MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez rotpol13 » niedziela, 3 listopada 2013, 22:04

Trzeba się cieszyć, że aż tyle zostało!
Obrazek
Pozdrawiam,
Kamil
Avatar użytkownika
rotpol13
 
Posty: 4411
Dołączył(a): niedziela, 11 sierpnia 2013, 09:28
Lokalizacja: Wrocław/Edinburgh

Reklama

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez BOMI21 » niedziela, 3 listopada 2013, 22:05

rotpol13 napisał(a):Trzeba się cieszyć, że aż tyle zostało!
Obrazek


To jeden punkt widzenia. Drugi - że w takim stanie! :x
Avatar użytkownika
BOMI21
 
Posty: 1822
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2012, 19:27

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez rotpol13 » niedziela, 3 listopada 2013, 23:09

Jeżeli finansowanie tego typu instytucji będzie takie jak jest, to za 10, 20 lat znikną one wraz z eksponatami bez śladu.

Póki te kawałki blach jeszcze gdzieś stoją, to cieszmy się nimi, dokumentujmy i przekazujmy wiedzę młodemu pokoleniu.
Pozdrawiam,
Kamil
Avatar użytkownika
rotpol13
 
Posty: 4411
Dołączył(a): niedziela, 11 sierpnia 2013, 09:28
Lokalizacja: Wrocław/Edinburgh

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez BOMI21 » niedziela, 3 listopada 2013, 23:16

rotpol13 napisał(a):Jeżeli finansowanie tego typu instytucji będzie takie jak jest, to za 10, 20 lat znikną one wraz z eksponatami bez śladu.

Póki te kawałki blach jeszcze gdzieś stoją, to cieszmy się nimi, dokumentujmy i przekazujmy wiedzę młodemu pokoleniu.


Sentymentalnie. :shock:
Avatar użytkownika
BOMI21
 
Posty: 1822
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2012, 19:27

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez young » poniedziałek, 4 listopada 2013, 00:00

mcrec napisał(a):Pierwotnie to chyba wszystkie były w kolorze 'gołębim szarym' , nawet sparki '845' i '846' .W necie są fotki ,kiedy obie były w takim kolorze .
Ze względu na intensywne szkolenie , dużą ilość godzin nalotu , szybko wykorzystano resurs do pierwszego remontu i wysłano je na obsługi.Po powrocie miały już kamuflaż .Wiem ,że któras z nich miała potem jeden z płatów z kolorze srebrnym...przynajmniej latała tak w latach 83-85.
Ale i tak była pewna odmienność w odcieniu szarego - '844' miała taki bardziej ciepły odcień szarości/coś jak Phantomy z US Navy w latach 60tych/
Najładniesza i tak była szara '120' ,...bo moja!!! :lol:

Może jednak fabrycznie dostały kamuflaż, a po remoncie szary? 8-) Zdjęcia są, tylko z których lat?
rotpol13 napisał(a):Pewnie Kolega mcrec zasiadał za sterami...

Obstawiam raczej technika s-tu.
young
 
Posty: 570
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 13:49
Lokalizacja: Szczecin

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez nobie1973 » poniedziałek, 4 listopada 2013, 01:06

MiG-i 23 UB dostarczone do Polski były w fabrycznym jasno szarym malowaniu, osobiście nie słyszałem aby było inaczej. Widać to na tych zdjęciach:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zdjęcia: www.facebook.com/Floggerfan

Po remoncie w NRD oraz w Bułgarii samoloty te otrzymały malowanie kamuflażowe. Po remoncie w WZL-1 w Dęblinie otrzymały malowanie srebrne oraz jasno szaro-niebieskie.
Avatar użytkownika
nobie1973
 
Posty: 563
Dołączył(a): czwartek, 25 września 2008, 18:46
Lokalizacja: Londyn

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 4 listopada 2013, 01:12

Nobie, to jest bardzo ciekawe!
Jak to jest, że kamuflaż samolotów bojowych danego kraju zależał od tego, gdzie je remontowano? Naprawdę był to czynnik kształtujący wygląd naszych aparatów wojskowych, czy jest w tym jakiś haczyk?
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez nobie1973 » poniedziałek, 4 listopada 2013, 01:58

greatgonzo napisał(a):Jak to jest, że kamuflaż samolotów bojowych danego kraju zależał od tego, gdzie je remontowano? Naprawdę był to czynnik kształtujący wygląd naszych aparatów wojskowych, czy jest w tym jakiś haczyk?


No cóż tak to niestety wyglądało w czasach „radosnego komunizmu”, brało się to co było tylko w ofercie bez żadnego marudzenia :-/ ! Samoloty były w tym czasie produkowane przez Wielkiego Brata w podobnych ilościach jak chleb w piekarni. W związku z tym że przeżywalność samolotu w tamtych czasach liczona była przez Rosjan gdzieś około 1,5 wylotu (jeśli dobrze pamiętam), nikt nie zdawał sobie trudu aby wymyślać i bawić się w specjalne malowania kamuflażowe. Były tylko dwie wersje kamuflażu dla obszarów pokrytych lasami oraz na tereny pustynne. Ponadto panowała zasada że każdy samolot ma mieć inny schemat kamuflażu ale procentowy udział barw w kamuflażu musiał być stały. Także więc malowano samoloty jak Iwanowi ręka leciała. Na podobnych zresztą zasadach maluje się do dzisiaj w Polsce samoloty MiG-29 po remoncie w WZL-2 w Bydgoszczy, każdy ma być inny ! Jako ciekawostkę opowiem pewną autentyczną historię. Na początku lat 90-ych w WZL-2 rozpoczęto remonty samolotów Su-22. Wprowadzono przy tej okazji do malowania tych samolotów po remoncie emalie lakiernicze produkcji zachodniej oraz opracowano jednolity schemat kamuflażu po remoncie. Po pomalowaniu w tym jednolitym schemacie kamuflażu kilku samolotów i przekazaniu ich do jednostki, przy okazji jakiejś wizytacji w jednostce wystawiono te wszystkie z nowym lakierkiem samoloty w równym rzędzie na CPPS lotniska. Jak jakijś wizytujący jednostkę generał zobaczył wszystkie samoloty identycznie pomalowane to się wściekł i natychmiast trafiła do WZL-2 notka aby każdy samolot miał inny schemat kamuflażu. Ot tak wyglądało i niestety jeszcze czasami wygląda naukowe i profesjonalne podejście do kwestii malowania i kamuflażu w MON… :roll: no ale dzięki temu modelarze mają sporo różnych kolorowych maszyn do wyboru :mrgreen: !
Avatar użytkownika
nobie1973
 
Posty: 563
Dołączył(a): czwartek, 25 września 2008, 18:46
Lokalizacja: Londyn

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 4 listopada 2013, 10:58

nobie1973 napisał(a):Były tylko dwie wersje kamuflażu dla obszarów pokrytych lasami oraz na tereny pustynne. Ponadto panowała zasada że każdy samolot ma mieć inny schemat kamuflażu ale procentowy udział barw w kamuflażu musiał być stały


No tak, ale to jest jakaś zasada. Mnie bardziej chodzi o to, czy remonty samolotów odbywały się wg jakiegoś klucza w sensie wyglądu po. Czy też było to wsio ryba i w jednej jednostce stały aparaty z kamuflażem leśnym i pustynnym ( :?: :!: ).
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez FloggerFAN » poniedziałek, 4 listopada 2013, 11:54

MiG-23 UB nr 845 oraz 846 przybyły do Polski w kamuflażu wielokolorowym. Jako jedyne nie były szare. Później to się zmieniło.
FloggerFAN
 
Posty: 43
Dołączył(a): niedziela, 15 listopada 2009, 20:51

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez nobie1973 » poniedziałek, 4 listopada 2013, 13:17

FloggerFAN wygląda na to że masz rację :shock: !
Na tych zdjęciach:

MiG-23 UM nr 845

Obrazek

MiG-23 UM nr 846

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zdjęcia: www.facebook.com/Floggerfan

Widać te samolotu w kamuflażu wielobarwnym z tym że jednak rzuca się w oczy nietypowy sposób malowania napisów eksploatacyjnych które mocno kontrastują z ciemnymi barwami kamuflażu. Samoloty te przeszły w 1987 roku 1 remont w NRD gdzie stosowano jednolity schemat kamuflażu i napisy eksploatacyjne nie były tam malowane na tak kontrastowy jasny kolor. Wniosek jest prosty samoloty muszą być w fabrycznym malowaniu rosyjskim. Wskazuje na to również krój cyfer numerów burtowych.

greatgonzo napisał(a):No tak, ale to jest jakaś zasada. Mnie bardziej chodzi o to, czy remonty samolotów odbywały się wg jakiegoś klucza w sensie wyglądu po. Czy też było to wsio ryba i w jednej jednostce stały aparaty z kamuflażem leśnym i pustynnym ( :?: :!: ).


Nie było żadnego klucza, tak jak pisałem wcześniej brało się to co było w ofercie… :lol: .
Na kolory pustynne malowano tylko samoloty pochodzące m.in. z krajów bliskiego wschodu.
Avatar użytkownika
nobie1973
 
Posty: 563
Dołączył(a): czwartek, 25 września 2008, 18:46
Lokalizacja: Londyn

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez mcrec » poniedziałek, 4 listopada 2013, 15:49

Czyli sparki ''Siuxów'' pomalowano na szaro ,a te od '' Pum'' w łaciate kamo???
mcrec
 
Posty: 317
Dołączył(a): piątek, 26 marca 2010, 23:33

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez young » poniedziałek, 4 listopada 2013, 16:33

Tak jak mówiłem. Wszystko jest od dawna opisane w literaturze 8-)
young
 
Posty: 570
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 13:49
Lokalizacja: Szczecin

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez BOMI21 » poniedziałek, 4 listopada 2013, 16:37

Bardzo ciekawy wątek o szparkach się robi :D
Avatar użytkownika
BOMI21
 
Posty: 1822
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2012, 19:27

Re: MiG-23 MF 1:48 Trumpeter

Postprzez mcrec » poniedziałek, 4 listopada 2013, 18:06

young napisał:
''Tak jak mówiłem. Wszystko jest od dawna opisane w literaturze 8-)''
Jak się tym fascynowałem i interesowałem ,to wszystko na ten temat było tak tajne ,że wszelkie publikacje,czy pisma należało spalić przed przeczytaniem...
Dziś przez przypadek ...
A piszą coś tam w tej literaturze, czym kierowali się wykonawcy kamuflażu ''117'' stojącej w Nadarzycach? :P
Ostatnio edytowano poniedziałek, 4 listopada 2013, 18:12 przez mcrec, łącznie edytowano 1 raz
mcrec
 
Posty: 317
Dołączył(a): piątek, 26 marca 2010, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości