Startuję z modelem czeskiego Eduarda, MiG-iem-21, waloryzowanym:
- Zestawem Eduarda 648035 - MiG-21MF Interior Early
- Zestawem Eduarda 648049 - MiG-21 wheel wells
- Zestawem Eduarda 648027 - MiG-21MF/SMT exhaust nozzle
- Zestawem Eduarda 48703 - MiG-21MF accessories
- Zestawem Eduarda 48704 - MiG-21 ladder
- Zestawem Mastera 48-061 - MiG-21 SM/M//MF Pitot Tube
- Zestawem kalkomanii "MiG-21MF in Polish Air Force" Montexu

(Fot. Tomasz Królikowski http://lotnictwo.net.pl/gallery_foto_vi ... &width=big )
A oto i maszyna, którą będę robił - MiG-21MF ze składu Polskich Sił Powietrznych. Numer boczny 6715, przybył do Polski w lutym 1973 roku. Służył (w kolejności chronologicznej) w 34 PLM , 11PLM , 62 PLM, 2 PLM, (drugi raz) 11 PLM oraz 3 PLM.
W lutym 2000 roku trafił do Łaskiego 10 PLM (10 ELT). W pierwszym kwartale 2000 roku ta maszyna (wraz z MiGami-21 „6804”, „7809”, „7907”, „9011” i „9012” oraz MiGiem-21UM „9311”) została wybrana do naniesienia okazyjnego, łaciatego malowania w trzech odcieniach szarości, które miało zostać pokazane publiczności podczas pokazów lotniczych w Radomiu w tym samym roku w pokazie dynamicznym. Projekt unikatowego malowania dla MiGów, składającego się z plam w dwóch odcienia szarości (i trzeciego odcienia dla dolnych partii płatowca) został opracowany przez kpt. Dariusza Jakubczaka. Spód samolotu został pomalowany kolorem szarym FS 36375, resztę płatowca pomalowano kolorem jasno-szarym FS 36231(lub 36270), na który naniesiono ciemno-szare „plamy” w odcieniu FS 36118. Numery taktyczne pomalowano kolorem białym bez wypełnienia wnętrza cyfr. Na każdym z samolotów, wzorem „7809” wymalowano nazwisko pilota na lewej burcie pod owiewką kabiny (oprócz UM-ma 9311).

(Fot. ? http://www.polot.net/samoloty/mig-21mf/histor6.jpg )
Po wycofaniu 21-szych z eksploatacji w 10.elt, „6715” jako jeden z trzech samolotów tej wersji został na lotnisku w Łasku i nie trafił jak pozostałe na 21. Centralny Poligon Lotniczy w Nadarzycach. W 2004 roku stanął jako pomnik na cokole przed „domkiem pilotów” na lotnisku w Łasku. W trakcie prac konserwacyjnych 2006 roku otrzymał dwukolorowe czarno-szare malowanie oraz biały numer taktyczny.

(Fot. Grupa Archeo Łask http://archeolask.pl/cms/index.php/acia ... ?task=view )
Od 2009 maszyna stoi jako eksponat w kolekcji „Grupy Archeo” (działającej na terenie aktualnej 32 BLT w Łasku) – przywrócono mu pierwotną kolorystykę szarego kamuflażu, zmieniając jednocześnie nazwisko pod kabiną na mjr Czajka T.
(notka historyczna napisana na podstawie informacji ze strony Grupy Archeo http://archeolask.pl/cms/index.php/home notka o losach maszyny po wycofaniu ze służby skopiowana bez zmian)

(Fot. Andrzej Rejter http://images.airliners.net/photo/Polan ... 1908332/L/ )
Tak maszyna wygląda obecnie, stoi na terenie 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Obejrzeć można tylko, gdy maszyny są dostępne dla zwiedzających, normalnie stoją na terenie zamkniętej bazy lotniczej. Zdecydowałem się, że zrobię miniaturę tego MiGa w tym samym dniu, gdy go zobaczyłem - podczas wycieczki na teren wspomnianej bazy w 2012 roku, z okazji konkursu modelarskiego w Łasku. Zawsze byłem pod wrażeniem pracy Grupy Archeo - ich eksponaty są utrzymywane w idealnym stanie, remontowane są jak gdyby były to normalne samoloty w służbie - z zachowaniem tych samych technologii.
Model będzie pewnym sposobem na promocję Grupy Archeo i przede wszystkim, "podziękowaniem" za działania Grupy Archeo na rzecz kultywowania i pogłębiania wiedzy historycznej ale też propagowania tradycji i osiągnięć polskiego lotnictwa. O ile nie zabrzmiało to zbyt dyplomatycznie.
Dodatkowym atutem tej maszyny jest, poza już wspomnianym, łatwość dotarcia do zdjęć praktycznie każdego elementu płatowca - sam z odbytych już dwóch wycieczek ma kilkadziesiąt zdjęć, ale do tego dochodzi też możliwość "wirtualnego zwiedzenia" tej maszyny. Na stronie http://photos.piotrgalas.com/Archeo,30.04.2012,Lask/ można obejrzeć w widoku szerokokątnym kokpit, lewą wnękę podwozia głównego, ale też obejrzeć resztę kolekcji Grupy Archeo:


Model powstanie z zestawu Eduarda o numerze kat. BFC001, który zawiera poza standardowymi ramkami dla Miga-21 MF (odlanymi w kolorach - pomarańczowym, niebieskim oraz szarym) także żywiczny kokpit (ale niestety późny, niepoprawny dla budowanej maszyny, dlatego zakupiłem oddzielnie wersję wczesną), koła, UB-16, dwie blaszki fototrawione, maski do oszklenia i kół oraz arkusz bezużytecznych kalkomanii dla trzech maszyn( w tym pudełkowej, fikcyjnej oraz dwóch czeskich z logami Eduarda) i mały arkusz napisów eksploatacyjnych, niestety bardzo słaby w porównaniu z oryginalnym arkuszem A4 produkcji Cartografu, który był jeszcze w edycji profipack.

Obok pudełka, zgodnie z regulaminem, spogląda z pierwszej strony Gazety Wyborczej pułkownik Ryszard Kukliński.

Ramek zestawu nie ma co pokazywać (oprócz tego, że są zafoliowane), ten model jest doskonale wszystkim znany.


Dodatki wypisałem wcześniej. bardzo prawdopodobne, że dojdą jeszcze kalkomanie ModelMaker D48004 (mają brakujące napisy 10ELT, które powinny być pod szachownicami na ogonie oraz może będą miały poprawne godła) oraz (będące jeszcze w opracowaniu) napisy eksploatacyjne w j. polskim ModelMaker D48019 - o ile na arkuszu będzie też zestaw w kolorze szarym/czarnym.
Na chwilę obecną model nie został nawet rozpakowany. Ale obiecuję rozpoczęcie prac w ciągu najbliższych dni.
No to start !

(Fot. Meggido http://lotnictwo.net.pl/gallery/photo/a ... 75317.html )























