Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Mariusz Jarzyna ze Szczec » czwartek, 19 lutego 2015, 12:58

Ależ to już smakowicie wygląda. Cudo Panie Łukaszu będzie :) Przy okazji mam pytanie do znawców Jaków (mam nadzieję, że się Łukasz nie pogniewasz, żewTwoim wątku ;o) ). Czy istaniała wersja Jak-1M? Powszechna jest opinia, że nie jednak właśnie skończyłem książkę o L.Litwak gdzie autor twierdzi.że walczyła na trzech typach t.j. Jak-1 garbaty, Jak-1b i Jak-1M na którym wystartowała do lotu bojowegoi nie powróciła w sposób mistycznyj ak Amelia Erchart. Autor przytacza,że Jak-1M miał krótsze skrzydła i mocniejszy silnik Klimowa przez co był zwrotniejszy na małych wysokościach od Jaka 1B. Podobno brak zaznajomienia z nowym sprzętem przyczynił się do jej domniemanej śmierci. Istniała ta wersja czy to możebyć mowa o Jaku-9 ? Mowa jest o 1943 r.
Avatar użytkownika
Mariusz Jarzyna ze Szczec

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3233
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 16:29

Reklama

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Klugi » czwartek, 19 lutego 2015, 14:51

Dziękuje serdecznie

Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):Przy okazji mam pytanie do znawców Jaków (mam nadzieję, że się Łukasz nie pogniewasz, żewTwoim wątku ;o) ). Czy istaniała wersja Jak-1M? Powszechna jest opinia, że nie jednak właśnie skończyłem książkę o L.Litwak gdzie autor twierdzi.że walczyła na trzech typach t.j. Jak-1 garbaty, Jak-1b i Jak-1M na którym wystartowała do lotu bojowegoi nie powróciła w sposób mistycznyj ak Amelia Erchart. Autor przytacza,że Jak-1M miał krótsze skrzydła i mocniejszy silnik Klimowa przez co był zwrotniejszy na małych wysokościach od Jaka 1B. Podobno brak zaznajomienia z nowym sprzętem przyczynił się do jej domniemanej śmierci. Istniała ta wersja czy to możebyć mowa o Jaku-9 ? Mowa jest o 1943 r.


Ja też miło poczytam opinie kolegów na temat Jaka 1m. Z tego co ja wyczytałem podczas budowy mojego Jaka to wersja 1m owszem istniała, była to krótka seria prototypowa, a że istniało wiele różnic od oryginału samolot został przezwany na Jak-3.

Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Klugi
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek, 7 listopada 2013, 20:36
Lokalizacja: Kitchener, Ontario, Kanada

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez dewertus » czwartek, 19 lutego 2015, 17:23

Było coś takiego jak Jak-1M, z tego co pamiętam to była jakaś "ślepa uliczka" w rozwoju rodziny Jaków. Poszperam w archiwum...
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez macias13_84 » czwartek, 19 lutego 2015, 17:53

Z tego co pamiętam to jest tak jak pisał Klugi, model ten miał oznaczenie "Moskit"

Edit:
Za wiki, źródło niekiedy trefne tutaj pokrywa się z tym co pamiętam
Wikipedia napisał(a):"15 lutego 1943 zbudowano prototyp gruntownie zmodernizowanego lżejszego wariantu Jaka-1, oznaczonego Jak-1M, w którym w konstrukcji skrzydeł zastosowano duraluminium, przy zmniejszeniu ich rozpiętości do 9,2 m (samolot ten nazywano też "Moskit"; w starszej literaturze oznaczenie Jak-1M jest błędnie wiązane z modyfikacją Jak-1b). Najbardziej widoczną różnicą był brak chłodnicy oleju pod silnikiem, którą przeniesiono do centropłata, a wloty powietrza umieszczono w nasadzie skrzydeł. Powiększono również chłodnicę wody, znajdującą pod kadłubem (w tym samym miejscu, co w Jaku-1 – na wysokości krawędzi spływu skrzydeł i tylnej części kabiny). Zewnętrzną zmianą był także brak masztu anteny radiostacji. Wprowadzono też inne zmiany, jak zmniejszenie objętości zbiorników paliwa, przy dodaniu jednocześnie małego zbiornika w kadłubie oraz zastosowano podwozie podobnego typu do Jak-9, lecz w dalszym ciągu zakrywane trójdzielnymi klapami. Zmniejszono przy tym nieco grubość względną profilu skrzydła w porównaniu do myśliwców Jak-1/7/9. Dzięki zmianom, masę samolotu udało się zredukować z 2917 kg do 2655 kg. Początkowo zastosowany niedopracowany silnik M-106 zamieniono w marcu na słabszy M-105PF (według nowej nomenklatury, WK-105PF). W czerwcu-lipcu 1943 prototyp przeszedł pomyślnie badania państwowe, a w sierpniu badania w tunelu aerodynamicznym, po czym płócienne pokrycie tyłu kadłuba zamieniono sklejką; na prototypie tym zamontowano też wówczas dodatkową opływową chłodnicę oleju pod silnikiem dla potrzeb silnika M-106.

Na drugim prototypie Jaka-1M (znanym jako "dubler") wprowadzono dalsze zmiany, przede wszystkim nowy, nieco mocniejszy silnik WK-105PF2 i sprawniejszy system chłodzenia, bez chłodnicy oleju pod silnikiem, co stało się elementem rozpoznawczym wszystkich dalszych Jaków-3. Płócienne poszycie ogonowej części kadłuba zamieniono gładszym sklejkowym. Wprowadzono lekkie opancerzenie lewej burty kabiny w celu osłony dłoni pilota. Wzmocniono ponadto uzbrojenie do działka 20 mm i dwóch wkm 12,7 mm UBS. Udało się przy tym zachować masę samolotu 2660 kg. Nowy samolot miał znacznie lepsze osiągi i manewrowość od Jaka-1, rozwijając prędkość 651 km/h na wysokości 4300 m. Oceniono go także jako lepszy od testowanych samolotów niemieckich Bf 109G-2 i Fw 190A-4, a ustępujący im jedynie w prędkości na wysokościach powyżej 6000 m. Po badaniach państwowych w październiku 1943, drugi prototyp Jak-1M skierowano 26 października do produkcji pod nowym oznaczeniem Jak-3."


Pierwszy prototyp Jaka-1M
Obrazek

http://www.airpages.ru/eng/img/yak1m1.shtml
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 10:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Klugi » niedziela, 22 lutego 2015, 19:55

Wziąłem się za detale...

Osłona lufy
Obrazek

Rury wydechowe
Obrazek

Światełka pozycyjne
Obrazek

Drzwiczki i kółko ogonowe
Obrazek

No i na koniec antenka dochodzi do masztu
Obrazek
Avatar użytkownika
Klugi
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek, 7 listopada 2013, 20:36
Lokalizacja: Kitchener, Ontario, Kanada

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Marin » poniedziałek, 23 lutego 2015, 00:46

Świetna robota Klugi. Jak robiles światełko? Muszę takie zrobić w mojej force i szukam inspiracji.
Marin
 
Posty: 235
Dołączył(a): sobota, 15 lutego 2014, 15:20

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Klugi » poniedziałek, 23 lutego 2015, 15:54

Metoda jest dosyć prosta. Rozciągam kawałek plastiku o odpowiednim kolorze tak jak by to była ramka, w tym wypadku z małego widelca. Topie kawałek rozciągnięty i z tego wychodzi taki grzybek który po wklejeniu do wywierconej dziurki wygląda jak lampka.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
Klugi
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek, 7 listopada 2013, 20:36
Lokalizacja: Kitchener, Ontario, Kanada

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Klugi » piątek, 27 lutego 2015, 04:46

Ostatnia aktualizacja przed galerią, może uda mi się skończyć Jaczka przed upływem dwunastu miesięcy ;)

Uchwyt od limuzyny zrobiony
Obrazek

Dalej walczę ze zdjęciami, jakoś zróżnicowanie powierzchni zmywa się :(
Obrazek

Golenie, przewody hamulcowe, koła, drzwi podwozia i antenka zamontowane. Zostało trochę poprawek i usunięcie masek z oszklenia...
Obrazek
Avatar użytkownika
Klugi
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek, 7 listopada 2013, 20:36
Lokalizacja: Kitchener, Ontario, Kanada

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez HK1885 » piątek, 27 lutego 2015, 07:39

Bawisz się z tym Jaczkiem, chodzisz koło niego, dopieszczasz... ;o)
Napięcie rośnie, ale będzie bardzo ładny model.
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Marin » piątek, 27 lutego 2015, 16:20

Klugi, podziwiam za detal. Świetna robota. Ciekawe co jeszcze znajdziesz żeby dołożyć :mrgreen:
Marin
 
Posty: 235
Dołączył(a): sobota, 15 lutego 2014, 15:20

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Klugi » piątek, 27 lutego 2015, 20:32

Dzięki panowie,

Marin napisał(a): Ciekawe co jeszcze znajdziesz żeby dołożyć :

Wezmę się raczej za poprawki niektórych baboli i tyle...
Avatar użytkownika
Klugi
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek, 7 listopada 2013, 20:36
Lokalizacja: Kitchener, Ontario, Kanada

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Mikolaj75 » piątek, 27 lutego 2015, 21:02

Ale brak chłodnicy??? :?
Daj też foto z boku, coś mi wygląda na to, że osłony podwozia nie są zgodne..
Mikolaj75

Animal Planet
 
Posty: 543
Dołączył(a): wtorek, 27 maja 2014, 17:16

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Klugi » piątek, 27 lutego 2015, 21:08

Odkleiła się od spodu i "wy sprężynowała" się do góry. Mam nadzieje że po od maskowaniu uda mi się naprawić przez kabinę. Jak nie, to będę musiał coś innego wykombinować
Avatar użytkownika
Klugi
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek, 7 listopada 2013, 20:36
Lokalizacja: Kitchener, Ontario, Kanada

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Klugi » piątek, 27 lutego 2015, 21:34

Mikolaj75 napisał(a):Daj też foto z boku, coś mi wygląda na to, że osłony podwozia nie są zgodne..
!

Kurde, Masz racje, jest nie tak

Obrazek
Obrazek

Górne drzwi muszą iść do tyłu a golenie do przodu chyba czy coś jeszcze nie tak?
Dzięki za poprawkę!
Avatar użytkownika
Klugi
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek, 7 listopada 2013, 20:36
Lokalizacja: Kitchener, Ontario, Kanada

Re: Jak-1b Accurate Miniatures 1/48

Postprzez Mikolaj75 » piątek, 27 lutego 2015, 22:34

W sumie sobie odpowiedziałeś. Na zdjęciu wyraźnie widać nieprawidłowy kąt zamocowania goleni i niewłaściwe usytuowanie osłon. Generalnie tylna krawędź osłon powinna być w jednej linii i pod kątem prostym do dolnej powierzchni płata. Pozdro :)
Mikolaj75

Animal Planet
 
Posty: 543
Dołączył(a): wtorek, 27 maja 2014, 17:16

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości