób się nie obejdzie . Do pewnych rzeczy musisz dojśc doświadczalnie.
Co do dolewania lakieru półmatowego Tamiyi to nie jestem przekonany, że da ci to to samo co stosowanie błyszczącego.Ale to twoja decyzja.
Robią się różne rzeczy
merlin_PL
 
Posty: 890
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lipca 2009, 21:34
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości