
Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):Przy okazji mam pytanie do znawców Jaków (mam nadzieję, że się Łukasz nie pogniewasz, żewTwoim wątku). Czy istaniała wersja Jak-1M? Powszechna jest opinia, że nie jednak właśnie skończyłem książkę o L.Litwak gdzie autor twierdzi.że walczyła na trzech typach t.j. Jak-1 garbaty, Jak-1b i Jak-1M na którym wystartowała do lotu bojowegoi nie powróciła w sposób mistycznyj ak Amelia Erchart. Autor przytacza,że Jak-1M miał krótsze skrzydła i mocniejszy silnik Klimowa przez co był zwrotniejszy na małych wysokościach od Jaka 1B. Podobno brak zaznajomienia z nowym sprzętem przyczynił się do jej domniemanej śmierci. Istniała ta wersja czy to możebyć mowa o Jaku-9 ? Mowa jest o 1943 r.
Wikipedia napisał(a):"15 lutego 1943 zbudowano prototyp gruntownie zmodernizowanego lżejszego wariantu Jaka-1, oznaczonego Jak-1M, w którym w konstrukcji skrzydeł zastosowano duraluminium, przy zmniejszeniu ich rozpiętości do 9,2 m (samolot ten nazywano też "Moskit"; w starszej literaturze oznaczenie Jak-1M jest błędnie wiązane z modyfikacją Jak-1b). Najbardziej widoczną różnicą był brak chłodnicy oleju pod silnikiem, którą przeniesiono do centropłata, a wloty powietrza umieszczono w nasadzie skrzydeł. Powiększono również chłodnicę wody, znajdującą pod kadłubem (w tym samym miejscu, co w Jaku-1 – na wysokości krawędzi spływu skrzydeł i tylnej części kabiny). Zewnętrzną zmianą był także brak masztu anteny radiostacji. Wprowadzono też inne zmiany, jak zmniejszenie objętości zbiorników paliwa, przy dodaniu jednocześnie małego zbiornika w kadłubie oraz zastosowano podwozie podobnego typu do Jak-9, lecz w dalszym ciągu zakrywane trójdzielnymi klapami. Zmniejszono przy tym nieco grubość względną profilu skrzydła w porównaniu do myśliwców Jak-1/7/9. Dzięki zmianom, masę samolotu udało się zredukować z 2917 kg do 2655 kg. Początkowo zastosowany niedopracowany silnik M-106 zamieniono w marcu na słabszy M-105PF (według nowej nomenklatury, WK-105PF). W czerwcu-lipcu 1943 prototyp przeszedł pomyślnie badania państwowe, a w sierpniu badania w tunelu aerodynamicznym, po czym płócienne pokrycie tyłu kadłuba zamieniono sklejką; na prototypie tym zamontowano też wówczas dodatkową opływową chłodnicę oleju pod silnikiem dla potrzeb silnika M-106.
Na drugim prototypie Jaka-1M (znanym jako "dubler") wprowadzono dalsze zmiany, przede wszystkim nowy, nieco mocniejszy silnik WK-105PF2 i sprawniejszy system chłodzenia, bez chłodnicy oleju pod silnikiem, co stało się elementem rozpoznawczym wszystkich dalszych Jaków-3. Płócienne poszycie ogonowej części kadłuba zamieniono gładszym sklejkowym. Wprowadzono lekkie opancerzenie lewej burty kabiny w celu osłony dłoni pilota. Wzmocniono ponadto uzbrojenie do działka 20 mm i dwóch wkm 12,7 mm UBS. Udało się przy tym zachować masę samolotu 2660 kg. Nowy samolot miał znacznie lepsze osiągi i manewrowość od Jaka-1, rozwijając prędkość 651 km/h na wysokości 4300 m. Oceniono go także jako lepszy od testowanych samolotów niemieckich Bf 109G-2 i Fw 190A-4, a ustępujący im jedynie w prędkości na wysokościach powyżej 6000 m. Po badaniach państwowych w październiku 1943, drugi prototyp Jak-1M skierowano 26 października do produkcji pod nowym oznaczeniem Jak-3."













Marin napisał(a): Ciekawe co jeszcze znajdziesz żeby dołożyć :

!Mikolaj75 napisał(a):Daj też foto z boku, coś mi wygląda na to, że osłony podwozia nie są zgodne..


Powrót do Lotnictwo - warsztat
Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 15 gości
