Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Pawel Burchard » wtorek, 1 września 2009, 12:44

Georg01 napisał(a):Te pokrywy wyglądają na późne z racji ich uproszczenia, jednak poza samolotem Kennela nie spotkałem się z nimi.


Ladne fotki tych 'uproszczonych' pokryw sa w monografii (polskiej, tej 3-czesciowej, niestety nie pamietam autora). Musial bym sprawdzic w domu ale z pamieci sa to A-8 z J.G. 51

p.
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » wtorek, 1 września 2009, 13:09

Znalazłem w części II monografii z Kagero. Strona 100 widać lewy płat, strona 105 prawy płat. No i właśnie ten prawy płat. Wylot niesymetryczny na wyobleniu, przesunięty do środka skrzydła, w klasycznej pokrywie był na środku wyoblenia.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » wtorek, 1 września 2009, 17:45

Przy okazji krótkie pytanko co do wersji A-7. Czy kadłub lub płaty różniły się w jakikolwiek sposób od wersji A-6 ? Chodzi mi wyłącznie o zewnętrzne różnice widoczne na modelu (panele, wloty itp), oczywiście z pominięciem powiększonej osłony dla MG 131, bo to jasna sprawa.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » wtorek, 1 września 2009, 18:28

Wracając do pokryw zewnętrznych działek, śmieszna sprawa ale wygląda na to, że są conajmniej trzy wersje:

[1] wersja "A" (nazwa moja), w tym wariancie okna odprowadzające ogniwka są umieszczone asymetrycznie, same kanały wyprowadzone poza profil pokrywy, charakterystyczne "wypustki" dołączone do pokrywy (p.Aerodetail 6, str. 19)

[2] wersja "B", w tym wariancie okna umieszczone są symetrycznie, kanały nadal wyprowadzone poza profil pokrywy, obecne "wypustki", być może tłoczone razem z pokrywą (p.Gotterdammerung Nr 1, str.59 + pozostałe znane zdjęcia tego samolotu, tj. 171683)* - patrz uwaga niżej!

[3] wersja "C", okna wycięte w tłoczonej blasze osłony, umieszczone symetrycznie, gładkie, brak wyprowadzenia kanałów poza profil pokrywy (p. Wings of the black cross 2 str 14 widoczna pokrywa pod prawym skrzydłem, Fw 190 Jagdflugzeug str 308 widoczna pokrywa pod lewym skrzydłem).

W modelu Hasegawy obecne są pokrywy A i C.
Samolot Kennela ma na widocznym prawym sprzydle pokrywę C.
Przeglądam swoje zdjęcia w poszukiwaniu takiego, na którym będzie widać jasno pokrywy C na jednej maszynie. Obawiam się, może to być trudne.

Teraz wytłumaczenie, skąd wzięły się symetrycznie wyprowadzone kanały dla ogniw w wersjach B i C - ostrożnie skłaniam się ku wersji, że działka były zabudowane identycznie cały czas a dla uproszczenia produkcji tłoczono symetryczne pokrywy z wycięciem w tym samym miejscu zaś zmodyfikowano rynienkę, która odbierała ogniwka i wyprowadzała je poza komorę. Być może także upraszczając i ten element.
Niestety, Handbuch Fw 190 A-8 pokazuje w szczegółach wyłącznie pokrywę "A" działka lewego, szukam więc fotek obu pozostałych typów pokryw od środka, z obu stron.

Jak coś znajdę, dopiszę.
W chwili obecnej niestety nie mam czasu skanować zdjęć pokazujących to, co opisałem wyżej.

---------------------------------------
*Edit - okazuje się, że dałem się zwieść zdjęciu opublikowanemu w lustrzanym odbiciu. Poniżej wyjaśnienie, na chwilę obecną wycofuję wniosek o istnieniu tzw. "typu B", to błąd interpretacji fotki.
Ostatnio edytowano środa, 2 września 2009, 23:22 przez Kuba P., łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » środa, 2 września 2009, 08:31

Pokrywy typu A to jakieś 90 może więcej procent pokryw znanych mi ze zdjęć. Nie mam fotki tego 171683. To jakiś znany samolot ? Po werk numerze widzę, że to dość wczesna produkcja A-8. To by znaczyło, że pokrywy B, o ile były seryjnie montowane, wprowadzono już wiosną 1944, a może nawet wcześniej. Na wczesnych A-6 też widać nietypowe pokrywy z długimi wypustkami, ale w późniejszych A-6 już są normalne A. Szkoda, że rysownicy w wielu wydawnictwach w ogóle nie zauważyli, że w pokrywach dzieją się niepokojące rzeczy.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » środa, 2 września 2009, 09:08

Georg01 napisał(a):Pokrywy typu A to jakieś 90 może więcej procent pokryw znanych mi ze zdjęć.


Ha, też mi się tak zdawało ale im więcej przeglądam fotek patrząc na pokrywy działek to ten stan wydaje się być nieco inny.

Nie mam fotki tego 171683. To jakiś znany samolot ? Po werk numerze widzę, że to dość wczesna produkcja A-8.


Masz na pewno, każdy ma. To "żółe 1", A-8 porzucona we Francji (Metz?) i fotografowana m.in. w kolorze przez Amerykanów.
Samolot ma śmigło ustawione w chorągiewkę, otwarte obie pokrywy uzbrojenia pod skrzydłami.
Wkleję Ci wieczorem, jakbyś nie znalazł ale na milion procent fotki masz :)

To by znaczyło, że pokrywy B, o ile były seryjnie montowane, wprowadzono już wiosną 1944, a może nawet wcześniej.


To nic nie znaczy, bo ten samolot wygląda na maszynę po przejściach i wymianie podzespołów. Taki sam Frankenstein jak maszyna Kennela, 171189: płat wymieniony, silnik pewnie nie raz. To co wyszło z Fw Cottbus a to, co dotrwało do zdobycia przez GI wcale nie musi wyglądać podobnie.
Ale...zmianę tych pokryw umieszczałbym w czasie podobnie, może nieco później - na lato 1944 i wprowadzenie płata standaryzowanego dla obu typów broni.
Oczywiście to tylko moje spekulacje...

Na wczesnych A-6 też widać nietypowe pokrywy z długimi wypustkami, ale w późniejszych A-6 już są normalne A. Szkoda, że rysownicy w wielu wydawnictwach w ogóle nie zauważyli, że w pokrywach dzieją się niepokojące rzeczy.


Na A-6 już nie patrzyłem, bardziej skupiałem się na A-8 i A-9 tylko czasu mało.
A co do niepokojących rzeczy - poczekaj poczekaj, ktoś to przeczyta i narysuje :lol:
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » środa, 2 września 2009, 15:31

Teraz znowu zastanawia mnie ten typ B pokryw. Zrobił je chyba CMK w 1/48 w jednym z zestawów. Poszły u mnie do archiwum jako nieistniejące, a tu teraz szansa na drugie życie :D . Nie mogę dokopać się do zdjęcia tej "żółtej 1". Ciekawe czy jest jakakolwiek prawidłowość co do pokryw. Z pokrywami typu B i C wiązały się dodatkowe komplikacje z rynienką doprowadzającą albo z obróceniem działka na drugi bok.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » środa, 2 września 2009, 15:37

Obrócenie działka na drugi bok odpada, gdzie wtedy wysypywałyby się łuski - prosto na kasetę z amunicją?
Zdecydowanie nie.

Moim zdaniem symetryczne ułożenie okien w pokrywach jest właśnie logiczne - jedno działko na jednym, drugie na drugim boku, łuski lecą do skrzydła a ogniwka lewą/prawą stroną czyli w tym ułożeniu w dół przez te otwory.
To właśnie asymetryczne ułożenie okien jest jakieś dziwne i przyznam szczerze, że jeszcze nie wiem czym spowodowane.

Zdjęcia "żółtej 1" wkleję po powrocie z pracy. Na milion procent je znasz, nawet chyba w Kagero są.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » środa, 2 września 2009, 16:33

Musiał być jakiś powód tego, że w większości przypadków jest to asymetryczne ułożenie. Nikt nie robi tego żeby było dziwniej, ale robi tak żeby było łatwiej. Zauważ, że jednak typ B i C występuje sporadycznie. Przejrzałem także zdjęcia A-6 i właściwie na wszystkich jest to asymetryczne ułożenie. Smaczku dodaje fakt, że znana mi literatura milczy na ten temat lub, w przypadku rysunków-planów, jest co najmniej nieprecyzyjna. Przypomina to trochę casus tego owalnego włazu od spodu na wersjach A-5 i A-6 (A-7 ?), którego na rysunkach nie ma. Ba, nie ma go nawet w żadnym chyba znanym mi modelu w skalach 48 i 32 ! Nie ma szczęścia Fw 190 A do rzetelnych opracowań. Trzymam w ręku stosunkowo nową publikację z HT Model (Słowacja) i nic ciekawego ani o pokrywach i wylotach ogniwek, ani nic o tym włazie.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Jaho63 » środa, 2 września 2009, 17:26

Panowie! Ja chciałbym tylko podziękować za dyskusję na forum forum, gdyż foka Buhligena gdzieś mi tam w planach krąży. A przynajmniej mam jakieś pojęcie o tym, co wiadomo a czego nie od strony technicznej (zapiszę zaraz całą tę dyskusję na kompie "na wszelki wypadek" :) ).
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » środa, 2 września 2009, 17:43

Obiecane zdjęcia "żółtej 1".
W książce to żyleta, dodatkowo mam jedno w rzucie z boku ale już ich nie skanowałem, te myślę wystarczą:

Obrazek
Obrazek

Georg01 napisał(a):Musiał być jakiś powód tego, że w większości przypadków jest to asymetryczne ułożenie. Nikt nie robi tego żeby było dziwniej, ale robi tak żeby było łatwiej. Zauważ, że jednak typ B i C występuje sporadycznie. Przejrzałem także zdjęcia A-6 i właściwie na wszystkich jest to asymetryczne ułożenie.


Ano tak :)

Smaczku dodaje fakt, że znana mi literatura milczy na ten temat lub, w przypadku rysunków-planów, jest co najmniej nieprecyzyjna. Przypomina to trochę casus tego owalnego włazu od spodu na wersjach A-5 i A-6 (A-7 ?), którego na rysunkach nie ma. Ba, nie ma go nawet w żadnym chyba znanym mi modelu w skalach 48 i 32 ! Nie ma szczęścia Fw 190 A do rzetelnych opracowań. Trzymam w ręku stosunkowo nową publikację z HT Model (Słowacja) i nic ciekawego ani o pokrywach i wylotach ogniwek, ani nic o tym włazie.


Jeden to opisze to za jakiś czas pojawi się w większej ilości opracowań :)
Owalny panel dostępu pod kadłubem tak jak piszesz - A-5 do A-7 włącznie. Żaden model tego nie ma, Wojtek Fajga w swoim trasował.
HT Model jest niezły, chyba jedna z lepszych książek typu walkaround jakie się ukazały. Warto kupić sobie też Me 262 i Bf 109 kilka części.
Zdjęcia miejscami słabszej jakości ale za to rzadko spotykane.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » środa, 2 września 2009, 18:19

Kuba, popatrz dokładnie pod lewe skrzydło. Ten wylot jest symetryczny względem wyoblenia ! To pokrywa typu A. Spójrz na odległość wylotu ogniwek od krawędzi pokrywy. To zdecydowanie typ A. On tylko wygląda na drugim zdjęciu na niesymetryczny, ponieważ właśnie w tym symetrycznym rynienka wylotowa nie była pionowo w dół ale zakręcała w bok na zewnątrz (krótko mówiąc miało to kształt dosłownie budki suflera :D ). A więc jednak CMK do kosza. Zostają pokrywy A i C.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » środa, 2 września 2009, 22:44

Georg01 napisał(a):Kuba, popatrz dokładnie pod lewe skrzydło. Ten wylot jest symetryczny względem wyoblenia !


Popatrzyłem i się uśmiałem - ale ze mnie gapa - jest jeszcze inaczej, przecież dolne zdjęcie to lustrzane odbicie! Widać wlewy paliwa do zbiorników głównych, spiralę.
Powinno być tak:

Obrazek

i teraz wszystko się zgadza, starego typu normalne pokrywy. W książkach również fotka jest publikowana w lustrzanym odbiciu!
Ale obciach, że tego nie zauważyłem... :oops: ale wstyd :oops: ale gapa!!! :mrgreen:
Dobrze, że to przedyskutowaliśmy. Dzięki, że o tym możemy sobie pogadać.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Georg01 » czwartek, 3 września 2009, 09:26

Ha, ha, też tego nie zauważyłem :oops: :D
Natomiast to co mnie zastanowiło patrząc na bardzo nieliczne zdjęcia pokryw typu C to umiejscowienie kanału wylotowego ogniwek. Ułożenie wylotów jest symetryczne względem siebie, natomiast są one dość mocno oddalone od krawędzi pokrywy - bardziej niż dla pokrywy A na prawym skrzydle a mniej niż dla pokrywy A na lewym skrzydle. To takie "pośrednie" położenie w stosunku do asymetrii dla pokryw A.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Fw 190 A-8 maj. Kurta Buhligena

Postprzez Kuba P. » wtorek, 7 września 2010, 13:51

Odgrzebałem temat, bo wpadło mi dziś przed oczy fajne zdjęcie, na którym widać jak sądzę te późne pokrywy działek, które wyżej dorobiły się imienia "typ C"

Mowa o tym foto:

Obrazek

Więcej na tym blogu:
http://falkeeins.blogspot.com/2010/07/s ... kings.html
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości