Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez Murek » poniedziałek, 16 marca 2015, 15:29

Georg01 napisał(a): RLM 83 nie była łączona do kontrastu z RLM 81 bo obie farby były bardzo, bardzo ciemne i do tego obie były zbliżone w odcieniu - RLM 83 nie była zielona, ale mocno oliwkowa (RLM 81 brązowooliwkowa).

Możesz rozwinąć? Według mnie RLM 81 wcale nie musiało być bardzo ciemne a i odcieni 81 mogło być kilka od oliwkowozielonego do brązowofioletowego (stąd Braunviolet) w zależności od producenta na przykład. I czy "nie była łączona" w ogóle czy na tej wersji Me 109 bo na Me 163 ten zestaw kolorów występował?
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez Georg01 » poniedziałek, 16 marca 2015, 17:01

Murek napisał(a):
Georg01 napisał(a): RLM 83 nie była łączona do kontrastu z RLM 81 bo obie farby były bardzo, bardzo ciemne i do tego obie były zbliżone w odcieniu - RLM 83 nie była zielona, ale mocno oliwkowa (RLM 81 brązowooliwkowa).

Możesz rozwinąć? Według mnie RLM 81 wcale nie musiało być bardzo ciemne a i odcieni 81 mogło być kilka od oliwkowozielonego do brązowofioletowego (stąd Braunviolet) w zależności od producenta na przykład. I czy "nie była łączona" w ogóle czy na tej wersji Me 109 bo na Me 163 ten zestaw kolorów występował?


Wchodzimy w gigantyczny off topic jak zwykle, gdy tylko zaczyna się o kolorach.
RLM 81 było bardzo ciemne i stworzono tą farbę do kompletacji z RLM 82, która była jaśniejsza w tym zestawieniu. Jasne odmiany RLM 81 uważam za zwykłą pomyłkę z RLM 75 i jasny RLM 81 nie ma żadnego potwierdzenia. Wykazali to i odpowiednio skomentowali Czesi w Japo o kolorach na Bf 109K na pięknym, kolorowym zdjęciu statecznika pionowego Bf 109K (baza RLM 75, na tym plamy RLM 83). Prawdą jest, że farba RLM 81 u Messerschmitta była brunatnofioletowa (Braunviolet), zaś np. u Dorniera była tylko oliwkowozielona (Dunkelgrun), zawsze jednak była bardzo ciemna (poziom jasności RLM 74). Na późnych Bf 109 szarofioletowy RLM 75 jest nagminnie mylony z brunatnofioletowym RLM 81. Zestaw typowy dla Me 163 to RLM 81/82 i jest nawet kolorowy film zrobiony przez Amerykanów, gdzie jest on pięknie i bardzo wyraźnie widoczny. Farba RLM 83 jest dość enigmatyczna i zagadkowa. Wiadomo o jej istnieniu, ale geneza, powód jej powstania i zastosowanie jest niejasne. Zastąpiła na Bf 109 farbę RLM 74 i była typowa w schemacie RLM 83/RLM 75 właściwie aż do końca wojny, z pewnymi wyjątkami (np. Erla).
Na Ta 152 i pewnie na Fw 190D stosowano niekiedy od góry zestaw RLM 83/RLM 82, a od dołu RLM 76 (po całości lub częściowo), ale bardzo często wykorzystywano już tylko dwie farby : RLM 83/RLM 76 lub RLM 81/RLM 76.

O fabrycznym zestawieniu RLM 81/ RLM 83 nie słyszałem i nie znam takiego przypadku. Jest kolorowy film pokazujący Bf 109K-4 po lądowaniu przymusowym, biała 8 z I./JG 52, na którym widać wyraźnie połączenie RLM 83 i RLM 81, lecz nie jako fabryczne, ale aplikowane doraźnie w celu mocnego zaciemnienia całego samolotu. Obie farby na tym egzemplarzu wzajemnie się przenikały. Widać jak bardzo ciemne były obie farby, przy czym RLM 83 nieco ciemniejszy.

https://www.youtube.com/watch?v=9_V7mY2ubVw

W pierwszej części filmu Bf 109G-10 biała 3 z WNF - RLM 83/ RLM 75, w drugiej części Bf 109K-4 - RLM 83/ RLM 81 i pewnie coś tam jeszcze.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 16 marca 2015, 19:56

Grzegorzu, słyszałeś o dość ciekawej teorii na temat 83? Farba ta jakoby miała zupełnie inne pochodzenie, nie była zielona a granatowa. Kamuflaż myśliwców miał powstawać w oparciu o dwie kontrastowe farby o odcieniach zieleni i brązów i farba 81 miała być tą ciemniejszą o kolorze umownie brązowym lub ciemnym zielonym zaś farba 82 jako jaśniejsza miała mieć kolor jasnej zieleni.

Farba 83 pojawia się tak jakoś dziwnie i w sumie jakby się jej dobrze przyjrzeć to niby nie wiadomo co to za jedna. Ten kamuflaż 75/83 to równie dobrze może być 74/75.
Mądrzy piszą, jakoby są jakieś poszlaki użycia niebieskiej/granatowej farby na samolotach operujących nad wodą (Ju 88, Stuka) i to jej przypisują numer 83.

Nie tropiłem w sumie dalej losów tej ciekawej teorii ale jakby tak głębiej się zastanowić to może coś tam jednak ma sens?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez Georg01 » poniedziałek, 16 marca 2015, 20:44

To jest prawdopodobne. Jedyny dowód na odcień RLM 83 to wzornik znaleziony w którymś z zakładów lotniczych, gdzie na odwrocie bardzo ciemnooliwkowej próbki ktoś napisał ołówkiem 83. Nie wymienia jej żaden znany rozkaz, nie ma nigdzie żadnej wzmianki o jej użyciu. Wszystko to domysły.
Jest pewne, że w ostatnich miesiącach wojny użyto bardzo ciemnooliwkowej farby, ale równie dobrze mogła to być późna RLM 74.
Właściwie to nie rozumiem, po co wycofano RLM 74, aby na jej miejsce wprowadzić nieco ciemniejszą i bardziej oliwkową RLM 83. Tu nie ma logiki, bo ta zmiana była na tyle mało znacząca, że bawienie się w niuanse odcieni podobnych kolorów w końcu 1944 roku budzi wątpliwości.
Myślę, że w końcu będzie przełom i dokumenty fabryczne z nazwami farb ujrzą światło dzienne. Albo rozwiąże to problem, albo stworzy nowe setki pytań. Znając życie zapewne to drugie.

EEDIT : Zapomniałem o czymś zupełnie podstawowym i co znalazłem na stronie JaPo kilka lat temu - ach ta skleroza. W Czechach w okolicy zakładów DIANA gdzie produkowano masowo BF 109G-10/U4 znaleziono oryginalne bańki z farbami produkcji z listopada 1944. Jedna z nich zawiera na etykiecie opis wskazujący bez wątpienia RLM 81 - to jest farba CIEMNOZIELONA. Nie ma w niej brązu. Jak widać nasz enigmatyczny RLM 83 to zielony wariant RLM 81 po prostu i zwyczajnie. Działo się tak, ponieważ jednoznaczne wytyczne co do odcienia RLM 81 nie zostały opracowane. Po prostu i zwyczajnie RLM 81 zastąpiła w kamuflażu wycofaną RLM 74 i była parowana z RLM 75. Inny pojemnik znaleziony przy tej okazji zawierał właśnie RLM 75. Kolejne pojemniki zawierały RLM 25, RLM 76 i coś tam jeszcze mniej istotnego.
Na filmie z przymusowego lądowania Bf 109K-4 widoczne są więc dwa zastosowane warianty farby RLM 81 - odcień zielony i odcień brunatny - obie bardzo ciemne, bo to właściwie ta sama farba, tylko inna :mrgreen: . Sprawa wydaje się więc wyjaśniona. RLM 83 nie istniało jako farba do krycia myśliwców w roku 1945. Była ciemnoniebieska i do stosowania w samolotach morskich, jak wyjaśnił Michael Ullmann kilka lat temu na podstawie zachowanych dokumentów.

Alles klar ? :mrgreen:
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez Arcturus » czwartek, 19 marca 2015, 19:27

Działamy... wiem, że wiele rzeczy pewnie jest kontrowersyjnych (RLM-02 w komorach podwozia), ale w końcu to jeno zabaweczka polistyrenowa.
Okalkowan, zwashowan (choć miejscami jeszcze nie wytarty :)). Miałem chwilę to coś pstryknąłem. Kalkomanie z Barracudy (ale drukowane przez Cartografa) genialne. Tak cienkich i ładnie się układających chyba jeszcze w łapach nie miałem. A dwa napisy położyłem z Revellowskich, i musiałem usuwać, bo srebrzyły.
Trzeba przyzna, że różne dodatki do tego modelu warte są kasy. Kołpak i śmigło z DoC klasa, żywiczne chwyty powietrza też ładnie wyglądają.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2092
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez net_sailor » czwartek, 19 marca 2015, 20:05

A kołpak i śmigło już przykleiłeś? Bo podział kolorów na oryginale jest zupełnie inny - obrócony o 30 stopni. Jedna łopata powinna być pośrodku pola białego a dwie wewnątrz RLM 70.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez Arcturus » czwartek, 19 marca 2015, 20:15

net_sailor napisał(a):A kołpak i śmigło już przykleiłeś? Bo podział kolorów na oryginale jest zupełnie inny - obrócony o 30 stopni. Jedna łopata powinna być pośrodku pola białego a dwie wewnątrz RLM 70.

To mnie lekko dobiłeś, jeśli to prawda. Zaufałem rysunkowi z instrukcji kalek, gdzie podział biegnie tak, jak zrobiłem. Poprawiał raczej nie będę, nie mam zdrowia...
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2092
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez net_sailor » czwartek, 19 marca 2015, 20:30

Toć małe spojrzenie na zdjęcie nigdy nie zaszkodzi.
https://www.flickr.com/photos/28092068@ ... 5208099917
Linkowałem tę fotę ze trzy strony temu.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez shadowmare » czwartek, 19 marca 2015, 20:38

Bardzo fajnie ten kawałek plastiku wygląda. :)
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1662
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 19:54

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez Kuba P. » czwartek, 19 marca 2015, 20:44

No to teraz ja cię nieco zasmucę - chodzi o niemalowany spód. Messerschmitt 109 miał płat składający się z dwóch osobno montowanych skrzydeł i albo spód kadłuba jest pomalowany cały i skrzydła są niemalowane albo również spód kadłuba jest goły ale wtedy cały. Tak jak jest teraz raczej jest bardzo ale to bardzo mało prawdopodobne.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez net_sailor » czwartek, 19 marca 2015, 20:54

Jak już jesteśmy przy spodzie to mało prawdopodobne jest takie dokamuflowanie spodu tylnej części kadłuba. Plamki na bokach mogą schodzić nisko, ale żeby aż na spód? Może pomyśl o malowaniu spodu kadłuba i tego kawałka pomiędzy skrzydłami na RLM76. Taka luźna sugestia z mojej strony, bo są zadatki na świetny model.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez Arcturus » czwartek, 19 marca 2015, 21:06

Ech...
Ze spodem sugerowałem się rysunkami z tej instrukcji (wiem, instrukcje to zuo...), bo czasu mam mało i wolę budować niż kopać w dokumentacjach. Z kołpakiem faktycznie mogłem sprawdzić foto. Co do spodu zasugerowałem się schematem dla "czarnej 13ki", gdzie jest taki wzór spodu zasugerowany (http://barracudacals.com/images/instruc ... 44_web.pdf). Podmalowanie spodu kadłuba 75ką to nie będzie wielki problem.
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2092
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez Arcturus » czwartek, 19 marca 2015, 21:21

Kuba P. napisał(a):No to teraz ja cię nieco zasmucę - chodzi o niemalowany spód. Messerschmitt 109 miał płat składający się z dwóch osobno montowanych skrzydeł i albo spód kadłuba jest pomalowany cały i skrzydła są niemalowane albo również spód kadłuba jest goły ale wtedy cały. Tak jak jest teraz raczej jest bardzo ale to bardzo mało prawdopodobne.


net_sailor napisał(a):Jak już jesteśmy przy spodzie to mało prawdopodobne jest takie dokamuflowanie spodu tylnej części kadłuba. Plamki na bokach mogą schodzić nisko, ale żeby aż na spód? Może pomyśl o malowaniu spodu kadłuba i tego kawałka pomiędzy skrzydłami na RLM76. Taka luźna sugestia z mojej strony, bo są zadatki na świetny model.


Panowie, to jaki jest głos ludu? Spód centropłata i kadłub do tyłu na RLM-76? Bo się gubię :)
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2092
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez Kuba P. » czwartek, 19 marca 2015, 21:59

109 nie ma centropłata. Ma kadłub i przyczepiane do boków skrzydła. I spód kadłuba dałbym na 76 natomiast same skrzydła faktycznie alu z małymi podmalówkami np. przy chłodnicach. To jest taki właśnie niuans, że tam gołe skrzydła były szczątkowo obsikane miejscami farbą.
Druga opcja, kozacka to cały spód kadłuba goły, wtedy masz ten zielony schodzący na boki nisko ale pod kadłubem goły metal i ślady szpachli.

Marcin, masz coś na podorędziu jako ilustrację zjawiska? Ja aktualnie zajęty swoim malowaniem i nie mam jak podesłać zdjęć.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf109G-10 Erla, Revell 1:32

Postprzez Kuba P. » czwartek, 19 marca 2015, 22:07

ps - łopaty śmigła masz mam nadzieję tylko włożone w piasty, nie wklejone? Bo są źle poustawiane :shock:
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości