On March 1979, the first preproduction A-10A (S/N 73-1664) was returned to the Republic factory for conversion to a prototype two-place variant of the A-10. The modifications took about three months and when complete, the aircraft was re-designated Night/Adverse Weather A-10. As the name suggests, the A-10 N/AW was designed to operate at night and during weather conditions unsuitable for the A-10A.
Besides the A-10 N/AW, the USAF investigated the conversion of a limited number of A-10As into two-place trainer aircraft. These trainers were to be designated A-10B, but the program was canceled before any aircraft were modified.
Although the A-10 N/AW test program was successful, the program was canceled because of advancements in night attack equipment (i.e. LANTIRN). The A-10 N/AW was redesignated the YA-10B in the early 1980s.
W Marcu 1979 pierwszy przedprodukcyjny A-10A (S/N 73-1664) został zwrócony do fabryki Republic w celu konwersji na dwu miejscowy wariant A-10. Modyfikacje zajęły 3 miesiące, a po zakończeniu prac samolot został przemianowany na A-10 N/AW. Jak nazwa wskazuje A-10 N/AW był zaprojektowany do operowania w nocy i podczas warunków pogodowych niekorzystnych dla A-10A.
Poza A-10 N/AW USAF sprawdzało możliwość konwersji ograniczonej liczby A-10A na 2 miejscowe samoloty treningowe które miały być oznaczone A-10B. Program został anulowany przed modyfikacją jakiegokolwiek samolotu.
Pomimo że program testowy A-10 N/AW zakończył się powodzeniem, program został anulowany z powodu nowych technologii w atakach nocnych np. LANTRIN. A-10 N/AW został później przemianowany na YA-10B we wczesnych latach 80.
To chyba wyczerpuje temat ?
Źródło strona narodowego muzeum USAF : http://www.nationalmuseum.af.mil/factsh ... sp?id=3206














