Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Postprzez alex_stela » wtorek, 17 marca 2015, 10:19

skusz napisał(a):Jak już tak inwestujesz w ten model, to odetnij ten ster kierunku, który straszy i dokup Quickboostowy


Dzięki za podpowiedź! I widzę, że kompletne stery wysokości też tam są. Zamówione!

A pomyśleć, że jeszcze parę miesięcy temu miałem robić ten model "prosto z pudła". Tymczasem tego plastiku z Tamiyi zostaje coraz mniej... ;o)
Avatar użytkownika
alex_stela

Zimna Wojna 1
 
Posty: 280
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 12:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Reklama

Re: Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Postprzez greatgonzo » wtorek, 17 marca 2015, 11:21

alex_stela napisał(a): Fotel oczywiście w kolorze brązowo-czerwonym.


Ten Twój fotel to oczywiście, ale obecność plastikowego fotela w tym egzemplarzu już oczywista nie jest. Ale jak najbardziej prawdopodobna. Z tym, że wątpliwości budzi też kształt. Ale, podkreślam, wątpliwości - o innej formie wczesnego fotela z tworzywa świadczą poszlaki. Wprawdzie wg mnie dość silne, ale nie są to nie pozostawiające wątpliwości dowody.

Wcześniej było o klapach. Kołowanie z otwartymi klapami było błędem w obsłudze samolotu. Otwarte klapy łatwo było uszkodzić na nierównym podłożu. Zwyczajem RAfowskich stacji zapominalscy piloci płacili podatek od klap w barze. Jednak zrobienie ich w modelu w pozycji otwartej nie może być wg mnie traktowane w kategoriach błędu niezależnie od konfiguracji tematu. Takim samym błędem byłoby np. otwarcie drzwi, czy panelu inspekcyjnego. Otwarcie klap było w końcu bardzo łatwe.

W kabinie masz trochę nieścisłości. W oczy wpadł mi za stary sterownik radia na lewej burcie i za nowe pedały orczyka. Uchwyt drążka jakiś taki kwadratowawy wydaje się.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Postprzez macias13_84 » wtorek, 17 marca 2015, 11:32

Co z tym "automatycznym" sprężynowym mechanizmem chowania klap na postoju, o którym toczyła się jakiś czas temu bardzo zażarta dyskusja na forum?

Z tego co pamiętam stwierdzono, że Spit z wychylonymi klapami postojowo(nie serwisowo) nie występował, gdyż istniał system sprężynowy, który po spadku ciśnienia w instalacji je zamykał... chyba że coś pomieszałem
Ostatnio edytowano wtorek, 17 marca 2015, 11:41 przez macias13_84, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 10:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Postprzez greatgonzo » wtorek, 17 marca 2015, 11:36

edycja: post nie na temat mi wyszedł :(.

Na temat było to:

klapy opuszczane były pneumatycznie. Przesunięcie dźwigni sterowania klapami do pozycji UP powodowało uwolnienie powietrza z systemu i klapy zamykały się dzięki naporowi powietrza i sprężynie domykającej, wystarczająco silnej by podnieść klapy na ziemi. Inne sprężyny domykały klapki w poszyciu skrzydeł pozwalające na pracę krzywki mechanizmu klapy i wymuszały zamknięcie zamka klap w pozycji UP. Otwieranie klap rozpoczynało się od rozpięcia zamka w pierwszej fazie ruchu mechanizmu. Działo się to niezależnie od pracującego silnika. Potrzebne było tylko ciśnienie w instalacji. To zapewniały akumulatory, a gdy i tam brakło już ciśnienia można je było uzupełnić dzięki obecności zewnętrznego zaworu.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Postprzez Klugi » wtorek, 17 marca 2015, 12:22

bardzo fajna robota
Avatar użytkownika
Klugi
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek, 7 listopada 2013, 20:36
Lokalizacja: Kitchener, Ontario, Kanada

Re: Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Postprzez skusz » wtorek, 17 marca 2015, 12:42

To w końcu, tak na chłopski mózg, otwierać te klapy czy nie i jak to się ma w kwestiach konkursowych?
Pozdrawiam Sławek Kusz
Portfolio : http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=20734
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
skusz

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3516
Dołączył(a): sobota, 3 stycznia 2009, 16:27
Lokalizacja: Roztocze

Re: Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Postprzez GrzeM » wtorek, 17 marca 2015, 12:52

greatgonzo napisał(a):Zwyczajem RAfowskich stacji zapominalscy piloci płacili podatek od klap w barze.

Zdaje mi się, że nie tyle "w barze" co po prostu odpowiednią grzywnę za złamanie regulaminu potrącano im z żołdu.

skusz napisał(a):To w końcu, tak na chłopski mózg, otwierać te klapy czy nie i jak to się ma w kwestiach konkursowych?

Jeśli otwierasz panele uzbrojenia i radia/akumulatora to klapy też śmiało możesz otworzyć.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Postprzez alex_stela » wtorek, 17 marca 2015, 14:59

greatgonzo napisał(a):W kabinie masz trochę nieścisłości. W oczy wpadł mi za stary sterownik radia na lewej burcie i za nowe pedały orczyka. Uchwyt drążka jakiś taki kwadratowawy wydaje się.


Faktycznie, mój egzemplarz to "późny" Mk.I (produkcja wrzesień 1940), więc powinien być nowszy sterownik radia.

Pedałów orczyka w innej formie szczerze mówiąc nie znałem i chciałem zrobić takie, jakie dał Part:

Obrazek

A powinny być może takie?:

Obrazek

Co do drążka, to jeszcze niewklejony, więc coś tam z nim jeszcze zrobię. ;o)
Avatar użytkownika
alex_stela

Zimna Wojna 1
 
Posty: 280
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 12:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Postprzez greatgonzo » wtorek, 17 marca 2015, 23:09

GrzeM napisał(a):Zdaje mi się, że nie tyle "w barze" co po prostu odpowiednią grzywnę za złamanie regulaminu potrącano im z żołdu.



Nie podejmuję się tego rozstrzygnąć :).


Pedały te z dolnego zdjęcia właśnie. Ale po prawdzie to akurat ten Spit jest na granicy zmiany. Wcześniej nie sprawdziłem i te dwukondygnacyjne pedały wydawały mi się być późniejszą modyfikacją. Także i tego nie podejmuję się rozstrzygnąć.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Postprzez alex_stela » środa, 18 marca 2015, 08:20

greatgonzo napisał(a):Pedały te z dolnego zdjęcia właśnie. Ale po prawdzie to akurat ten Spit jest na granicy zmiany. Wcześniej nie sprawdziłem i te dwukondygnacyjne pedały wydawały mi się być późniejszą modyfikacją. Także i tego nie podejmuję się rozstrzygnąć.


Zdawałoby się, że o Spitfire`ach już wszystko wiadomo. :P A tu "im dalej w las, tym więcej drzew"...
Nie udało mi się znaleźć żadnej wiarygodnej informacji o momencie zmiany rodzaju pedałów, oprócz tej wzmianki na spitfiresite.com:

“Two step” rudder pedals, which were fitted to all frontline Spitfires just before the Battle of Britain: these allowed the pilot to lift his feet and legs higher during combat, improving his blackout threshold and allowing him to pull tighter sustained turns.

Jeśli wierzyć tej informacji, to dwustopniowe pedały wprowadzono do wszystkich Spitów w jednostkach liniowych niedługo przed BoB, a więc mój powinien takie właśnie mieć. A jaka jest prawda, to się pewnie nie dowiemy... ;o)
Avatar użytkownika
alex_stela

Zimna Wojna 1
 
Posty: 280
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 12:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: Spitfire Mk.Ia 1/72 Tamiya

Postprzez greatgonzo » środa, 18 marca 2015, 16:31

Formalnie to wrzesień 1940. Ale wiadomo, że nie zawsze rzeczywistość szła w parze z 'obwieszczeniami'. Szczególnie proste modyfikacje mogły wyprzedzać w jednostkach zmiany w produkcji. Tak czy inaczej podwójne w Spitfire z września są usprawiedliwione.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości