Bf-109 F2 a F4

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Bf-109 F2 a F4

Postprzez momas1 » środa, 10 września 2014, 11:39

Koleżanki i koledzy.

Wiem, że pytanie, które zaraz zadam jest niezmiernie trywialne i nie powinno paść, ale jestem bardzo kiepski w analizowaniu zdjęć i nijak nie potrafię znaleźć na nie odpowiedzi. Mianowicie: jakie są podstawowe różnice w wyglądzie zewnętrznym między tytułowymi wersjami meśka? Na pewno kształt komór podwozia. A co jeszcze? Chodzi mi o takie najwidoczniejsze. Chciałbym przerobić Zvezdę w 1/72 na wersję F4. Z góry dzięki za wszelką pomoc.
Because I was inverted.
momas
momas1
 
Posty: 114
Dołączył(a): niedziela, 9 maja 2010, 18:25

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez GrzegorzS » czwartek, 11 września 2014, 05:42

W skrócie z zewnętrznych różnic w stosunku do F-2, to chyba już standardowo w F-4 płyta pancerna na wiatrochronie, brak płaskowników wzmacniających ogon, zmodyfikowany wlot powietrza do sprężarki. W F-3 wymieniono też śmigło w stosunku do F-2, ale nie mam pewności czy w F-4 było takie jak w F-3, czy takie jak w F-2?
GrzegorzS
 
Posty: 306
Dołączył(a): sobota, 27 grudnia 2008, 16:36

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez marco2607 » czwartek, 11 września 2014, 09:14

Aby było łatwiej możesz porównać te warianty w wykonaniu FM.

http://www.1999.co.jp/eng/10042100
http://www.1999.co.jp/eng/10042101
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3432
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 17:25
Lokalizacja: Białystok

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez macias13_84 » czwartek, 11 września 2014, 09:34

Łatwiej chyba zainwestować w monografię Kagero dotyczącą "Ferdka"(wydali dwuczęściową) u nich zawsze jest łanie na planszach przedstawione jakie zmiany zaszły w kolejnych odmianach
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 10:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez Murek » czwartek, 11 września 2014, 10:32

Ciężka sprawa, w zasadzie to nie ma pewników. Dochodzą jeszcze wnęki podwozia, osłona rur z lewej strony, fotel... Zdarzały się też wersje F z osłoną kabiny od Emila :!:
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez Kuba P. » czwartek, 11 września 2014, 10:35

najlepiej to ująć inaczej: F-4 różnił się od F-2 dwiema ważnymi rzeczami - silnikiem i typem działka silnikowego.
To były jedyne istotne zmiany, które pociągnęły za sobą szczegóły:

[1] Inne śmigło, szersze łopaty.
[2] Większy, bardziej pękaty chwyt powietrza do sprężarki
[3] Większa, głębsza chłodnica oleju
[4] Przeważnie wnęki podwozia o zaokrąglonym obrysie*
[5] Brak nakładek usztywniających połączenie kadłuba z "usterzeniem"*
[6] Wiatrochron z zaślepioną prawą dolną szybką u podstawy, w jej miejsce instalowana płyta z wylotem pistoletu sygnałowego*
[7] Fotel pilota późniejszego typu, podobny jak w 109 G*

dodatkowo można spotkać inne modyfikacje wynikające raczej z rozwoju 109 a nie zmiany wersji

[a] - tylne podwozie wyposażone w większe kółko ogonowe, goleń z nożycami przeciwskrętnymi
[b] - zestaw trop (zewnętrznie widoczny filtr na wlocie sprężarki)
[c] - instalacja GM-1 dla F-4/Z - w niektórych maszynach dodatkowo jeszcze większa chłodnica oleju, inne śmigło

Chyba tyle, jakbym o czymś zapomniał to dopiszcie proszę.


*-nie jest regułą
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez Georg01 » czwartek, 11 września 2014, 15:54

momas1 napisał(a): Na pewno kształt komór podwozia. A co jeszcze? Chodzi mi o takie najwidoczniejsze. Chciałbym przerobić Zvezdę w 1/72 na wersję F4. Z góry dzięki za wszelką pomoc.


Muszę Cię zmartwić - jak nie masz dobrych zdjęć konkretnego egzemplarza to kicha. Doktoryzowałem się w tym temacie przez ostatnie kilka miesięcy i po analizie setek zdjęć, rysunków, forum, komentarzy i czego tam jeszcze wniosek jest prosty - różnice zewnętrzne pomiędzy F-2 i F-4 są bardzo trudne do zdefiniowania.

Kształt komór podwozia - nieprawda, że F-2 miały zawsze kanciaste, a F-4 okrągłe wnęki kół. Około połowy F-2, może mniej, może więcej miała wnęki kanciaste, a druga połowa okrągłe, w F-4 duża większość okrągłe, ale kanciaste też się zdarzały. Nie ma jednoznacznej reguły - bez zdjęcia można zgadywać i opierać się na rachunku prawdopodobieństwa, ale reguły nie ma, a raczej do tej pory jej nie odkryto. Jednak jeżeli chcesz robić F-4 to prawdopodobieństwo okrągłych oceniam na 95 %.

Tylko końcowe F-4 z ostatnich serii i F-4/trop miały szersze łopaty śmigła, większy wlot do sprężarki i większą osłonę chłodnicy. Mało tego - te 3 elementy wcale nie musiały "chodzić" razem. A to znajdzie się egzemplarz z wąskimi łopatami ale z dużym wlotem do sprężarki, albo taki co ma szerokie łopaty i małą osłonę chłodnicy. Wersja F-4/z ciągle jest tajemnicza - nie jest jasne ile zrobiono takich Friedrichów i czym się tak naprawdę zewnętrznie charakteryzowały ? Dodatkowy wlot do napełniania instalacji ?

Przednia szyba pancerna na owiewce ? Zarówno F-2 jak i F-4 cieszyły się dodatkową osłoną pancerną i nie ma tu żadnej reguły. Im późnej było tym przyrastało owiewek z osłonami, ale np. w Afryce z powodu piasku są baaardzo nieliczne przypadki zastosowania dodatkowych osłon.

F-4 trop miały raczej zawsze dużą osłonę chłodnicy i duży wlot do sprężarki. Nie miały za to malutkiego wlocika na prawej osłonie silnika.

Nakładki w tyle kadłuba ? Tylko późne serie F-4 ich nie miały. Całe rzesze pierwszych i średnich serii produkcji 1941 latały jak najbardziej z nakładkami firmowymi.

Napisz, jaki egzemplarz F-4 konkretnie chcesz robić z tego F-2, to zobaczymy, co o nim wiadomo. Dywagacje teoretyczne nie mają sensu.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez Kuba P. » czwartek, 11 września 2014, 18:05

Z tym śmigłem to nie wiem - zespół napędowy - a ten był kluczowy przy określaniu nowej wersji to silnik + śmigło.
Wydaje mi się, podkreślam - wydaje - że z silnikiem E łączono nowe śmigło VDM, inne niż to dla silnika N.
Co do reszty zgadzam się w pełni i to samo, tylko mniej plastycznie opisałem.

ps - ładowanie instalacji GM w F-4/z ponoć odbywało się przez zawór we wnęce podwozia, butle w skrzydłach. Tyle ETC. A praktyka? Sam wiesz... ;o)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez Georg01 » czwartek, 11 września 2014, 18:35

Kuba P. napisał(a):Z tym śmigłem to nie wiem - zespół napędowy - a ten był kluczowy przy określaniu nowej wersji to silnik + śmigło.
Wydaje mi się, podkreślam - wydaje - że z silnikiem E łączono nowe śmigło VDM, inne niż to dla silnika N.


Niestety spójrz prawdzie w oczy czyli na...zdjęcia :)
Ogromna większość F-4 ma wąskie śmigło, ba, nawet F-4/trop takowe miewały ! Ostatnie serie (np. 12xxx) mają już w większości szerokie śmigła. Nawet seria 10xxx ma przynajmniej częściowo śmigła wąskie. Ładnie to widać na serii fotografii F-4 z III./JG 3 na lotnisku w Niemczech przed odlotem na front. To były właśnie serie 10xxx i 12xxx - prawdziwa mozaika śmigieł, chłodnic i wlotów w różnych kombinacjach, a to przecież bardzo późne F-4 (wiosna 1942).

Mam cichą teorię, że F-4/trop nie miały GM-1 z prostego powodu - w Afryce operowanie GM-1 było kłopotliwe i może nawet niebezpieczne.

Za to jedna rzecz na 100 % różniła F-2 i F-4 zewnętrznie - oznaczenie na trójkącie paliwowym pod kabiną pilota. Jak mamy C-3 to był to F-2, jak 87 to był to F-4 i tu nie ma żadnych wątpliwości. Jak mamy 100 (np. samolot Gallanda) to pewnie też tylko F-2.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez FranekS » czwartek, 11 września 2014, 18:39

Kuba P. napisał(a):Z tym śmigłem to nie wiem - zespół napędowy - a ten był kluczowy przy określaniu nowej wersji to silnik + śmigło.
Wydaje mi się, podkreślam - wydaje - że z silnikiem E łączono nowe śmigło VDM, inne niż to dla silnika N.


Dokładnie tak jest. Z tego co wyczytałem, to we Friedrichach stosowano 3 typy śmigieł:
- wąskie 9-11207 dla F-1 i F-2 ( silnik DB-601N),
- podobne na pozór 9-12010, ale o nieco zmienionej geometrii ( nie do wyczucia na fotkach i mało ważne dla modelu redukcyjnego) i minimalnie mniejszej średnicy (3000 mm) dla F-4 (DB-605E) i
- "szerokie" dla F-4/Z, podobne, bądź identyczne z tym które stosowano w Gustawach (9-12087A).

Nie doszedłem jaką średnice ma to najwcześniejsze śmigło, podejrzewam że 3100 mm tak jak w Emilu. Natomiast informacje o zmniejszeniu średnicy do 3000 mm we wszystkich późniejszych wyczytałem w "Messerschmitt BF-109F-K: Development-Testing- Production", Radinger & Otto.

Pozdr.
FranekS
Avatar użytkownika
FranekS
 
Posty: 205
Dołączył(a): wtorek, 29 maja 2012, 16:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez net_sailor » czwartek, 11 września 2014, 19:57

Swego czasu próbowałem uporządkować sobie kwestię śmigieł i wygląda to mniej więcej tak:

Bf 109B,C,D = VDM 9-11072A (metalowe przestawialne) dla Jumo 210 B/D/G
Bf 109E = VDM 9-11081A (bez automatyki) lub 9-11081E (z automatyką) dla DB 601A/N
Bf 109T = VDM 9-11081C
Bf 109F-1, F-2, F-5 = VDM 9-11207 (śr. 3000 mm)dla DB 601N (UWAGA: inny silnik niż w Bf 109E)
Bf 109F-3, F-4 = VDM 9-12010 dla DB 601E
Bf 109G/K = VDM 9-12087A* lub 9-12159A**

* 9-12087A –śmigło średnipułapowe dla Bf 109G z DB 605A i AM (zasadniczo od Bf 109 G-1 do G-6, G-8, G-14, G-12).
**9-12159A śmigło wysokopułapowe dla Bf 109G/K z DB 605AS i DB 605D ( G-5/AS, G-6/AS, G-14/AS, G-10 i K-4).
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez momas1 » czwartek, 11 września 2014, 23:39

Serdeczne dzieki Panowie za tak niezliczone informacje :roll: . Chodziło mi, mniej więcej, o taką odpowiedź, jaką podał Kuba :mrgreen: . Takie właśnie najwidoczniejsze różnice, które teoretycznie odróżniały te dwie wersje. Wiadomo, konfiguracji mnogo i bez konkretnego zdjęcia to nie wyda :( , ale dla takiego początkującego lepiacza to w zupełności wystarczy. Zatem siadam i zaczynam przeróbki. Co będzie dalej, to zobaczymy. A gdyby coś, to będę jeszcze dopytywał.
Jeszcze raz wielkie dzięki Panowie.
Because I was inverted.
momas
momas1
 
Posty: 114
Dołączył(a): niedziela, 9 maja 2010, 18:25

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez Kuba P. » piątek, 12 września 2014, 11:58

W praktyce ja jak mam jakieś zdjęcia i jest na nim Friedrich to patrzę na te trzy rzeczy w tej kolejności - chłodnica oleju, wlot do sprężarki, śmigło.
Oczywiście jak widać trójkąt paliwowy to sprawa się dalej upraszcza - C3 oznacza F1 lub F-2, B4 oznacza w praktyce F-4 bo pozostałe F-ki z silnikiem 601 E to mniejszość i pomijalny margines.
Natomiast są takie zdjęcia 109 F na których nie ma szans wyczuć co to za maszyna - wystarczy, żeby zdjęcie zrobione było od tyłu i pokazywało prawy bok. Samo śmigło może mieć ustawione dowolnie łopaty i to optycznie totalnie uniemożliwi rozpoznanie jego typu.

F-ki to jest w ogóle taki ciężki temat, G-10 to jest najfajniejszy Messer ale o nim tu nie gadamy :mrgreen:
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez momas1 » piątek, 12 września 2014, 12:51

Dzieki Kuba.

Dla mnie to jednak E jest najfajniejsze - taka drapieżna kanciatość - no , ale o gustach się nie dyskutuje. Najprawdopodobniej zrobię to F4 w barwach pustynnych. Mam publikację Kagero "Jagdwaffe over Africa" i są tam malowania dla F4/Trop. Co ciekawe , jedno z nich jest z kanciatymi wnękami podwozia. Muszę to zweryfikować.
Because I was inverted.
momas
momas1
 
Posty: 114
Dołączył(a): niedziela, 9 maja 2010, 18:25

Re: Bf-109 F2 a F4

Postprzez Aleksander » piątek, 12 września 2014, 19:52

A swoją drogą - do Adminów - może warto ten wątek "przykleić"? To cała kopalnia wiedzy o "Fritzu"/"Friedrichu", której nie można nie docenić! Na pewno przyda się przyszłym pokoleniom, które będą chciały zbudować prawidłowo wyglądającą replikę.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8804
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości