Spitfire I / II - malowanie

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Spitfire I / II - malowanie

Postprzez Maciek_66 » niedziela, 6 października 2013, 21:50

Od jakiegoś czasu "chodzi za mną" Spitfire wczesny. Koniecznie z czarnym skrzydłem, najlepiej z 303. Model Tamiya, ale czy ktoś robi maski/kalkomanie? Znalazłem jedynie kalki Techmod 48001. Wygląda na to, że miał czarne skrzydło, ale czy są jakieś zdjęcia tego egzemplarza? Albo kalkomanie do innych egzemplarzy?
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez RAV » niedziela, 6 października 2013, 22:33

Masz na myśli RF-A z tego zestawu kalkomanii? On raczej nie miał czarnego skrzydła, a na pewno nie ma takiego na znanych zdjęciach. Poza tym to Mk.IIb, a jeśli szukasz wczesnego, to znane są wcześniejsze... Przejrzyj "Polskie Skrzydła" nr 6, tam jest parę przykładów.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 7 października 2013, 03:32

Wziąwszy pod uwagę, że P8385 dotarł do 12MU pod koniec kwietnia, a czarne skrzydło odwołano na początku miesiąca, to raczej bez szans. W ogóle na IIB.
Musi być IIA; kokardy można wykorzystać nawet z wczesnych Mk V.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez Maciek_66 » poniedziałek, 7 października 2013, 17:12

Skan z Polskie Skrzydła 6 wydawnictwa Stratus:

Obrazek
Nie widać, czy ma godło, nazwę własną, inne detale.

Na kalkach Techmodu jest serial P8385. Można coś kombinować, ale trochę mało danych.
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 7 października 2013, 18:10

R6975 - Spitfre MkI RFoA
P8385 - Spitfre MkIIB RFoA
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez Maciek_66 » poniedziałek, 7 października 2013, 18:12

Właśnie otrzymałem - Tamiya, Spitfire I. A przynajmniej tak jest napisane na pudełku. Tylko malowanie i kalkomanie lub maski trzeba znaleźć. Musi być polski dywizjon i czarne skrzydełko. Koniecznie.
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez RAV » poniedziałek, 7 października 2013, 18:25

Proponuję zajrzeć do wątku mojego Spitfire'a IIa, który miał mieć czarne skrzydło, ale w końcu go nie dostał. Jest tam sporo rozważań o wczesnych polskich Spitfire'ach. Zacytuję tylko fragment - listę Spitów z czarnymi skrzydłami w dywizjonie 303, na podstawie PS6 i listy produkcyjnej:

RF-A / R6975 / Ia / EA / FF 18-7-40 / 6MU 19-7-40 / 64S 24-7-40 / 303S 22-1-41
RF-F / N3059? / (wykaz nie potwierdza słuszności tego numeru)
RF-P / N3108 / Ia / EA / FF 21-10-39 / 41S 22-3-40 / FA 14-5-40 / AST 64S 24-10-40 / 303S 22-1-41
RF-C / P7786 / IIa / CBAF / 12MU 16-12-40 / 303S 4-3-41
RF-S / P7819 / IIa / CBAF / 9MU 20-12-40 / 303S 4-3-41
RF-H / P7858 / IIa/ CBAF / 38MU 4-1-41 / 303S 5-3-41
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez Maciek_66 » wtorek, 8 października 2013, 09:07

Obejrzałem dokładniej Polskie Skrzydła 6, jest kilka zdjęć RF-A R6975, ten egzemplarz wygląda najbardziej obiecująco. Widać, że ma godło pod masztem i czarne skrzydło. Wygląda na to, że nie miał nazwy własnej, pozostaje wygląd numeru seryjnego.
Jest jeszcze RF-P - widać mały numer seryjny w pod statecznikiem poziomym, ale położenie godła chyba domniemane, nie ma informacji, że miał nazwę własną.
Wydaje mi się, że Tamiya bez przeróbek będzie w porządku, tylko trzeba by „skombinować” maski lub kalkomanie do liter i numery seryjnego. Wygląda na to, że dedykowanego zestawu nikt nie robi.
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez Maciek_66 » czwartek, 26 lutego 2015, 18:49

Odświeżam, bo może na fali wielu wątków BoB ktoś bardziej szczegółowo zbadał temat. Skłaniam się ku RF-A. Z niewiadomych pozostaje - serial (zamalowany pasem SKy, czy odtworzony), lewa wnęka, osłona od wewnątrz, goleń, felga - czarne, Sky, srebrne?
Felga wygląda na czarną?
Obrazek

Przy okazji - co będzie lepiej pasowało do Tamiya:
ObrazekQuickboost

czy
Obrazek?

Mimo, że Eduard napisał Mk.V, to kształ jest ten sam, co Mk.I, czy się mylę?

Inne uwagi?
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez greatgonzo » czwartek, 26 lutego 2015, 19:30

Maciek, na pytania, które zadajesz nie znajdzie się odpowiedź, o ile nie wypłynie zdjęcie tego samolotu pokazujące wątpliwe miejsca. Można jedynie próbować wyciągać wnioski ze zdjęć innych egzemplarzy. Ale tu też nie ma jednoznacznej powtarzalności. W 303 zdarzały się wycięcia w pasie Sky na numer, zakrycia części numeru i pełny odtworzony numer, co było zresztą efektem docelowym.

Wnęki Spitfire pozostają tajemnicą. Wnioski wyciągane są na podstawie niejednoznacznej instrukcji i pojedynczych znanych egzemplarzy. W dodatku kamuflaż z czarnym skrzydłem z przełomu 1940/41 nigdy nie był nakładany fabrycznie. Znów pozostaje Ci obserwacja i , niestety, spekulowanie przy decyzjach. Przy czarnej feldze pospekulowałbym, że przemalowanie na czarno wykorzystano do malarskiego remontu tej okolicy i czarne będą wnęka, goleń i wnętrze pokrywy. Podkreślam, pospekulowałbym. Trzeba jeszcze pospekulować, co dzieje się w drugiej wnęce ;).

Rury te z pierwszego zdjęcia. Są do wczesnych wersji. Te niżej są jednak bardzo różne. Wczesne wydechy spawane były na kilka sposobów, ale wygląda, jakby te żywice pominęły ten temat. Jak by nie patrzeć, są lepsze od zestawowych wydechów, które pojawiały się, owszem na Spitfire, ale bardzo na początku i w ogóle nie wiem czy w seryjnych. Nie pamiętam, kiedyś to trochę ogarniałem, ale żaden ze Spitów, które mnie interesowały nie sięgał tak daleko w przeszłość, więc pozwoliłem sobie zapomnieć. :)

edyta

Zdjęcie RF A podpisane jest prawidłowo :).
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez Maciek_66 » czwartek, 26 lutego 2015, 20:00

greatgonzo napisał(a): (...) nie znajdzie się odpowiedź(...)

A szkoda :cry: .

Chyba domniemam, że serial odtworzyli. Wydechy rozumiem Quickboost, chociaż Tamiya wygląda jeszcze całkiem inaczej.

A co do fabrycznych wnęk i podwozia (po tej nieprzemalowanej stronie) o ile pamiętam, wnęka i osłona z obu stron Sky, golenie i felgi Sky albo srebrne?
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez greatgonzo » czwartek, 26 lutego 2015, 20:16

Tego właśnie nie wiadomo. Instrukcja nakazuje malowanie na srebrno powierzchni wewnętrznych, na szarym podkładzie. I tak malowano inne samoloty, np. Hurricane. Ale pozostaje niejednoznaczne czy wnęka to na pewno powierzchnia wewnętrzna. Wątpliwości podkreśla wczesny Spit z czarno białym spodem, który jest bohaterem znanego filmu o codziennym przeglądzie Spitfire. Tu wnętrze wnęki i reszta szpejów jest ewidentnie czarna. Ale to bodaj jedyny przykład, gdzie w ogóle widać tę wnękę. Czy powszechnie tak wykańczano Spity? Czy jest to samolot specjalnie przygotowany (odmalowany) do instruktażowego filmu?

Okolice podwozia to miejsce gdzie powłoka malarska narażona była na szybkie zużycie. Obecność płynu hamulcowego i praktyka mycia podwozia naftą przyczyniały się do tego. Nie można wykluczyć, że kolor spodu pojawiał się na elementach podwozia w wyniku konserwacji i napraw - farba srebrna z proszkiem aluminiowym była mocno deficytowa. Ten Mk I spokojnie kwalifikuje się do takiej wersji, o ile przyjmiemy ten kierunek rozumowania. Jak pisałem wciąż trzeba to sobie wyspekulować.

Wydech tamiyi - bardzo wczesny - na pewno nie.
Wydech quickboost ( o i le to ten z pierwszego zdjęcia w Twoim poście) - tak. Co prawda wykazuje on nieco odstępstw od oryginału w proporcjach i szczegółach, ale na pewno odwzorowuje 'nasz' wydech.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez Maciek_66 » czwartek, 26 lutego 2015, 20:45

Dlaczego ciągle nigdy nic nie wiadomo? Jak ja nie lubię szukać tych informacji. Zaglądnąłem do Britmodellera - też chyba nie wiedzą.

A te wzmocnienia (2 paski - Tamiya nie dała) nad wnękami kół - kiedy były? Antenki IFF (chyba) te od kadłuba do stateczników, to zamontować?
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez greatgonzo » czwartek, 26 lutego 2015, 21:22

IFF MkII wprowadzono później niż wyprodukowano tego Spita. Ale wziąwszy pod uwagę kiedy trafił on do 303go i zadania dywizjonu nie wyobrażam sobie by nie miał tych anten. O ile nie zdemontowano ich do serwisu, ale wtedy powinny leżeć jako eleganckie słoneczka koło stateczników :).

Wzmocnienia nad komorami podwozia na pewno (uff, chociaż raz) nie.

Możesz sobie szukać. Ja akurat lubię i poświęciłem sporo czasu i napsułem nieco krwi paru osobom w tym temacie. Zaryzykuję twierdzenie, że po prostu nie ma znanych materiałów rozstrzygających malowanie komór podwozia w Spitfire. Ale szukaj, wręcz zachęcam!
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire I / II - malowanie

Postprzez Maciek_66 » czwartek, 26 lutego 2015, 21:33

Odpuszczę, bo nienawidzę szukać informacji. Kiedyś zrobiłem Spitfire V wg wskazówek z Aeroplana. Były opisane wszystkie błędy kalkomanii i szczegóły malowania, wszystkie korekty uwzględniłem. Uwielbiam takie instrukcje - nie zastanawiałem się nad merytoryką, tylko sobie sklejałem model.

Ze zdjęcia wygląda, że felga czarna. Goleń i osłona może też, a może cień. Się zastanowię. Prawą wnękę zrobię Sky, osłonę podwozia chyba też, a goleń i felgę? Też się zastanowię...
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:14
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości