FW 190A-7 z Edka 1/48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Pawel Burchard » wtorek, 13 stycznia 2015, 09:25

Marin napisał(a):Szwedzki IPMS teżpodajetę różnicę ale u nich na rysunku długość ETC jest stała a zmienia się jedynie położenie.


Kiedyś rozpracowywałem temat tego wieszaka i wyszło mi że były dwa rodzaje - długi i krótki. Nawet robiłem jakieś rysunki tylko muszę je odnaleźć. Zasadniczo ten wieszak składał się z 4 elementów, czyli wieszak i za nim owiewka z 3 kawałków blachy. Różnica była jak mi się wydaje w długości pierwszego elementu za wieszakiem, tego odklapniętego na fotce -

Obrazek

p.
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Kuba P. » wtorek, 13 stycznia 2015, 09:39

No tak ale punkty graniczne pylonu muszą być stałe: gniazdo do podpięcia przewodów paliwa i powietrza jest w jednym miejscu (tył) i jest owiewką pylonu zakryte a punkt kotwiczenia wieszaka też musi być w konkretnym miejscu i nie może się przemieszczać. Dlatego przecież w A-8 wysunięto ETC nieco w przód żeby skompensować masę tylnego zbiornika paliwa i siłą rzeczy cały pylon musi być w nim dłuższy bo gniazda podłączenia przewodów były o umieszczone w tym samym co wcześniej miejscu.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Pawel Burchard » wtorek, 13 stycznia 2015, 10:02

Kuba, a nie mówimy o tym samym?

p.
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Kuba P. » wtorek, 13 stycznia 2015, 10:14

OK - myślałem, że różnice długości pylonu rozpatrujesz dla samego A-7.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Pawel Burchard » wtorek, 13 stycznia 2015, 10:31

A tu jeszcze fotki z sieci pozostałych elementów rzeczonej owiewki -
Obrazek
Obrazek

sam wieszak jest dość dobrze obfotografowany, kłopocik jest z tą częścią o różnej długości... w muzealnych A-8 ona jest jakaś nieoryginalna moim zdaniem, parę lat temu jak interesowałem się mocno tematem to niestety nie mogłem znaleźć dobrych wyraźnych zdjęć, a starałem się bo nawet do Japo pisałem :)

p.
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Georg01 » wtorek, 13 stycznia 2015, 12:23

Marin napisał(a):Rodeike wydaje się być dość kompetentny więc jestem bliski pójścia jego tropem. Proszę was o opinię bo może są jakieś źródła jeszcze które rozwieją wątpliwości szczególnie co do śmigła (różnica nawet u rodeike między schematem tej wersji a-7 i malowaniem czerwonej 13 powyżej).


Książka Rodeikego ma swoje lata, ale zgadzam się, że to jeden z największych autorytetów co do Fw 190. Dokładna analiza zdjęcia wskazuje, że śmigło było jednak drewniane. Sam popatrz i oceń.

Panele pod skrzydłem to zgadywanka. Mogły być zostawione po zdemontowanych MG 151 (moim zdaniem bardziej prawdopodobne) lub płaskie z taką małą bańką. W przypadku A-7/A-8 tych ostatnich nigdy nie widziałem na zdjęciach i zastanawiam się, czy dla A-7/A-8 takie były. Mogły być podbierane z F-8, ale to wątpliwe.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Kuba P. » wtorek, 13 stycznia 2015, 13:20

Georg01 napisał(a):Mogły być podbierane z F-8, ale to wątpliwe.


Wysoce małoprawdopodobne. Te pokrywy ze skrzydła F miały wyprowadzone gniazda elektryczne dla ETC i ogólnie były troszkę skomplikowane. Skłaniam się to prostych i błaskich pokryw mocowanych na wkręty do fabrycznych listw. Tu macie A-7 i można sobie popatrzeć.

Obrazek

Ja ponawiam zatem głoszoną wcześniej wątpliwość: zastanawiam się, czy A-7 w swej malutkiej serii nie wyszły fabrycznie z tylko dwoma działkami 2cm z ewentualną możliwością doposażenia w dodatkowe dwa jako Rustzustand.
Aż sam zerknę w domu do Rodeike co on pisze na ten temat.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Georg01 » wtorek, 13 stycznia 2015, 13:36

Ten A-7 ze zdjęcia powinien mieć skrzydło z A-6. Obok tej pokrywy widać czarny wylot, taki jak dla MK 108. Czy ja dobrze widzę ? Sorry za of topic.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Kuba P. » wtorek, 13 stycznia 2015, 14:10

Georg01 napisał(a):Ten A-7 ze zdjęcia powinien mieć skrzydło z A-6.


Dlaczego? Ma płat taki, jakie A-7 mieć powinien. Czym w zasadzie różni się płat A-6 od płata A-7? Niczym.
Rurka na środku prawego skrzydła, dwa Mausery u nasady skrzydeł, komora na dwa kolejne w zewnętrznych częściach, brak podwieszeń. Ot taki płat :)

Georg01 napisał(a):Obok tej pokrywy widać czarny wylot, taki jak dla MK 108. Czy ja dobrze widzę ?


Wypada rzeczywiście w tym miejscu, gdzie późniejszy płat miał wyprowadzenie kanału wyrzucania łusek od 108 ale raczej jest to albo jakaś plama, albo może niezamalowana do końca litera kodu rejestracyjnego? Dziwne, byłby to bardzo wczesny przypadek skrzydła uniwersalnego. Wykluczyć tego nie mogę ale zachowawczo skłaniam się do wersji z plamą, cieniem etc. Dla porównania jak wygląda to o czym piszemy, nieco inne proporcje, węższe i dłuższe:

Obrazek
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Georg01 » wtorek, 13 stycznia 2015, 14:22

Nie jest węższe tylko kąt widzenia inny. To raczej nie plama, a na pewno to nie znak kodowy. Pasuje jak ulał na MK 108. Ciekawe przypadki zapodajesz na forum :D
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Kuba P. » wtorek, 13 stycznia 2015, 14:29

Nie mam pod ręką zdjęć Rammjagerów z JG 3 ale tam jak pamiętam pojawiły się bardzo wczesne egzemplarze wyposażone w MK 108, właśnie A-7. Trzebaby zerknąć na zdjęcia tych maszyn i zobaczyć, czy jest jakikolwiek przypadek obecności działka 108 w skrzydle z rurką pitota w starym położeniu. Czy czasem nie jest tak, że jest to już późniejszy płat z rurką na końcu lewego skrzydła czyli docelowe skrzydło A-8?

Zresztą pomijając bardzo ciekawą sprawę tego otworu mamy płaską jak ziemia w średniowieczu pokrywę komory działka (tu nieobecnego) ja bym delikatnie w tym kierunku szedł z pokrywami dla maszyny Bara.
Patrzyłem na zdjęcia np. A-8 Prillera i też delikatnie sądzę, że to płaskie całkowicie panele.

Jak to Panowie widzicie?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Georg01 » wtorek, 13 stycznia 2015, 15:15

Kuba P. napisał(a): Czy czasem nie jest tak, że jest to już późniejszy płat z rurką na końcu lewego skrzydła czyli docelowe skrzydło A-8?


Dla mnie to skrzydło A-7/R2 z panelem jak dla MK 108. Samolot powstał jako A-7/R2. Wymontowano MK 108 i dlatego nie ma działka, ale nie ma też osłony wyrzutnika ogniwek jak dla MG 151. Prawdopodobnie ma typową dla MK 108 wypukłość i raczej nie sądzę, żeby panel wymieniali na całkowicie płaski bo w jakim celu ? Ten z MK 108 był prawie płaski, bo ta wypukłość była malutka. Po prostu zdjęcie ma za słabą jakość, żeby to zobaczyć dokładnie. Od góry płata będą typowe owiewki dla MK 108.
Dalej uważam, że nie ma potwierdzonego na zdjęciu całkowicie płaskiego panelu dla A-7/A-8. U Prillera stawiam na panel jak dla MK 108.
Numer seryjny Fw 190A-7 Bara jest znany. Trzeba by sprawdzić, czy nie wyprodukowano go jako A7/R2.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Kuba P. » wtorek, 13 stycznia 2015, 15:51

Georg01 napisał(a):Dla mnie to skrzydło A-7/R2 z panelem jak dla MK 108. Samolot powstał jako A-7/R2. Wymontowano MK 108 i dlatego nie ma działka, ale nie ma też osłony wyrzutnika ogniwek jak dla MG 151.


Dobra, tylko pozostaje pytanie czy w ogóle jest możliwy płat ze starą lokalizacją rurki pitota i działkami 108? To trzeba sprawdzić. Możliwe jest, że ewentualność montażu cięższego uzbrojenia konstrukcyjnie przewidziano dopiero w modyfikowanym skrzydle dla A-8. Poznać je można właśnie po ułożeniu rurki.

Druga sprawa to zdjęcie tego samolotu z tyłu i tutaj weryfikacja czy są wytłoczenia nad działkami. Tylko ich obecność może potwierdzić bez wątpliwości ewentualną możliwość montażu MK 108. Dodatkowo wytłoczenia na wierzchu skrzydeł są zawsze obecne razem z tym prostokątnym wycięciem na spodzie o którym mówimy. Są wytłoczenia to bankowo na spodzie jest inny otwór do opróżniania skrzydła z łusek MG 151/20 lub wyrzucania łusek i ogniwek z MK 108.

Georg01 napisał(a):Prawdopodobnie ma typową dla MK 108 wypukłość i raczej nie sądzę, żeby panel wymieniali na całkowicie płaski bo w jakim celu ?


Na 99,9% nie. Ta wypukłość na pokrywie dla MK 108 jest mimo wszystko dość widoczna i z tej perspektywy powinno być ją widać. Dla mnie opcja wykluczona.
A panel wymieniany na płaski albo fabrycznie montowany płaski bo w tej maszynie działek zewnętrznych nie było bo być ich nie miało. Fw 190 D-9 też miał teoretycznie komorę w skrzydle na zewnętrzne działka ale nie były tam nigdy instalowane za wyjątkiem prototypów oraz seryjnego D-11. A pokrywa płaska w skrzydle D-9 jest i analogicznie jest jak sądzę w tej A-7.

Georg01 napisał(a):Ten z MK 108 był prawie płaski, bo ta wypukłość była malutka.


Zerknij na przykład ten i podobne. To nie jest owszem aż tak wydatna wypukłość jak przy MG 151/20e ale niemniej jest nadal widoczna i chyba na tym zdjęciu wyżej z tego kąta widzielibyśmy ją całą.

Obrazek

Georg01 napisał(a):Dalej uważam, że nie ma potwierdzonego na zdjęciu całkowicie płaskiego panelu dla A-7/A-8. U Prillera stawiam na panel jak dla MK 108.
Numer seryjny Fw 190A-7 Bara jest znany. Trzeba by sprawdzić, czy nie wyprodukowano go jako A7/R2.


No to musimy dobrze poszukać, ciekawy temat nam wyszedł :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Kuba P. » wtorek, 13 stycznia 2015, 19:03

Ok, na jedno pytanie już sobie odpowiedź znalazłem ;o) . Tak, jest możliwy płat starszego typu z rurką pitota po środku prawego skrzydła oraz działkami MK 108 czyli teoretycznie ten samolot mógł mieć faktycznie skrzydło przygotowane pod MK 108. Teraz zapuszczam żurawia w zdjęcia dalej szukając jakiegoś wyraźnego zdjecia pokryw zewn. komór uzbrojenia A-7 czy A-8 bez zewn. działek.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: FW 190A-7 z Edka 1/48

Postprzez Georg01 » wtorek, 13 stycznia 2015, 19:15

Obrazek

Nie wiem, czy zauważyłeś, ale na zdjęciu powyżej jest na 100% Fw 190A-6/R2. Pewnie widzisz, czemu to A-6 ? :D

Na zdjęciu tego A-7 z JG 26 w miejscu, gdzie powinna być wypukłość dla MK 108 jest jakieś dziwne zniekształcenie. Nie jest tam idelanie czysto, ale zgoda, wyraźnie wypukłości nie widać.

Czy w Erzatzteilliste dla A-6 lub A-7 jest przewidziana płaska pokrywa w tym miejscu ?
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości