Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP,HB 1/72

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez spiton » środa, 5 sierpnia 2009, 19:42

Tym ostatnim zdaniem to mnie ubawiłeś ;-)))
Czynnik ludzki jest ogromny. Wie o tym ten co grał w szturmowika ;-))
Ale na przykład zła opinia o Buffalo, wynikała z faktu, że piloci angielscy i holenderscy musieli walczyć ze świetnymi pilotami japońskimi, i to w sytuacji, w której inicjatywa należała do tych ostatnich. A obecność w szeregach maszyn liniowych moich ulubionych vildebeestów musiała ich dodatkowo dołować. Nie mówiąc o tym, że japońskie samoloty skręcały praktycznie w miejscu.Kto chciał popróbować dogfight'u, musiał wpaść w deprechę.
Kto czytał książkę Chromego o 1 Pułku Myśliwskim Warszawa, ten wie ile trwało przeszkolenie gościa nie mającego pojęcia o lataniu, na pilota myśliwskiego. ;-)))) Mając na uwadze tego typu dodatkowe czynniki, trudno ocenić kto miał w pojedynku powietrznym większe szanse na podstawie danych technicznych samolotów.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez Jaho63 » środa, 5 sierpnia 2009, 20:24

Moim zdaniem ten prosty i tani Jak-3 w walce z np. wielokrotnie droższym P-38 miał przewagę. Tylko, że ja wcale nie o tym mówiłem. Z resztą nic, sam mam zamiar zrobić, co najmniej, 2 Jaki-3, najskuteczniejszego pilota Normandie Niemen (nie jest to Marcel Albert :shock: ). I jeżeli wielki duch Stalina pozwoli, to Aleksandra Kołdunowa. :)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez dewertus » środa, 5 sierpnia 2009, 20:42

spiton napisał(a): Jak się tego Hobby Bossa sklejało, i jak oceniasz sam model???


Szybko :mrgreen: , ale na poważnie to Jaczek należy już do generacji, w której kabina nie jest zintegrowana z kadłubem :D co daje pewne możliwości waloryzacji. Linie podziału blach sa bardzo delikatne (do tego stopnia, że w żadnym modelu z HB jakie mam już zrobiony nie udało mi się zrobić wash'a przy malowaniu kamuflażu pędzlem). Pierwsze modele z tej serii potrafiły niemiło zaskoczyć: P-51 ma za wąski o jakieś 25-30% kadłub; Spitfire nie ma osłon podwozia głównego, osłona kabiny to kpina (szersza jest niż kadłub), a śmigło jest takie, że krytykowany na forum produkt Italeri to istne cudeńko. Szczęśliwie kolejne modele są coraz lepsze i mają coraz mniej uproszczeń, choć główna idea odlewania kadłuba i skrzydeł jako pojedynczych elementów nadal (w/g mnie szczęśliwie) jest kontynuowana.

Ze stajni HB mam kilka modeli i generalnie jestem z nich zadowolony ;o) , a ostatnie modele jak np. MiG-15, F-84 czy F-86 są znacznie lepiej "zdetalizowane". W niedługim czasie powinienem zaprezentować kilka z nich (Ła-7, Bf 109F, AT-6, P-39, F-84).

Dominik napisał(a):Tak na prawdę to Jak-3 wywodzi się z Jaka-1 a Jak-9 z Jaka-7. I nie mnięszać mi tu młodzieży zaglądającej w głowach.


Dominik, no tutaj to troszku Ci się przesadziło :) . Owszem, "9" to ewolucja "7", ale ta z kolei powstała z klasycznej "1". Zaś "3" to ewolucja "1M". Droga siódemki / dziewiątki to stosowanie mocniejszych silników, zwiększenie ochrony biernej, uzbrojenia i zasięgu, droga trójki to głównie "odchudzenie" konstrukcji i zwiększenie prędkości. Tak czy siak wszystkie Jaczki (nie zapominając o "15", "17", "18") swój początek mają w "1" :mrgreen:

greatgonzo napisał(a): Podstawową przyczyną odrzucenia P-47 przez sowietów było całkowite niedostosowanie samolotu do tego warunku.


No nie wiem, gdyby tak było to Sowieci nie lataliby na wielu zachodnich samolotach, które wymagały nie mniejszej troski niż P-47: Spitfire, P-39, P-40, Hurricane, B-25, A-20, PBY... Zresztą nie jest to jedyny przypadek, gdy jednej "nacji" nie przypadnie do gustu jakaś konstrukcja, a inna uważa ją za najlepsze cudo techniki. W przypadku Sowietów nie podpasował im P-47, za to P-39 był uwielbiany. Dobrym przykładem jest B-339 i H-75 u Finów (Amerykanie, Holendrzy, Anglicy niespecjalnie je lubili). A zapomniany i niedoceniony u Amerykanów Martin 167 - Francuzi i Anglicy byli z niego bardzo zadowoleni...

I powinniśmy pamiętać, że P-47 trafiły tylko do jednostek walczących na froncie północnym…

spiton napisał(a): Może tą 3 Hobby Bossa, albo 9


Jaczka 9 też mam :lol: w wersji "P" z Korei. Niestety tą wersję (generalnie "9") widziałem tylko w wydaniu A-Model'u. Oj Panie, short run taki, że bez kija nie podchodź. Może na dniach wrzucę na forum to się sam przekonasz.

pzdr.
Hubert
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez spiton » środa, 5 sierpnia 2009, 20:59

P-47 został odrzucony, bo był drogi(co tak naprawdę nie miało znaczenia) A przede wszystkim był to myśliwiec wysokościowy, o wyglądzie nie kojarzącym się z myśliwcem. I ten efekt wizualny zdecydował.
Zresztą po co Sowietom taka latająca sprężarka, jak na froncie wschodnim prawie nikt nie latał powyżej 8 tysi.
Ale faktycznie "skomplikowane" techniczne i ciężko znoszące warunki polowe Aircobry kochali.
Nie dziwię się, bo w porównaniu, z Jakami, Łaggami itp to była rasowa myśliwska bryczka. Nie mówiąc o działającym radio. Sowieckie radia, jak już zaczęli je montować(po 43) to i tak głównie skrzypiały. No i P-39 miała czym strzelać,co w przypadku konieczności zwalczania Niemieckiego lotnictwa bombowego nie było bez znaczenia.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez Jaho63 » środa, 5 sierpnia 2009, 21:09

spiton napisał(a):Jak 3 to końcówka wojny

Spit, ja naprawdę nie przepadam za przerzucaniem się PRAWDAMI, ale wiosną 1944 daleko było do końca wojny (a Francuzi od lata 1944, zestrzelili na nim c.130 samolotów).
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez dewertus » środa, 5 sierpnia 2009, 21:20

spiton napisał(a):Przypomnę tylko, że Jak 3 to końcówka wojny, i niewielkie ilości. Samolot dla asów.
Francuzi też je dostali pod sam koniec wojny, a normalnie latali na Jakach 1m.


Trójka weszła do służby operacyjnej na przełomie maja i czerwca 1944 - więc trochę sobie powojowała ;o) , Co do Francuzów z Normadie-Niemen, to na początku 1944 dostali na wyposażenie dziewiątki.

Ja mam w planach jeszcze jedną dziewiątkę - Col.V.I.Stalin, front Kaliński, zima 1943-44.


pzdr.
Hubert
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez Jaho63 » środa, 5 sierpnia 2009, 21:31

dewertus napisał(a):Co do Francuzów z Normadie-Niemen, to na początku 1944 dostali na wyposażenie dziewiątki

Nie zgodzę się, tu raczej wątpię w pomyłkę. Jak-9 w NN był od lata 1943 (czerwiec albo lipiec, nie pamiętam). Jak-3 wszedł na wyposażenie jednostek SU wczesną wiosną 1944 (marzec czy nawet luty?)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez spiton » środa, 5 sierpnia 2009, 22:07

Jaki 3 Francuzi dostali 13 sierpnia 44
źródło:
Entuzjasta lotnictwa nr1, artykuł W. Bączkowskiego.
Dodam jeszcze, ze Francuzi otrzymali je jako jedni z pierwszych. debiut na froncie to końcówka czerwca.
A samolot jak wszystkie produkty sowieckie był kiepski. Rozklejał się, miał trzeszczącą radiostację,praktycznie nie do użytku, i rozpadał się podczas nurkowania. Oczywiście ochrona bierna tez była szczątkowa.Trzeba uczciwie dodać, że Bf-109 G też rozpadał się podczas nurkowania przy podobnej prędkości.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez Leszek Szopieray » środa, 5 sierpnia 2009, 22:33

Może to rozpadanie miało na celu ułatwienie pilotowi wydostanie się z kabiny :D . Mnie osobiśnie zadziwiało uzbrojenie np. w takim Jak-1M - jedno działko 20 mm i jeden WKM 12,7 mm. Trochę słabiutko w porównaniu z np. 6 x12,7 mm P-51
Avatar użytkownika
Leszek Szopieray
 
Posty: 589
Dołączył(a): sobota, 14 czerwca 2008, 22:55
Lokalizacja: Poznań

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez spiton » środa, 5 sierpnia 2009, 22:41

Patyk napisał(a):Może to rozpadanie miało na celu ułatwienie pilotowi wydostanie się z kabiny :D . Mnie osobiśnie zadziwiało uzbrojenie np. w takim Jak-1M - jedno działko 20 mm i jeden WKM 12,7 mm. Trochę słabiutko w porównaniu z np. 6 x12,7 mm P-51

Z drugiej strony prawie to samo co Bf 109. No i uzbrojenie w Jaku było umieszczone praktycznie w osi samolotu, co pozwalało dużo dokładniej celować. I otwierać celny ogień(o ile ktoś potrafił taki otworzyć) Na różnych dystansach.
Mustangi miały 3 półcalówki praktycznie tylko w wersji D.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez Jaho63 » środa, 5 sierpnia 2009, 22:47

Jaho63 napisał(a):a Francuzi od lata 1944, zestrzelili na nim

spiton napisał(a):Jaki 3 Francuzi dostali 13 sierpnia 44

No! To się zgadzamy?
spiton napisał(a):debiut na froncie to końcówka czerwca

A skąd ta inf.? W mojej "podręcznej" liście zwycięstw ;o) widzę Jaki-3 w 133 i 157 IAP już w marcu-kwietniu. Ale poszukam jeszcze. :)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez spiton » czwartek, 6 sierpnia 2009, 00:11

Ja wyczytałem że pierwsze egzemplarze wypróbowano w 91 pułku od 20 czerwca.
Ale historia wojenna ZSRR jest tak pisana, że takich nieścisłości jest więcej ;-))
Błysnąłeś na wątku o avii Miroslava !!!
Szacuneczek!!!
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez Dominik » czwartek, 6 sierpnia 2009, 08:01

@Dewertus. Czyli dobrze napisałem. Nie rozważamy tu pochodzenia "Siódemki" tylko "Trójki" ;o) A ta nie była jakąś tam boczną linią tylko odchudzoną "Jedynką" z innym silnikiem (ło matko jak ja dawno na temat Jaków czytałem - chyba muszę sobie niedługo odświeżyć informację).
Aha, Panowie. Sprawdźcie czy na pewno Jak-1M. Od kilku lat jedyną prawdą jest, chyba, Jak-1b.

Ale koniec OT. Mamy tu oglądać modele a rozmowy na temat rozwoju konstrukcji Jakowlewa to w innym dziale.

Pozdrawiam.
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2620
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 16:16

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez dewertus » czwartek, 6 sierpnia 2009, 08:18

Ja mam identyczne dane jak SPITON - Jaki-3 dostarczone zostały do jednostek frontowych na przełomie maja i czerwca 1944, zaś pierwsze użycie bojowe miało miejsce w drugiej połowie czerwca 1944.

Co do GC 3 "Normandie" (303 IAD), to do końca 1943 latali na Jakach 1M, na początku 1944 jednostka została przeniesiona do bazy Tuła w celu przeszkolenia i przezbrojenia w Jaki 9. Do czasu przezbrojenia na "3" latała na całej gamie dziewiątek: 9, 9T i 9M. Wersja 9D w liczbie <5 służyła do treningu nowych pilotów.

Patyk napisał(a):Może to rozpadanie miało na celu ułatwienie pilotowi wydostanie się z kabiny :D . Mnie osobiśnie zadziwiało uzbrojenie np. w takim Jak-1M - jedno działko 20 mm i jeden WKM 12,7 mm. Trochę słabiutko w porównaniu z np. 6 x12,7 mm P-51


Początkowo Jaki 1 miały 1x 20mm + 1x 7,7 mm lub rzadziej 1x12,7 + 1x 7,7mm. Najsilniej uzbrojoną wersją Jaka (nie licząc wersji "T" i "K" dla trójek i dziewiątek) był Jak-3U (początkowo 1x20mm + 2x12,7mm, potem 3x20mm). Wersje oznaczone symbolem "T" miały 1x37mm + 1x 7,7mm lub 12,7mm, zaś "K" zamiast działka 37mm dysponowała "armatą" 45mm.

Dominik napisał(a):Sprawdźcie czy na pewno Jak-1M. Od kilku lat jedyną prawdą jest, chyba, Jak-1b.


:mrgreen: Dominik, Twoje przypuszczenia co do oznaczenia 1M są jak najbardziej poprawne. Pierwotnie to oznaczenie nosiła jedna z wersji (niewdrożonej do produkcji) "zwykłej 1". Wersja z obniżonym kadłubem i kroplową osłoną kabiny prawidłowo ma oznaczenie 1b, lecz niewidzieć czemu od niepamiętnych lat w wielu opracowaniach powielane jest błednie oznaczenie 1M i chyba trudno będzie je "wyplewić" ;o)

pzdr.
Hubert
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - Jak-3; 14?64 GIAP; 1/72

Postprzez Jaho63 » czwartek, 6 sierpnia 2009, 15:14

dewertus napisał(a):to do końca 1943 latali na Jakach 1M, na początku 1944 jednostka została przeniesiona do bazy Tuła w celu przeszkolenia i przezbrojenia w Jaki 9

Hubert, do Tuły "poleciały" już w listopadzie 1943, ale dla mnie to nie ma znaczenia, bo zwycięstw w tym okresie Francuzi nie mieli. Na front wrócili w czerwcu 1944 na NOWYCH Jakach-9 (T ?). Jednak wcześniej (lipiec 1943) musieli dostać Jaki-9 ale wczesnych wersji:
Obrazek
Obrazek
Do tej "6" Alberta jest zdjęcie. Wiem, powiesz, że źle opisane, ale zwróć uwagę, że 8 zwycięstw (w/g Francuzów) Albert miał 01.09.1943r. a w styczniu 1944 miał ich już 15 (faktycznie 5+10), dlaczego miałby na samolocie, który otrzymał w czerwcu 1944 malować tylko 8?
Mam nadzieję, że oscylując wokół tematu Jak-3 nie "podpadniemy" znowu. :)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości