PZL 104 WILGA 1:32

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez SKYRAIDER » piątek, 18 października 2013, 11:10

A ja straciłem wenę jak zobaczyłem jak Ty to robisz.
Szok, to mało powiedziane, zawsze podziwiałem modele w Twoim wykonaniu.
Ja się po prostu starzeje i współpraca z WF nie wyszła mi na dobre, duże przerwy,
oczekiwanie na elementy w/g pomysłu Wojtka zahamowały pracę przy mojej 48.
Koniec roku, papierkowa robota, jeszcze wyjazdy na imprezy, nie wiem jak to będzie.
Może na wiosnę, jak dobrze pójdzie.
Trzymam kciuki Grzegorzu ! ! ! ! ! ! !
Avatar użytkownika
SKYRAIDER
 
Posty: 1111
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 10:26
Lokalizacja: EPTO

Reklama

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez GEM » piątek, 18 października 2013, 16:16

Marek dasz radę. Dużo Tobie nie zostało.
Czas na małą aktualizację.
Prace skupiają się na przygotowaniu kilku brakujących elementów wnętrza kabiny. Dorobiłem pręty usztywniające, i podtrzymujące lusterko i ekrany przeciwsłoneczne.
Obrazek
Powinny tam być jeszcze takie przyssawki podtrzymujące przednią szybę, ale zrezygnowałem z tego świadomie. Obawiam się, że wtedy byłoby bardzo trudne dopasowanie do tego przedniej szyby tak, aby ładnie do nich przylegała.
Zrobiłem elementy występujące na podłodze obok drzwi i gaśnicę. Nie wiem czy są to jakieś maskownice mocowania goleni kół do ramy kadłuba?
Obrazek
Oczyściłem z nadlewek elementy skrzydła. Pouzupełniałem brakujące drobne elementy, zawiasy, prowadnice slotów. W skrzydłach zrobiłem otwory do wprowadzenia pręta usztywniającego połączenie z kadłubem. Zrobiłem oczka do zamocowania linek przy kotwiczeniu samolotu na lotnisku.
Obrazek
Obrazek
Dokleiłem golenie podwozia. Przepraszam, że nie zrobiłem fotki w trakcie montażu, ale w ferworze walki po prostu zapomniałem. Ale zrobiłem to tak. Nawierciłem otworki wzdłuż głównej rury goleni, i w kadłubie w miejscu wprowadzenie tej rury w kadłub. W otworek w rurze goleni wcisnąłem miedziany pręcik, tak, że kawałek wystawało. Tą końcówkę wystającą zgiąłem w delikatny haczyk i wcisnąłem to w kadłub, ale bez kleju. Pozwoliło mi to na ustawienie i skorygowanie rozstawu i kąta ustawienia goleni. Dopiero jak wszystko było ustawione, szczelinę pomiędzy kadłubem a golenią zalałem rzadkim klejem CA. Daje to możliwość swobodnego skorygowania ustawień.
Obrazek
Dopiero potem wkleiłem zastrzały.
Obrazek
W części bagażowej kadłuba wkleiłem rurki usztywniające.
Obrazek
Teraz mam zamiar wkleić szyby, a potem skrzydła i statecznik. Miałem kilka dni urlopu mogłem trochę podgonić ptaszka. Jeśli ktoś z Was miałby jakieś podpowiedzi to bardzo proszę.
Pozdrawiam Grzegorz
Jak coś robisz - rób to dobrze. Jak masz robić źle, nie rób tego wcale - szkoda czasu !
Warsztat :
GEM
 
Posty: 387
Dołączył(a): piątek, 3 grudnia 2010, 16:17

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez GEM » niedziela, 20 października 2013, 18:42

Skoro nic nie piszecie to znaczy, że chyba za szybko idę to przodu i nie zdążycie zareagować. ;o)
Nie spoczywam na laurach i walczę dalej.
Prace przeniosły się na ogon. Pomimo bardzo ładnie odlanej przez Tomka tylnej goleni postanowiłem jeszcze trochę ją wzbogacić. Na przygotowanym kopycie zrobiłem osłonę amortyzatora wahacza.
Obrazek
Dorobiłem cięgna skrętu koła i zwalniania linki holowniczej.
Obrazek
Obrazek
Potem zrobiłem mały przeskok i wstawiłem tak dla sprawdzenia szybę przednią i szyby boczne. Wymaga to trochę spokoju i dokładności, ale jakoś poszło.
Obrazek
Jak już byłem spokojny, że pilot będzie widział gdzie leci, to wróciłem do ogonka żeby zamontować elementy potrzebne do sterowania ptaszkiem. Przykleiłem stałą część steru wysokości. Zamontowałem zastrzały. I przykleiłem przygotowaną wcześniej osłonę.
Obrazek
Do steru kierunku dorobiłem cięgno i całość mogłem spasować.
Obrazek
I tak oto po sobotnio/niedzielnej pracy mogę nacieszyć oko widokiem pięknego charakterystycznego ogonka Wilgi.
Obrazek
Teraz muszę się zastanowić czy już w tej chwili wkleić skrzydło czy jeszcze trochę poczekać.
Pozdrawiam Grzegorz
Jak coś robisz - rób to dobrze. Jak masz robić źle, nie rób tego wcale - szkoda czasu !
Warsztat :
GEM
 
Posty: 387
Dołączył(a): piątek, 3 grudnia 2010, 16:17

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez Ralf_S » niedziela, 20 października 2013, 18:58

Świetna robota!!
A i warsztat prowadzisz bardzo ciekawie. :)
Zapewne wiesz o tym, ale tak profilaktycznie napiszę, że praktycznie wszystkie sklejone Wilgi powielają błąd bardzo ugiętego podwozia. A w oryginale ptaszek stoi praktycznie na paluszkach, tak jak na tej fotce z Wiki:
Obrazek
Pozdrawiam
Ralf_S
Avatar użytkownika
Ralf_S
 
Posty: 1283
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 00:43
Lokalizacja: Częstochowa

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez GEM » niedziela, 20 października 2013, 19:12

Zapewne masz rację. Ale czy to jest reguła, że ptaszek stoi na paluszkach? Na pierwszej stronie, na zdjęciu samolotu, którego model robię, to jednak trochę na wahaczach siedzi.
Pozdrawiam Grzegorz
Jak coś robisz - rób to dobrze. Jak masz robić źle, nie rób tego wcale - szkoda czasu !
Warsztat :
GEM
 
Posty: 387
Dołączył(a): piątek, 3 grudnia 2010, 16:17

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez SKYRAIDER » niedziela, 20 października 2013, 19:31

Grzegorzu,
NIC NIE PISZEMY BO JESTEŚMY W SZOKU ! ! ! ! !
Ale jak już, to z tymi wahaczami bywało różnie, masz rację.
U mnie na lotnisku wszystkie trzy stały inaczej z bardzo prostej przyczyny.
Jeżeli ktoś tego nie wie to niech nie pisze że ma być tak a nie inaczej.
Dawaj dalej, jestem niecierpliwy i nie mogę się doczekać finału.
Avatar użytkownika
SKYRAIDER
 
Posty: 1111
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 10:26
Lokalizacja: EPTO

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez Ralf_S » niedziela, 20 października 2013, 19:46

GEM napisał(a):...Ale czy to jest reguła, że ptaszek stoi na paluszkach?...

Koledzy z Aeroklubu mówią, że tak. Problemem jest sama konstrukcja wahaczy, która na zdjęciach wygląda różnie, w zależności od perspektywy. Zobacz, że nawet jak się patrzy to bliższy wahacz wygląda "inaczej" niż dalszy :D
Pozdrawiam
Ralf_S
Avatar użytkownika
Ralf_S
 
Posty: 1283
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 00:43
Lokalizacja: Częstochowa

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez SKYRAIDER » niedziela, 20 października 2013, 20:22

A dlatego nie stoją równo:
Podwozie główne jest stałe, półwolnonośne typu wahaczowego.
Amortyzatory olejowo – gazowe dwustopniowe typu ściskanego.
Ciśnienie w amortyzatorach: w komorze I stopnia 2 +0,15 MPa /20
+1,5 kG/cm /2, a w komorze drugiego stopnia 11 +0,3 MPa /110+3
kG/cm/2
Amortyzatory napełnione są płynem AMG-10 i azotem.
Koła główne o wymiarach: 500 x 200 mm.
Ciśnienie w oponach 0,15±0,01 MPa /1,5±0,1 kG/cm/2
Hamulce tarczowe.
To by było tyle.
Avatar użytkownika
SKYRAIDER
 
Posty: 1111
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 10:26
Lokalizacja: EPTO

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez tytus » niedziela, 20 października 2013, 20:46

GEM napisał(a):Ale czy to jest reguła, że ptaszek stoi na paluszkach?

Nie, nie jest to regułą. Koła są amortyzowane, czym i jak napisał SKYRAIDER. Zatankowany samolot będzie stał inaczej niż pusty, jeżeli amortyzatory będą napompowane azotem/powietrzem to samolot też będzie wyglądał inaczej niż taki z niskim ciśnieniem powietrza/azotu w amortyzatorze. Dlatego o regule ciężko tu mówić. Przypadek taki sam jak z samochodem, że powinien być poziomo, ale jak do bagażnika wrzucę dwa worki cementu, to cenzura siądzie.
Avatar użytkownika
tytus
 
Posty: 320
Dołączył(a): wtorek, 8 stycznia 2008, 23:37

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez Tenzan » niedziela, 20 października 2013, 21:12

No tak, od tego pompowania to się pozycyjne obniżyło( porównując z SP-AFV).
Poza tym - pół Krakówka trzyma kciuki, więc jak tu pisać Panie Grzegorzu, jak tu pisać ?? :)
Pytanie za 32 pkt. - Czy w tegoroczne Święta Wilgę znajdę pod choinką ?

Pozdrawiam serdecznie,
Tenzan
Avatar użytkownika
Tenzan
 
Posty: 264
Dołączył(a): sobota, 24 lipca 2010, 20:32

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez tytus » niedziela, 20 października 2013, 22:15

Tenzan napisał(a):No tak, od tego pompowania to się pozycyjne obniżyło( porównując z SP-AFV).

Faktycznie jedno piętro niżej, ale to raczej mały pikuś jest :)
Avatar użytkownika
tytus
 
Posty: 320
Dołączył(a): wtorek, 8 stycznia 2008, 23:37

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez GEM » piątek, 25 października 2013, 15:11

Ciąg dalszy pracy.
Postanowiłem zwaloryzować własny projekt :) ;o)
Odlew żywiczny zrobiony przez Tomka jest bardzo profi, ale postanowiłem trochę uprzestrzennić conieco.
Żaluzje w odlewie są ładne, ale postanowiłem zrobić je z blaszki.
Dłutkiem wyrównałem krawędzie.
Obrazek
Z blaszki aluminiowej przygotowałem łopatki.
Obrazek
Dalej te blaszki ułożyłem na kawałku klocka z polistyrenu, który wcześniej używałem do innych prac, i w rowek wgniatałem drucik.
Obrazek
I w taki sposób uzyskałem łopatkę żaluzji.
Obrazek
A potem to już zostało tylko poprzyklejać przygotowane elementy do odlewu.
Obrazek
I gotowe.
Obrazek
Krawędzie okleiłem drucikiem aby uzyskać efekt wyoblenia blachy na krawędzi.
Z wielką ostrożnością wkleiłem skrzydło w kadłub.
Obrazek
Nie mam w planach robić w tym modelu silnika, ale w Wildze przerwa pomiędzy kadłubem a okapotowaniem silnika jest dosyć znaczna i widać pod spodem kolektory, dlatego trzeba to jakoś wypełnić. Zrobiłem imitację mocowania silnika, i do tego przymocuję kolektory i inne przewody, które będzie widać.
Obrazek
Przygotowałem kolektory
Obrazek
I przymierzyłem jak wygląda całość.
Obrazek
Jak to wygląda?
Pozdrawiam Grzegorz
Jak coś robisz - rób to dobrze. Jak masz robić źle, nie rób tego wcale - szkoda czasu !
Warsztat :
GEM
 
Posty: 387
Dołączył(a): piątek, 3 grudnia 2010, 16:17

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez Alex976 » piątek, 25 października 2013, 15:21

Wygląda niesamowicie.
Pełen podziw. Patent z blaszkami świetny, niby taki prosty, a zwykły zjadacz chleba się nie potrafi domyślić.
Dopiero teraz zobaczyłem jaką ten samolot ma piękną sylwetkę, wcześniej nie zwracałem na to uwagi. Chyba będzie trzeba kiedyś pomyśleć nad podobnym projektem, ale gdzie mi do tego.
Good job, jakby to Hancock powiedział ;o)
nie lubię pigwy i malin
Obrazek
Avatar użytkownika
Alex976
 
Posty: 1682
Dołączył(a): wtorek, 1 stycznia 2013, 18:08

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez waran » piątek, 25 października 2013, 16:59

Grześ widzę potencjał :mrgreen:. Caudrona G3 w 1/32 jako następny poproszę.
Szmatopłaty ponad wszystko.
waran
 
Posty: 1623
Dołączył(a): piątek, 18 lipca 2008, 07:02
Lokalizacja: Górny Śląsk

Re: PZL 104 WILGA 1:32

Postprzez xmald » piątek, 25 października 2013, 22:30

Zaglądam tu z każdą aktualizacją i nie mogę opisać jak podoba mi się to co tu widzę...
waran napisał(a):Caudrona G3 w 1/32 jako następny poproszę.

A może po całości G4? i w 48 wydany jako zestaw? i ja go sobie kupię :mrgreen:
Chociaż G3 w 48 to również moje marzenie ;)
Avatar użytkownika
xmald

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 1847
Dołączył(a): niedziela, 6 listopada 2011, 08:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości