Komora bombowa Do 17

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez GrzeM » sobota, 21 lutego 2015, 23:12

A na jakiej podstawie sądzisz, że na czeskim rysunku są dwie pary SC100 a nie SC250? Te bomby mają mniej-więcej długość całej komory, więc śmiało mogą być to SC250 - błędnie narysowane cztery zamiast dwóch, jak w Do 17Z.
Mnie się wydaje, że nie było nic takiego jak SC100 (tzn. była włoska bomba 100 kg. nazywana przez Niemców SC100, ale nie było niemieckiej "setki", oprócz pierwszowojennej PuW). No owszem, te włoskie setki mogły być pewnie używane na Do 17 E w Hiszpanii, tylko po co?
Ja jestem za wariantem jednej komory, w której można było obok siebie powiesić dwie 250 lub 10 SC50 w dwóch zestawach po 5 sztuk jedna nad drugą.
Wskazują na to zdjęcia samolotu jugosłowiańskiego, natomiast NIC (poza średnio wiarygodnymi rysunkami, być może bazowanymi na Do 17 Z) nie wskazuje na wariant z dwoma komorami jedna za drugą.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Reklama

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez cris » niedziela, 22 lutego 2015, 16:42

GrzeM napisał(a):A na jakiej podstawie sądzisz, że na czeskim rysunku są dwie pary SC100 a nie SC250? Te bomby mają mniej-więcej długość całej komory, więc śmiało mogą być to SC250 - błędnie narysowane cztery zamiast dwóch, jak w Do 17Z.

Tylko i wyłącznie że 4x 250 =1000 ,a maksymalny udźwig Do17E to 750Kg
Z tego tylko 500 w komorze a jedna 250 -jak napisałeś wcześniej - na zewnątrz.
Podobną jak na rysunku kombinację ,podaje Edward Kocent-Zieliński w monografii Do 17 cz.1 Kagero na stronie 46 :mrgreen:
Cytuję:
Typowy ładunek składał się z 10 szt.50 kg bomb typu SC50, 4 sztuk.bomb SD100 lub 2 szt.bomb SD250

Jesli to prawda ,to do rysunku kombinacja SD 100 -pasuje idealnie (ot, taka sobie logiczna dedukcja ) 400 kg ;niezbyt przeciążony ,no i zasięg jeszcze przyzwoity zostaje ;o)
Ale GrzeM ,pal sześc jaka to wago-miara bomb .Mnie chodziło o to by poddać w wątpliwość teorię GrzegorzS , który twierdzi że komora bombowa (nawet jak była jedna ) to przedzielona w środku (wzdłuż linii symetrii ) i zaopatrzona w czworo drzwi .
Nie jestem ekspertem od Dornierów 17 , ale też nie jestem jakiś zielony i chciałbym potwierdzeń takich teorii ,bo jak to prawda to będzie dla mnie mała rewelacja.
GrzeM napisał(a):Ja jestem za wariantem jednej komory, w której można było obok siebie powiesić dwie 250 lub 10 SC50 w dwóch zestawach po 5 sztuk jedna nad drugą.
Wskazują na to zdjęcia samolotu jugosłowiańskiego, natomiast NIC (poza średnio wiarygodnymi rysunkami, być może bazowanymi na Do 17 Z) nie wskazuje na wariant z dwoma komorami jedna za drugą.

Dokładnie od początku się ku temu skłaniałem ,ale jak to mówią ,,im dalej w las ,tym więcej drzew"
Np. producenci modeli rozwiązują ten ,,problem'' rożnie : stary airfix Do 17E/P ma jedna komorę z przodu i pół z tyłu :lol:
RsModel wyrezał dwie komory ,jak w Do 17Z .No ale modeliki ,jak to modeliki z wiarygodnością zawsze kuleje.
Na dzień dzisiejszy zakładam że w Do 17 E komora była jedna od 11 do 14 wręgi (miałbym na to jakby dowody) zamykana podwójnymi drzwiami .
Bomby :dwie SD 250 podwieszana na wyrzutnikach mocowanych do dźwigarów skrzydeł jedna za drugą (podobnie jak 500-setki w Do 17 Z),jeśli się z długością mieszczą
Co do SC 50 to tutaj mam największa wątpliwość, jak były podwieszane i tak naprawdę to skłoniło mnie do założenia tego tematu, ale widzę że poruszyłem zbyt trudny temat o którym mało ktoś coś wie :(
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 859
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez GrzeM » niedziela, 22 lutego 2015, 21:33

Tu jest fragment między wręgami 11 a 13 (oczywiście Do 17 E):
Obrazek
i opis:
Obrazek
I wręgi 14-15:
Obrazek
i opis:
Obrazek
...jak widać podłużnica w środku komory jest, ale drzwi jest chyba tylko jedna para. I wygląda, że komora była tylko jedna.

Bomby w Do 17Z były w zestawach 20x50kg lub 4x250 kg co sugeruje takie same komory jak w E, tylko że dwie zamiast jednej.

Tych bomb SC czy SD 100 nigdy nie widziałem, a kiedyś próbowałem szukać (z innego powodu - Ju 86).

Wydaje mi się, że te dwie komory jedna za drugą są wynikiem bezmyślnego kopiowania rysunków Do 17 Z.

Czy do 17Z rzeczywiście woził dwie pięćsetki?
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez rotpol13 » niedziela, 22 lutego 2015, 21:57

Obrazek
Pozdrawiam,
Kamil
Avatar użytkownika
rotpol13
 
Posty: 4411
Dołączył(a): niedziela, 11 sierpnia 2013, 09:28
Lokalizacja: Wrocław/Edinburgh

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez GrzeM » niedziela, 22 lutego 2015, 22:40

Ty wiesz co?
Obrazek
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez cris » niedziela, 22 lutego 2015, 23:23

Witam
Więc tak ... udało mi się w końcu odnaleźć zdjęcia przedstawiające tą cholerną komorę ,ale tyko z zewnątrz,czyli de facto drzwi bombowe . Dornier w wersji E miał jedna komorę ,krótką, może i do 13 wręgi (choć ja przy tym rysunku nr 16 w jakiejś monografii rosyjskiej widziałem opis że do 14-nie istotne)
Najważniejsze jest to że ta komora miała poczwórne drzwi bombowe -tak jak od początku pisał GrzegorzS , a w co trudno mi było uwierzyć.Tak wiec zwracam honor i sorry za niedowierzanie .
Zdjęcia odnalazłem w ,,World War II Combat Aircraft Photo Archive no.03 na stronie 14
Jest tam jak byk pokazany brzuch Do 17 E w trakcie załadunku SC 50 z rozchylonymi poczwórnymi drzwiami komory bomb.
Tam gdzie w późniejszych wersjach (a przynajmniej Z) była druga komora ,jest normalne poszycie ,ale z jakimś takim wzmocnieniem na środku do którego mocowało się zewnętrzny wyrzutnik bomby SD 250 (zdjęcia zamieszczone na pierwszej stronie tego wątku przez GrzeM)
W wersji rozpoznawczej F drzwi bombowych nie ma. Nie ma też podłużnicy przez środek do których były mocowane wewnętrzne drzwi (czarna dziura normalnie :mrgreen: )
Widać jak na zdjęciu mechanik wpycha tam aparat foto lub kamerę .Całość zabezpieczana taką jakby pokrywą ,która musiała być rozsuwana do zdjęć .
Jest tam też doskonale pokazany ,,adapter" który montowało się na tą zasuwę pokrywy foto ,służący do podwieszenia czterech bomb (chyba 50siątek) i wykożystywany (sądząc po zdjęciach ) nader często właśnie w wersjach rozpoznawczych F i nawet późniejszych P
Ach praktyczny ten Niemiecki naród ,rach ciach i ze ,,szpiega " mamy bombowca
Jest jeszcze coś co przykuło moją uwagę :na lewej burcie wersji rozpoznawczych,pomiędzy przednimi i tylnymi drzwiczkami do wsiadania załogi jest okrągłe ,dość duże okno (coś jak bulaj na burcie statku)
Jest to pewnie okno kamery do robienia skośnych zięć .Z fotek wynika że dość powszechnie występujące (ale nie wiem czy zawsze) tak na Do 17F jak i na Do 17 P
Zostało jeszcze wnętrze samej komory .
Wydaje się, że bomby były ,,przytwierdzane'' do zaczepów na czterech jakby ,,żerdziach'' ,dla każdej połówki komory ,podobnych do tych na jakich mocowano SC 50 w ostatnie wersji Z ale tu tworzyły one coś w rodzaju prowadnic /kasety ,czy czegoś podobnego ;o)
Trzeba to wytropić -pzd cris
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 859
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez GrzeM » poniedziałek, 23 lutego 2015, 01:12

Adapter w maszynie rozpoznawczej jest dla bomb oświetlających, do zdjęć w nocy.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 23 lutego 2015, 01:59

Na tym zdjęciu wyżej na łopatach śmigieł logo Hamilton Standard, licencyjna produkcja u VDM. Fajny smaczek.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez robmario » poniedziałek, 23 lutego 2015, 09:14

Podczas moich prac nad rysunkami Do 17 do monografii Marka Murawskiego wydanej przez Kagero trochę siedziałem nad tym tematem. Też miałem sporo wątpliwości i to nie tylko w tym temacie. Samolot niby szeroko używany, znany i opisany, ale rozbieżności całe mnóstwo. Interpretując zdjęcia i rysunki fabryczne postawiłem na wersję, że Do 17 E miał jedną podwójną komorę pomiędzy wręgami 11 i 13 z czterema drzwiami. Do 17 M miał dodatkowo taka sama podwójną komorę pomiędzy wręgami 13-15 również z czterema drzwiami (vide foto). Do 17 Z miał dwie komory jedna za druga z podwójnymi drzwiami oddzielnymi dla każdej komory (Airfix w nowym modelu zrobił błąd dając jedną długą klapę). Nie mogę jednak wykluczyć istnienia także innych wariantów na przykład w wersjach eksportowych. Także samo wersja Do 17 E miała w trakcie produkcji tak dużo zmian konstrukcyjnych, że nie można wykluczyć i tutaj pośrednich rozwiązań.

Obrazek

Mam jeszcze ciekawą fotkę gdzie widać konstrukcję komory w rozbitym wraku, ale trudno ocenić wersję. Sądzac po leżącym dalej silniku to wersja P lub M

Obrazek
Jak zawsze witam Mariusz Łukasik
Obrazek
Avatar użytkownika
robmario
 
Posty: 274
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 13:40
Lokalizacja: Lublin

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez Pawel Burchard » poniedziałek, 23 lutego 2015, 09:35

robmario napisał(a):Do 17 Z miał dwie komory jedna za druga z podwójnymi drzwiami oddzielnymi dla każdej komory (Airfix w nowym modelu zrobił błąd dając jedną długą klapę).


Może to się jakoś zmieniało... bo tu mi się wydaje że jest jedna długa klapa (Do 17 Z z K.G. 76, wczesny) -

Obrazek

i tu jeszcze jeden -

Obrazek

p.
Ostatnio edytowano poniedziałek, 23 lutego 2015, 09:57 przez Pawel Burchard, łącznie edytowano 1 raz
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez Pawel Burchard » poniedziałek, 23 lutego 2015, 09:37

robmario napisał(a):Mam jeszcze ciekawą fotkę gdzie widać konstrukcję komory w rozbitym wraku, ale trudno ocenić wersję. Sądzac po leżącym dalej silniku to wersja P lub M


Obstawiam M-kę

p.
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez robmario » poniedziałek, 23 lutego 2015, 11:12

Tutaj jeszcze jedno potwierdzenie poczwórnych drzwi
Obrazek
To zdjęcie przekonuje mnie do dzielonych drzwi, ale nie mogę wykluczyć tak jak pisałem żadnej opcji pośredniej
Obrazek
Jak zawsze witam Mariusz Łukasik
Obrazek
Avatar użytkownika
robmario
 
Posty: 274
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 13:40
Lokalizacja: Lublin

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez Pawel Burchard » poniedziałek, 23 lutego 2015, 11:22

robmario napisał(a):To zdjęcie przekonuje mnie do dzielonych drzwi, ale nie mogę wykluczyć tak jak pisałem żadnej opcji pośredniej


Prawdopodobnie istniały (mowa o 17 Z) klapy dzielone i niedzielone... być może było to związane z montowaniem w późniejszych wersjach (np Z-3) dodatkowego zbiornika paliwa w przedniej komorze?

p.
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez GrzeM » poniedziałek, 23 lutego 2015, 11:49

Mogła być różnica między Z-1 a Z-2 czy jeszcze późniejszymi wersjami. Coś mi się wydaje że wczoraj coś o tym czytałem.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez rotpol13 » poniedziałek, 23 lutego 2015, 22:35

Jeszcze jedno zdjęcie (ładne, bo z kobitą ;o) ). Wydaje mi się, że drzwi dzielone.

Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam,
Kamil
Avatar użytkownika
rotpol13
 
Posty: 4411
Dołączył(a): niedziela, 11 sierpnia 2013, 09:28
Lokalizacja: Wrocław/Edinburgh

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot] i 13 gości