Rzędówki z Iwś

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Rzędówki z Iwś

Postprzez greatgonzo » środa, 4 marca 2015, 02:39

Pytanie mam takie:
Jaką pojemność miały rzędowe silniki z tego czasu? Były jakieś fauki?
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Reklama

Re: Rzędówki z Iwś

Postprzez Slash » środa, 4 marca 2015, 03:39

Przykładowo ośmiocylindrowy Mercedes DIV wykorzystywany w większych samolotach jednosilnikowych i dwusilnikowych miał pojemność 19,7l przy 287hp mocy.
http://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=101&w=a
http://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=108&w=a

Fauki były znane i stosowane nawet w samolotach. Na przykład Rolls-Royce Eagle i D.H. 4 i D.H. 9
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Eagle
Avatar użytkownika
Slash
 
Posty: 3046
Dołączył(a): środa, 28 maja 2008, 16:50

Re: Rzędówki z Iwś

Postprzez potez » środa, 4 marca 2015, 12:05

Rzędówki w zasadzie były na początku wojny 4-cylindrowe, potem standardem stały się 6ki. 8ka to jednorazowy kaprys, nie radzili sobe z uszczelnieniami wału korbowego i szybko przestali używać, wrócili w wersji D.IVa do 6 cylinfrów no i to był smok konkretny: 21 litrów i 250KM.
najmocniejszy austriacki AD 225KM miał pojemność 15l
najmocniejszy niemiecki Mercedes D.III miał 14,8 litra i 180KM
a gwiazda końca wojny BMW IIIA 19,1 litra i 200 KM
mało wysilone były ;)
podstawową i najbardziej znany był V-8 Hispano Suiza. podstawowy silnik cięższych samolotów mysliwskich aliantów - SPADy od VII w górę, SE-5 i 5a a w dwusilniowych też mnóstwo zastosowana od mysliwców eskortowych do bombowców, potem jeszce aż do lat 20tych łodzie latające itp.
i to był bardziej wysilony silnik bo z niecałych 12 litrów pojeności dawał 180KM przy 2000 obrotów.
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4718
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 11:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Rzędówki z Iwś

Postprzez GrzeM » środa, 4 marca 2015, 12:46

"Fałek" było dużo od samego początku, np. USA jechało na silniku Curtiss OX. Hispano-Suiza (blok odlewany z aluminium!!!) początkowo faktycznie miał 180 koni, ale już wersja stosowana w SPADach XIII miała prawie 230 koni. To był zdecydowanie najlepszy silnik tamtych czasów jeśli chodzi o stosunek mocy do masy.
Ogólnie Niemcy i Austriacy jechali na rzędowych 6-cylindrowych (Mercedes, BMW, Austro-Daimler, Benz), Ententa na rotacyjnych i na "fałkach" właśnie (Renault, RAF, Hispano-Suiza, Curtiss). Oczywiście były i po jednej i po drugiej stronie wyjątki.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Rzędówki z Iwś

Postprzez potez » środa, 4 marca 2015, 15:01

Włosi jeszce mieli własne rzędówki 6-ki ;) a najbardziej szalone zastosowanie jest tutaj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mephistofeles_(car)
21,7 litra 320 KM 8-)
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4718
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 11:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Rzędówki z Iwś

Postprzez Kuba P. » środa, 4 marca 2015, 15:42

...a dziś robi się taką moc z szóstki 3l pojemności i to nawet atmosferycznie ładowanej :)
Ot signum temporis.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Rzędówki z Iwś

Postprzez GrzeM » środa, 4 marca 2015, 20:57

Bo Włosi byli przed wojną sprzymierzeni z Austrią i Niemcami.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Rzędówki z Iwś

Postprzez greatgonzo » piątek, 13 marca 2015, 01:39

Jeżeli chodzi o mnie, to jestem zupełnie usatysfakcjonowany odpowiedziami. Dziękuję.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości