Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez mr.jaro » środa, 5 sierpnia 2009, 20:21

O, fotki widoczne! Ladny model.

Kuba Plewka napisał(a):Druga sprawa dość dyskusyjna to jednolite malowanie osłon silnika. Na zdjęciach W.Nr. 8477 po przymusowym lądowaniu są jednolicie ciemne, chociaż jak się przypatrzeć to można odnieść wrażenie, że są po prostu zachlapane olejem wydostającym się spod osłony reduktora, może spod kołpaka albo nawet z przebitego lub rozszczelnionego zbiornika a same osłony były malowane na pół jak kadłub? Sam nie wiem...

W publikacji Murawskiego tez tak (oslony jednolite) przedstawiono maszyne Espenlauba. Chyba, ze rozumiem go zbyt doslownie.
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Hannover

Reklama

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez spiton » środa, 5 sierpnia 2009, 21:06

109'tka w pustynnym malowaniu to jak czarne porsche 911. Po prostu klasyk.
Piękny model
I hopu You understand ;-))
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez Kubrt » czwartek, 6 sierpnia 2009, 07:07

spiton napisał(a):109'tka w pustynnym malowaniu to jak czarne porsche 911. Po prostu klasyk.
Piękny model
I hopu You understand ;-))


Ja polski rozumiem, wiem co piszesz, ale niestety nie dam rady odpowiedzieć po polsku :mrgreen:
Jakub "Kubrt" Vilingr
Obrazek
Modelplac na Facebooku
v přípravě kniha Průvodce světem plastikového modeláře
Avatar użytkownika
Kubrt
 
Posty: 46
Dołączył(a): czwartek, 23 lipca 2009, 11:42
Lokalizacja: Czech Republic, Líně

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez GrzegorzS » czwartek, 6 sierpnia 2009, 07:12

W Topcolors numer 07 Jagdwaffe over Africa wydawnictwa Kagero jest kompletne malowanie tej maszyny wraz z kalkomaniami. Bardzo przekonujące i wierne. Przede wszystkim numer 11 na kadłubie ma odpowiednią wielkość. W Twoim modelu jest zdecydowanie za duży, widać to na zdjęciach, gdzie tylko minimalnie wystaje ponad szerokość krzyża.
GrzegorzS
 
Posty: 306
Dołączył(a): sobota, 27 grudnia 2008, 16:36

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez Kuba P. » czwartek, 6 sierpnia 2009, 07:22

A dyskutowana sprawa osłon silnika?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez GrzegorzS » czwartek, 6 sierpnia 2009, 07:28

Granica kolorów na osłonie biegnie następująco. Na przednim pierścieniu na lini łączenia blach, potem podnosi się do wysokości połowy kadłuba wzdłuż dolnej krawędzi otwieranej górnej części. Nad żółtą dolną częścią jest wąski pasek RLM 78 biegnący nad rurami wydechowymi.
GrzegorzS
 
Posty: 306
Dołączył(a): sobota, 27 grudnia 2008, 16:36

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez mr.jaro » czwartek, 6 sierpnia 2009, 23:09

Hmm, panowie Sundin i Bergström zdaja sie glosic inna wersje:

Obrazek
Obrazek

Zrodlo: Deutsche Jagdflugzeuge 1939-45 in Farbprofilen.
Powyzsze pokrywaloby sie z wersja Murawskiego. I komu wierzyc?
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Hannover

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez Kubrt » piątek, 7 sierpnia 2009, 06:51

mám tento podklad:

Obrazek
Jakub "Kubrt" Vilingr
Obrazek
Modelplac na Facebooku
v přípravě kniha Průvodce světem plastikového modeláře
Avatar użytkownika
Kubrt
 
Posty: 46
Dołączył(a): czwartek, 23 lipca 2009, 11:42
Lokalizacja: Czech Republic, Líně

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez Kuba P. » piątek, 7 sierpnia 2009, 07:21

mr.jaro napisał(a):Hmm, panowie Sundin i Bergström zdaja sie glosic inna wersje:

...

I komu wierzyc?


Najlepiej zastanowić się chwilkę.
W.Nr "białej 11" to 8477. To Bf 109 F-4/Trop produkcji Erla Leipzig. To nie jest F-2 jak wyżej napisano. Nawet nie patrząc na numer - widać na zdjęciu większy pękaty wlot powietrza do sprężarki, typowy dla maszyn z silnikami 601 E.
Samolot Espenlauba jest sfotografowany tak, że trudno dostrzec podział kolorów na kadłubie i osłonach silnika. Odblask światła i jak sądzę potężny wyciek oleju lub chłodziwa dodatkowo utrudnia.
Popatrzyłem na samoloty o bliskich numerach seryjnych i w przypadku 8472 widać na kadłubie wysoki podział farb 78 i 79 (nie jak na pokazanym rysunku). Niestety samolot nie ma osłon silnika.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez mr.jaro » piątek, 7 sierpnia 2009, 08:40

Ze na kadlubie wysoki podzial, raczej nie ulega (i w moich oczach nie ulegalo) watpliwosci. Ale czy na oslonie silnika, tego nadal do konca nie jestem pewien. Jakie sa powszechnie znane fotki tego egzemplarza - sam wiesz. Innych fotek nie znam. Argument przemawiajacy za prawdopodobienstwem serii (malowanie maszyn "sasiadujacych") przemawia do mnie najbardziej, ale z drugiej strony przeciez w Luftwaffe istnialo wiele wyjatkow od malowania standardowego. Szczerze mowiac troche spekulowalem, ze ktory z Was dysponuje jakims niklym dowodem popierajacym taka, czy inna wersje malowania, bo jak widac, wspolczesnym publikacjom ufac za bardzo nie mozna.

Aha, jeszcze jedno - oznaczenia zestrzelen sa na zdjeciu ciemne, wiec chyba nie powinny byc biale.
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Hannover

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez Kuba P. » piątek, 7 sierpnia 2009, 08:45

Ja również waham się co do tego podziału na osłonach silnika i nie mam zdania. Jakbym miał ostrożnie wybierać, jednak wybrałbym podział po pół i na osłonach.
Mam wrażenie, że na żywo ten samolot był zachlapany którymś z płynów z silnika, może przy rozszczelnieniu instalacji chłodzenia poleciało ze zbiornika wyrównawczego (pod dużym ciśnieniem) i glikol wydmuchało spod osłon silnika na kadłub i na same osłony. Może poleciał olej. Nie wiem. Trudno wyczuć.

Co zaś dotyczy serii i malowania maszyn sąsiadujących - one po prostu były składane na linii montażowej jeden po drugim i w większości przypadków o ile samolot nie miał jakiejś powypadkowej przeszłości czy nie nosi śladów polowego tuningu - praktycznie powinny być bardzo podobne.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez net_sailor » piątek, 7 sierpnia 2009, 09:54

Dla mnie całkiem przekonująca jest wersja jednoliej osłony silnika i wysokiego podziału kolorów na pozostałej części kadłuba. Samolot mógł np. podczas remontu otrzymać osłonę silnika z innego egzemplarza.
Z kronikarskiego obowiązku chciałbym jeszcze odnotować obecność blaszek wzmacniających na tylnej części kadłuba (na zdjęciu trzeba się bardzo dobrze przypatrzeć).
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez Kuba P. » piątek, 7 sierpnia 2009, 10:03

W classicu "war over the desert" gdzie są te Friedrichy JG 27 to chyba wszystkie przedstawiają z osłonami silnika jendolitymi. Może ta seria 84xx z Troppenausrüstung tak miała?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez GrzegorzS » piątek, 7 sierpnia 2009, 11:55

mr.jaro napisał(a):Aha, jeszcze jedno - oznaczenia zestrzelen sa na zdjeciu ciemne, wiec chyba nie powinny byc biale.

Oznaczenia zestrzeleń na zdjęciach są wycięte ze steru kierunku jako trofeum. W JG 27 w tym okresie na znanych mi zdjęciach wszystkie belki zestrzeleń są białe, więc tutaj chyba też i do tego w porządku jak w Topcolors (10 na górze i 4 na dole) Co do podziału kolorów to patrząc na zdjęcie gdzie jest zblizenie przedniej części, to granica kolorów biegnie tak jak w Topcolors (pisałem o tym powyżej) i listwa nad wydechem jest jaśniejsza niż otwierana górna osłona. Nie dostrzegam też wzmocnień na ogonie samolotu.
GrzegorzS
 
Posty: 306
Dołączył(a): sobota, 27 grudnia 2008, 16:36

Re: Bf 109 F-4/TROP, Hasegawa 1/48

Postprzez net_sailor » piątek, 7 sierpnia 2009, 12:03

GrzegorzS napisał(a):Nie dostrzegam też wzmocnień na ogonie samolotu.

Dam sobie duży palec u nogi obciąć, że one tam są - trzeba się bardzo, ale to bardzo uważnie przyglądać, aby je dostrzec.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości