Avro Lancaster (Revell) 1/72

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez greatgonzo » piątek, 5 grudnia 2008, 01:07

Nie zgadzam się z tymi argumentami. One są pewnie słuszne, tylko nijak się mają do konstrukcji charakterystycznej dla Lanca. Co ma do rzeczy, ze modelarze uginają opony, masowo przy tym wystawiając mierne oceny obsłudze odwzorowywanych samolotów ustawiając ich modele na niedopompowanych kołach (jestem współwinny :oops:). Jak się ma zwis wiotkiej łopaty śmigła helikoptera do niemal półmetrowej wysokości (u nasady końcówki) podwójnego kesonu dźwigara Lancastera?
Skrzydło nie było w stu procentach sztywne. Znajomy, który miał dostęp do instrukcji obsługi płatowca przekazał mi, że dopuszczalne ugięcie skrzydła samolotu w locie poziomym z pełnym obciążeniem wynosi 0,3cm. Większa deformacja uniemożliwiłaby pilotaż ze względu na konstrukcję lotek i sztywny ich napęd, co zresztą bywało problemem, gdy Lanc zaliczył trafienie w skrzydło.
Rozumiem filozofię modelarską mówiącą 'nie będę ciął skrzydła'. Można to uzasadniać choćby tym, że bez precyzyjnych urządzeń pomiarowych nie da się zauważyć takiej różnicy w modelu.
Nie rozumiem sprowadzania fizycznych i policzalnych problemów do rangi filozofii.
kowaltom99, życzę pięknego modelu Lancastera :D !
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Reklama

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez kowaltom99 » piątek, 5 grudnia 2008, 09:31

Jak się ma zwis wiotkiej łopaty śmigła helikoptera do niemal półmetrowej wysokości (u nasady końcówki) podwójnego kesonu dźwigara Lancastera?

A sądziłem, że napisałem to zrozumiale. Przykład łopat śmigłowca przytoczyłem aby pokazać, że modelarze wykonują modele nie w 100% zgodne z planami konstrukcyjnymi. Płat wirnika śmigłowca nie ma żadnego związku ze skrzydłem Lanca.

Skrzydło nie było w stu procentach sztywne. Znajomy, który miał dostęp do instrukcji obsługi płatowca przekazał mi, że dopuszczalne ugięcie skrzydła samolotu w locie poziomym z pełnym obciążeniem wynosi 0,3cm


O - i tu są konkrety - warto zgłębić te źródło. Czy jest jakaś możliwość dotarcia do tej dokumentacji? Ja poszukam jeszcze w moich archiwach.

A tu najlepszy kwiatek na koniec (znalazłem wczoraj w necie)
http://samilitaryhistory.org/vol046rh.html
GRAND SLAM was the ultimate in conventional bombs if one can describe this 22 000 pound monster nearly 27 feet (8,2 m) long as conventional in any sense of the word. Only the Lancaster fitted with the most powerful engines and minus bomb-bay doors could even lift it to 18 000 feet (5 486 m). When the first Grand Slam was lifted by a Lancaster of 617 Squadron other crews of the squadron watched in wonder and alarm. On the ground a Lancaster has no perceptible dihedral, and the wings appear to spread in a straight line, but now the wings were a graceful arc, curving up at the tips as they took the strain of the ten tonner. Only 41 of these great bombs were built and perhaps the best-known and most-photographed attack was the one on the Bielefeld Viaduct, not far from Bremen.


W wolnym tłumaczeniu:
"Kiedy pierwszy Grand Slam został podczepiony do Lancastera 617 SQ inna załoga dywizjonu patrzyła ze zdziwieniem i wszczęła alarm. Na ziemi Lancaster nie miał widocznego wzniosu skrzydeł, skrzydła wyglądały jak rozciągnięte w jednej linii (podkreślam słowo - wyglądały jak proste, a nie że były proste- wiadomo, że wznios jakiś był) , ale teraz miały artystyczny łuk, wyginający końcówki ku górze w wyniku odkształcenia po załadunku {samolotu}10 tonami."

Do tej pory twierdziłem, ża załadunek bomb nie miał wpływu na wznios - a jednak - obaliłem własną tezę :lol: :lol: :lol:
Czyli jednak nie jest tak różowo z tą sztywnością i wzniosem skrzydeł na ziemi (pokreślam NA ZIEMI) i dla tego nie mogę zgodzić się z tą "jedyną i słuszną" tezą przytaczaną przez innych modelarzy, ze trzeba ciąć i korygować wznios w modelu, bo na 100% Revell spartolił robotę.
kowaltom99, życzę pięknego modelu Lancastera !
Dzięki - ale na razie leży w magazynku - wziąłem się za Polish Air Force in France 1940 :mrgreen:
kowaltom99
 
Posty: 119
Dołączył(a): niedziela, 26 października 2008, 09:30

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » piątek, 5 grudnia 2008, 11:04

Do tej pory twierdziłem, ża załadunek bomb nie miał wpływu na wznios - a jednak - obaliłem własną tezę


Niekoniecznie.
Nikt z tych świadków podwieszenia bomby nie mierzył o ile wrósł wznios. A ktoś komu powiedziano, że Lanc nie ma wzniosu na pusto, a po podwieszeniu bomby obserwował , że jest wznios wyraźny, to tą bajkę kupił i sprzedał dalej.

Poza tym Lanc z wystającym spod brzucha Grand Slam ma inny wygląd i proporcje
niź z wklęsłym . Optyczne złudzenia...

Revell zamiast zlecić poprawkę projektu i ponieść dodatkowe koszta , sprzedał nam legendę o elastycznych jak w szybowcu skrzydłach. Ja jej nie kupuję , a model leży w pudełku...
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez Aleksander » piątek, 5 grudnia 2008, 14:48

kowaltom99 napisał(a):"Waga metalu" miał na myśli wagę końcówki płata licząc od zewnetrznego skraju wewnętrznych silników (czyli pisał tylko o tym kawałku płata który wznosi się do góry - moje tłumaczenie było skrótowe - proponuje przeczytać cały tekst angielski). Waga końcówki płata - a przede wszystkim waga zewnętrznego silnika


Przepraszam za OT, ale jako humanista jestem wyczulony na terminy nauk ścisłych, którymi mnie katowano w szkole - chyba powinno być "ciężar", albo "masa", bo mój fizyk (człek wielce biegły w temacie) zawsze mi powtarzał, że waga, to takie urządzenie z szalkami :lol:
Jak się mylę (bom humanista), to przepraszam.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8799
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez piotr dmitruk » piątek, 5 grudnia 2008, 18:44

Grzegorz2107 napisał(a):Niekoniecznie.
Nikt z tych świadków podwieszenia bomby nie mierzył o ile wrósł wznios. A ktoś komu powiedziano, że Lanc nie ma wzniosu na pusto, a po podwieszeniu bomby obserwował , że jest wznios wyraźny, to tą bajkę kupił i sprzedał dalej.

Nie mogę się z tym zgodzić, dopasowywanie teorii do niesprawdzonego faktu.
Obserwowałeś skrzydło samolotu z kabiny w trakcie turbulencji? Nie tylko skrzydło, ale i silnik (będący blisko kadłuba) lata tak, że ciarki przechodzą.
Nie jest prawdą, że to jest sztywna konstrukcja, pewien zakres elastyczności tkwi w metalu i tego nie da się zignorować.
Obciążenie samolotu 10 tonami na krótkim ramieniu dźwigni między środkiem kadłuba a podwoziem, musi wywołać większy ruch pionowy na dłuższym ramieniu od podwozia do końca skrzydła.
Podobnie, choć odwrotnie jest z obciążeniem zbiorników zewnętrznych paliwem.
Ale nie podejmuję się oceny stopnia wzniosu, nie mam dość danych.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez Artur Rzepka » piątek, 5 grudnia 2008, 19:22

No to tak: zdjęcie pochodzi z książki "Lancaster: a bombing legend". Zdjęcie nie wiem, czy było wykonane przed lotem, czy po , ale:
Obrazek

Pomiar jest zrobiony wg. tej linii:
Obrazek
~W Internecie bądź sobą. Chyba że jesteś chamem. Wtedy bądź kimś innym.
Avatar użytkownika
Artur Rzepka
 
Posty: 937
Dołączył(a): sobota, 7 czerwca 2008, 14:02
Lokalizacja: W-wa

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez kowaltom99 » piątek, 5 grudnia 2008, 22:12

Przepraszam za OT, ale jako humanista jestem wyczulony na terminy nauk ścisłych, którymi mnie katowano w szkole - chyba powinno być "ciężar", albo "masa", bo mój fizyk (człek wielce biegły w temacie) zawsze mi powtarzał, że waga, to takie urządzenie z szalkami :lol:
Jak się mylę (bom humanista), to przepraszam.

Racja - :oops: mea culpa :oops: chyba powinno być masa

Ps - po informacji kolegi greatgonzo nt Instrukcji użytkowania w locie, przypomniałem sobie, że gdzieś ją jednak widziałem :lol: Poszukałem i znalazłem na swoim dysku :D . Mam skany oryginalnej Instrukcji obsługi Lancastera dla pilotów i mechaników pokładowych. Pochodzą tego co pamiętam z jakiegoś forum naszych wschodnich sąsiadów. Nie sprawdziłem jeszcze czy jest coś mowa o obciążeniu, wzniosie itp. Jezeli ktoś potrzebuje tę instrukcję to mogę przesłać na maila.
Skan okładki tu:
Obrazek

Pozdrawiam
kowaltom99
 
Posty: 119
Dołączył(a): niedziela, 26 października 2008, 09:30

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez kowaltom99 » piątek, 5 grudnia 2008, 22:25

[quote="Artur Rzepka"]No to tak: zdjęcie pochodzi z książki "Lancaster: a bombing legend". Zdjęcie nie wiem, czy było wykonane przed lotem, czy po , ale:
Obrazek


Arturze - poszukaj raczej zdjęcia Lanca centralnie od frontu lub od tyłu i wtedy postaraj się zrobić pomiary.
Akurat to zdjęcie, które zamieściłeś, pokazuje widok płata z lekkiego ukosa i wg mnie pomiar kąta wzniosu nie będzie prawidłowy.


Tu jest ciekawy filmik:
http://pl.youtube.com/watch?v=HmAl8dSNwvM

W 4 minucie 20 sek. filmu Lanc ustawia się pięknie frontem do widza.
Obrazek
Mozna się przyczepiać do szczegółow, że perspektywa nie ta, że Lanc stoi kółkiem ogonowym na ziemi a pomiaru trzeba dokonać w osi itp, itd. - Wznios jest widoczny, ale czy taki jak na planach???? ocenę pozostawiam kolegom.

Tomek
Ostatnio edytowano piątek, 5 grudnia 2008, 22:45 przez kowaltom99, łącznie edytowano 1 raz
kowaltom99
 
Posty: 119
Dołączył(a): niedziela, 26 października 2008, 09:30

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » piątek, 5 grudnia 2008, 22:28

kowaltom99 napisał(a):
Artur Rzepka napisał(a):No to tak: zdjęcie pochodzi z książki "Lancaster: a bombing legend". Zdjęcie nie wiem, czy było wykonane przed lotem, czy po , ale:
Obrazek


Arturze - poszukaj raczej zdjęcia Lanca centralnie od frontu lub od tyłu i wtedy postaraj się zrobić pomiary.
Akurat to zdjęcie, które zamieściłeś, pokazuje widok płata z lekkiego ukosa i wg mnie pomiar kąta wzniosu nie będzie prawidłowy.

Tomek



Ale jak się odnieść do poziomu wyznaczonego przez usterzenie poziome, to można uzyskać jakąś orientację.

Nie mogę się z tym zgodzić, dopasowywanie teorii do niesprawdzonego faktu.
Obserwowałeś skrzydło samolotu z kabiny w trakcie turbulencji? Nie tylko skrzydło, ale i silnik (będący blisko kadłuba) lata tak, że ciarki przechodzą.
Nie jest prawdą, że to jest sztywna konstrukcja, pewien zakres elastyczności tkwi w metalu i tego nie da się zignorować.


Nie leciałem Lancasterem w czasie turbulencji. Nie wiem.
Wiem, ze współczesne skrzydła są zupełnie inaczej skonstruowane. Nie porównywalbym Boeinga 737, albo Airbusa 320, którymi zwykle latam z Lancasterem.



Zewnętrzne zbiorniki paliwa miały 114 galonów pojemności.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez piotr dmitruk » piątek, 5 grudnia 2008, 23:02

Grzegorz2107 napisał(a):Zewnętrzne zbiorniki paliwa miały 114 galonów pojemności.


Tylko tyle? No to i wpływ mógł być niewielki
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez kowaltom99 » piątek, 5 grudnia 2008, 23:07

Odchodząc trochę od tematu - na Youtube jest sporo filmów o Lancu - minn. lot zabytkowym już Lancasterem sfilmowany "od środka"

przykładowe linki:
http://pl.youtube.com/watch?v=VywhF1T9-ds&feature=related
http://pl.youtube.com/watch?v=On7ThcJqItE&NR=1
http://pl.youtube.com/watch?v=kQH1bwwyWME&feature=related
http://pl.youtube.com/watch?v=XwAgDaBtylA&feature=related


To tak na rozluźnienia atmosfery przed weekendem :) :) :)
kowaltom99
 
Posty: 119
Dołączył(a): niedziela, 26 października 2008, 09:30

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez hadzi » sobota, 6 grudnia 2008, 17:05

W zdjęciu wykonanym z perspektywy nigdy nie wymierzysz prawidłowego kąta, więc ani nie próbujcie! Musicie patrzeć prostopadle do elementu, którego kąt uniesienia chcecie wyznaczyć.
Co do polemiki na temat ugięcia płata to się wtrącał nie będę, bo i tak każdy pozostaje przy swoim.
Podam przykład z innej beczki - komin elektrowni Rybnik (jeden 270m drugi ok. 300m) buja się na wietrze do 3m od pionu na stronę – czyli oscyluje w 6m!
pozdrawiam
Jerzy Ciupek
Avatar użytkownika
hadzi
 
Posty: 457
Dołączył(a): poniedziałek, 8 października 2007, 07:56
Lokalizacja: Rybnik

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez Artur Rzepka » sobota, 6 grudnia 2008, 19:31

Oto zdjęcie skrzydła mojego lanca (wydaje mi się, że trzeba końcówkę troszkę do góry podgiąć):
Obrazek
jak widać aż tak źle nie jest...

a tutaj porównanie skrzydeł airfixa/hase/revell
http://www.britmodeller.com/forums/index.php?s=5a1224fb1d0c07822aab8f81e560fcf3&showtopic=7243&st=20
Ostatnio edytowano czwartek, 18 grudnia 2008, 19:16 przez Artur Rzepka, łącznie edytowano 1 raz
~W Internecie bądź sobą. Chyba że jesteś chamem. Wtedy bądź kimś innym.
Avatar użytkownika
Artur Rzepka
 
Posty: 937
Dołączył(a): sobota, 7 czerwca 2008, 14:02
Lokalizacja: W-wa

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez Artur Rzepka » czwartek, 18 grudnia 2008, 19:09

Jednak przemoglem się. Porównując z planami z monografi AJ Pressu i z moich niby pomiarów wynika, że Lancaster revella nawet nie ma nawet tych 3, 4 stopni. No cóż, skrzydła są narazie w dwóch częściach, przynajmniej mam możliwość dorobienia zewnętrznych zbiornków paliwa, o których zapomniałem ;o) . Zdjęcia będą, jak skończę, bo narazie to nic nie mam zbytnio do pokazania. To tyle na stan dzisiejszy. A jutro pojadę po czarną pactrę do Martoli (wiem, że to trochę głupie jechać tylko pojedną farbę, ale cóż...) . Może przy okazji sobie pooglądam żywiczne silniki do lanca (które zamierzam w przyszłości kupić)?
~W Internecie bądź sobą. Chyba że jesteś chamem. Wtedy bądź kimś innym.
Avatar użytkownika
Artur Rzepka
 
Posty: 937
Dołączył(a): sobota, 7 czerwca 2008, 14:02
Lokalizacja: W-wa

Re: Avro Lancaster (Revell; W.K.W.G.) 1/72

Postprzez caughtinthemiddle » czwartek, 18 grudnia 2008, 21:24

Nie wiem, czy widziałeś to:
http://tedtaylor.hobbyvista.com/132-rev ... e-132.html
Jeśli nie, zajrzyj ;o)
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1772
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 23:11

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 14 gości