Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez niwm » środa, 18 marca 2015, 10:44

Timi napisał(a):
niwm napisał(a):UWAGA: Osoby które pomogą mi w opracowaniu schematów malowania mogą liczyć na gratisowe maski. Oczywiście Ci którzy już mi pomogli także - proszę się odezwać ;o)


Jedyne co mogę Ci zaoferować to wycięcie tych masek, ewentualnie pomoc w Corelu bo to ogarniam.
Model do takiej produkcji chyba idealny, bo prosty i wyglądający super. Ja pomału składam tak kolekcje P-47 :P


Ok, będziemy w kontakcie ;o)
Tak, Tajfun okazał się dobry jako prototyp do produkcji. Jego upierdliwość to srebrny kolor oszklenia wielu egzemplarzy (no ale może wyjdzie dobrze) no i trudność w interpretacji kolorów z uwagi na kolory cywilne. Nie jestem cały czas przekonany czy hiszpański Tajfun był granatowy, ale skoro renomowane (jak dla mnie) wydawnictwo Hikoki twierdzi, że tak było prawie na pewno, to tak zrobię.
Ile będzie tych P-47? To akurat wyjątkowy samolot jak na standardy amerykańskie, miał wiele niezwykłych kamuflaży, często znaki na obu skrzydłach, do tego używany w wielu krajach.. ciekawy temat ;o)
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Reklama

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez net_sailor » środa, 18 marca 2015, 11:46

niwm napisał(a):Tak, jest widoczna granica kolorów, ale taka sama granica jest widoczna na kadłubie, dlatego sądziłem, że jest to wynik odbicia światła od błyszczącej farby. No ale statecznik nie był wypukły jak kadłub, a zwłaszcza jeśli inne Szwajcarskie samoloty też tak miały to uwagę przyjmuję.

Tak to jest ogólna reguła, dla samolotów z 1939 r. i nie ma tutaj ucieczki. Widoczne jest nawet pionowe odcięcie czerwonego koloru na górze steru (wyważenie rogowe nie było czerwone):
Obrazek
Obrazek

Na marginesie: widzę jeszcze, że przepisowo dopuszczalny był wariant krzyża ogonowego o wymiarach 333/100 mm.

niwm napisał(a):U mnie średnica koła ma 700mm i jeśli powiększę do 800mm to będzie zachodzić na lotkę lub slot. Ale może plan jest zły. Widzę, że nie obejdzie się od przepracowania planu (szerokości lotek, klap, slotów, kształt statecznika pionowego) pod względem zgodności z modelem.

Weryfikacja z modelem będzie konieczna. W zasadzie podałem przepisowe rozmiary znaków skrzydłowych dla Bf 109E oraz Moranów sądząc ze któryś będzie pasował, bo przepisów dotyczących wczesnego malowania Bf 108 nie mam. Jeśli koła 800 i 820 mm nie pasują to poszukam czegoś innego, ale najpierw sprawdź model.
Tutaj masz dobry pogląd na wielkość skrzydłowych znaków:
Obrazek

niwm napisał(a):Zrobiłem kod czarny, bo moim zdaniem na zdjęciu ewidentnie widać, że jego kolor jest ciemniejszy od koloru pasa. Ale jest to ten sam kolor jak czerwony pionowy pas, także może kod był czerwony?.. zwłaszcza, że na kalkach Fly kod A-215 też jest czerwony..

Na pewno kod był niebieski - potwierdzone próbkami lakieru z samolotu. Poza tym tutaj widać, że kontrast jest taki sam jak pasek boczny i znacznie się różni od czerwonych pasów:
Obrazek
niwm napisał(a):Rozumiem, że ty wymiary są z pewnego źródła? Jeśli tak to pada moja hipoteza o proporcjach krzyża, ale podejrzewam , że były jakieś wytyczne na ten temat niezależnie od wielkości znaku..

Do pasiastego malowania z 1944 r. mam rysunek archiwalny z przepisowym wymiarowaniem rozrysowanym wprost na skrzydle Tajfuna, więc o ile trzymano się przepisów malując samolot to wątpliwości być nie może.
Jest na pewno ogólna zasada odnośnie proporcji krzyża (wieczorem sprawdzę), jednak czasem była naginana pod konkretne malowanie samolotu.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez net_sailor » środa, 18 marca 2015, 20:55

Sprawdziłem te proporcje szwajcarskiego krzyża i oficjalnie rozpiętość całkowita ramion wynosi 20 części, co się składa na: długość Iewego ramienia 7 części, szerokość obu środkowych ramion 6 części i długość prawego ramienia 7 części.
Odległość od końca ramienia do granicy czerwonego pola (np. najdalszego punktu okręgu) miała teoretycznie być równa szerokości ramienia ( tj. 6 części) i choć tę regułę także często naginano, jednak w przypadku znaków na Tajfunie może być to prawdą.
W zależności jak wyjdą pomiary skrzydła modelu to proponuję po prostu przyjąć powyższe proporcje i zaprojektować maski tak, aby czerwone koło zajmowało całą szerokość skrzydła pomiędzy slotem a lotką, jak to jest widoczne na zdjęciu A-208.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez niwm » środa, 18 marca 2015, 22:01

net_sailor napisał(a):Sprawdziłem te proporcje szwajcarskiego krzyża i oficjalnie rozpiętość całkowita ramion wynosi 20 części, co się składa na: długość Iewego ramienia 7 części, szerokość obu środkowych ramion 6 części i długość prawego ramienia 7 części.
Odległość od końca ramienia do granicy czerwonego pola (np. najdalszego punktu okręgu) miała teoretycznie być równa szerokości ramienia ( tj. 6 części) i choć tę regułę także często naginano, jednak w przypadku znaków na Tajfunie może być to prawdą.
W zależności jak wyjdą pomiary skrzydła modelu to proponuję po prostu przyjąć powyższe proporcje i zaprojektować maski tak, aby czerwone koło zajmowało całą szerokość skrzydła pomiędzy slotem a lotką, jak to jest widoczne na zdjęciu A-208.

Tak, zrobię zdjęcie skrzydła modelu i skoryguję do niego plan. Mam nadzieję, że różnice nie będą duże bo inaczej będę musiał zmieniać też pozostałe schematy.
Ja też przejrzałem inne szwajcarskie samoloty i faktycznie ramiona krzyża to nie kwadraty.
A co do koloru kodu A-210 - początkowo miałem robić A-208 i na jego zdjęciu (na tle hangaru) moim zdaniem kolor kodu jest ciemniejszy. Potem zmieniłem na A-210 i nie zwróciłem uwagi, że faktycznie kolor kodu jest taki sam jak kolor paska.
I jeszcze A-203 - kolor jego kodu to jasnoszary? I też ma bardzo jasny chodnik - biały? srebrny? I z tyłu kadłuba jakieś napisy eksploatacyjne??
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez net_sailor » środa, 18 marca 2015, 23:47

niwm napisał(a):I jeszcze A-203 - kolor jego kodu to jasnoszary?

Tak, RLM 63.
niwm napisał(a):I też ma bardzo jasny chodnik - biały? srebrny?

Teraz mnie zagiąłeś. Czasem wygląda na biały a czasem na jasnoszary (srebrny chyba nie). Normalnie to była gumowa mata przykręcana do poszycia. Jak się ta mata zerwała/zniszczyła to powinien odsłonić się jakiś lakier - albo z pokrycia albo podkładowy, bo w goły dural raczej wątpię.

EDIT: Po przyjrzeniu się zdjęciom jednak obstawiam biały chodnik.


niwm napisał(a):I z tyłu kadłuba jakieś napisy eksploatacyjne??

Standardowe informacje na temat dopuszczalnych wartości eksploatacyjnych: masy, liczba osób itp. Dziwne, że Eduard tego nie dał na swoich kalkach :?
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez niwm » niedziela, 22 marca 2015, 20:06

Tragedia.. (czarne z monografi MMP, zielone - model

Obrazek

Jak widać slot się mniej więcej zgadza, ale szerokość skrzydła modelu jest znacznie większa niż na planach, za to szerokość lotki i klapy jest mniejsza. I teraz można by powiedzieć: model do kitu. Jednak uważam że to plany są lipne. Jednym z malowań jakie chce zrobić jest takie z wielkim krzyżem na całą szerokość skrzydła. Na zdjęciu wyraźnie widać, że między klapą a belką krzyża biegnącą wzdłuż długości skrzydła jest sporo miejsca. Na schemacie nie mogłem tego uzyskać. Jeśli powiększyłem krzyż tak, aby zachować tę odległość, to krzyż wychodził daleko do przodu poza krawędź natarcia. Jeśli krzyż zmniejszyłem aby się mieścił na skrzydle krawędź klapy stykała się z belką krzyża. Czyli możliwymi rozwiązaniami były albo niewłaściwe proporcje krzyża, albo właśnie zła szerokość skrzydła i klapy ... (wiem, że to jest trochę mało zrozumiałe - jeśli chcecie to przedstawię to graficznie). Wniosek: nie ma sensu porównywać modelu do planów.. a zwłaszcza korygować model, bo jak widać plany nawet renomowanego wydawnictwa mogą być kiepskie.

Zrobiłem na razie tylko skrydło ( u góry stare, na dole nowe). Nie zgadza się jedynie ta odległość krzyża od slotu - jeśli tak zrobię krzyż styka się z krawędzią spływu. Przesunąłem go aby wchodził na część lotki, tak jak widać na zdjęciu no i wtedy odrobinę wchodzi na slot. Może powinien być na styk ze slotem?

Obrazek

Zrobiłem tylko tyle, bo zająłem się maskami, które właśnie przyszły. Okazało się, że jednak maski są zrobione idealnie (albo prawie idealnie - maska na prawe górne przednie okienko jest za wąska o ok. 0,25mm. Nie wiem czemu skopiowane maski wyszły mi tak źle, jednak to nie ma w tej chwili znaczenia, ponieważ zdecydowałem się robić maski na swój sposób, czyli naklejać nieco większe na grupę okienek w jednej płaszczyźnie i wycinać je pod lupką świeżym skalpelem w kształcie wąskiego klina. Dlaczego? Bo te fabryczne maski trzeba jeszcze idealnie nakleić, a z tym mam spore problemy. Zamaskowałem wczoraj wszystkie pozostałe Tajfuny. Idealne zamaskowanie ostatniego zajęło mi dokładnie pół godziny.
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez net_sailor » niedziela, 22 marca 2015, 20:27

niwm napisał(a):Nie zgadza się jedynie ta odległość krzyża od slotu - jeśli tak zrobię krzyż styka się z krawędzią spływu. Przesunąłem go aby wchodził na część lotki, tak jak widać na zdjęciu no i wtedy odrobinę wchodzi na slot. Może powinien być na styk ze slotem?

Prawdopodobnie wszystko jest OK tylko ja nawaliłem. Rysunek, który mam przed sobą przedstawia skrzydło OD SPODU!
I to właśnie od spodniej krawędzi slotu (którego widoczny na spodzie nosek jest tylko wąziutkim paseczkiem), trzeba odmierzyć te 115 mm. :oops:
Zrób tylko domiar szerokości tego noska i wrysuj sobie na górnej powierzchni linią przerywaną żeby już nie przerysowywać całego skrzydła i wszystko powinno wskoczyć na swoje miejsce.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez niwm » niedziela, 22 marca 2015, 20:39

net_sailor napisał(a): Rysunek, który mam przed sobą przedstawia skrzydło OD SPODU!


Tak, to się wtedy powinno zgadzać. Jutro podobno nie ma szefa to postaram się to wszystko zrobić ;o)
Ale fajnie, że wyszła na jaw ta niezgodność, bo generalnie miałem problemy z oszacowaniem wielkości znaków na skrzydle i myślałem, że coś źle robię. Także wniosek: przy opracowywaniu schematów malowania najpierw porządne plany modelu (bez nadmiernych szczegółów, ale zgodne wymiarowo)
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez niwm » poniedziałek, 23 marca 2015, 19:43

Krzyż na sterze 333/100 i następne na prawo powiększone do 345 i 360. Liczby to szerokości poszczególnych elementów w skali 1/48 zaokrąglone do 0,25mm. Krzyż na skrzydle odsunięty od slotu o 115mm i wychodzi w skali 2,5 i 3,25mm od krawędzi skrzydła - pomyślałem więc, że może krzyż powinien być dokładnie na środku skrzydła, ale jednak wtedy nie wygląda tak jak na zdjęciu. Nie wiem jak lepiej maskować skrzydło - pomalować na biało, nakleić krzyż odręcznie i malować na czerowno, czy lepiej na czerwono i nakleić maskę z wyciętym krzyżem i malować na biało? W tym wypadku jest łatwiej nakleić, bo na masce można zaznaczyć np. krawędzie skrzydła i łatwiej jest ją dokładnie nakleić. A kadłub to już zupełnie nie wiem jak maskować aby granatowe paski wyszły równo... chyba najlepiej najpierw pomalować kadłub na granatowo i zamaskować paski.. tylko, że wtedy ciężko będzie malować na biało.

Obrazek

Tu wszystko pasuje, koło średnicy 800mm jest w skali po 0,5mm od krawędzi lotki i slotu i 12,5mm od krawędzi końca lotki. Krzyż na stateczniku 333/100mm. No i tak samo nie wiem w jakiej kolejności malować..
Obrazek
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez net_sailor » poniedziałek, 23 marca 2015, 23:02

Teraz widzę, że skrzydłowe oznakowania się zgrały. Krzyż jednak nie powinien wchodzić na slot, ale może go dotykać - to taka uwaga na boku, bo Twoim na rysunku wchodzi bardzo minimalnie (czyżby slot nie trzymał wymiaru?). W każdym razie skorygujesz już na bieżąco przy maskowaniu modelu.
niwm napisał(a):Krzyż na sterze 333/100 i następne na prawo powiększone do 345 i 360.
Jakbym miał wybierać to raczej któryś z tych większych np. 345. Ale przedtem upewnij się, że obrys steru kierunku jest narysowany prawidłowo. Ten szkic jakiś podejrzany jest - w porównaniu do zdjęć krawędź spływy wydaje się za mało łukowata. Najlepiej znowu zdjąć obrys z modelu.

niwm napisał(a):Nie wiem jak lepiej maskować skrzydło - pomalować na biało, nakleić krzyż odręcznie i malować na czerowno, czy lepiej na czerwono i nakleić maskę z wyciętym krzyżem i malować na biało? W tym wypadku jest łatwiej nakleić, bo na masce można zaznaczyć np. krawędzie skrzydła i łatwiej jest ją dokładnie nakleić.

Odnośnie malowania to robiąc pasiastego Bf 109G najpierw malowałem biały a potem czerwony. Głównie dlatego, aby nie było przebić czerwonego na białych powierzchniach (pod białym dawałem czarnoszary preshading, a po zamaskowaniu białego pod czerwony zrobiłem preshading brązowy). Sposób jest następujący:
1. wyznaczasz zasięg białej końcówki skrzydła (zrób to bardzo starannie, bo dalej będzie stanowić punkt odniesienia) i ją maskujesz,
2. od granicy białego pola odmierzasz zasięg czerwonej szarfy (pomocą mogą służyć 2 równo przycięte kawałki taśmy o długości odpowiadającej szerokości pola, wystarczy przykleić je na krawędzi natarcia i spływie - co ważne, prostopadle do białej krawędzi końcówki),
3. naklejasz pierwszy pas maskujący zewnętrzny biały pasek,
4. odmierzasz odległość czerwonego pasa (można użyć jako domiaru 2 ścinków z pasa maskującego),
5. naklejasz drugi pas maskujący wewnętrzny biały pasek.

W przypadku malowania znaków na niebieskim Tajfunie zrobiłbym jednak odwrotnie:
1. najpierw czerwona kolista plamka,
2. potem kolista maska z krzyżem w środku (odpada kłopot z mozolnym centrowaniem krzyża w środku koła),
3. malowanie białego w środku,
4. maska na biały,
5. malowanie niebieskiego dookoła.

Mam nadzieję że dość jasno napisałem.

W kwestii malowania bocznych pasków to zajrzyj do warsztatu kolegi Piotra:
viewtopic.php?p=898386#p898386
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez niwm » wtorek, 24 marca 2015, 21:49

Mówiąc, że rzut boczny modelu (zielony) zgadza się mniej więcej planem, miałem na myśli plan, który narysowałem, a przecież przerysowałem z Militariów a nie z MMP :-> Jutro sprawdzę z ciekawości jak się to zgadza z planem z MMP.
Obrazek

Natomiast tu jest dowód, że plany MMP nie są zbyt dokładne:

Obrazek

Obrazek

Dwa górne to plany z MMP - jak widać krzyża nie da się zmieścić, aby pozostawał odstęp jak na zdjęciu (na czerwono). Na dole plan zdjęty z modelu i tu się zgadza. Jedyna inna możliwość, to że krzyż ma inne proporcje, ale wg moich pomiarów one się zgadzają.
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez net_sailor » wtorek, 24 marca 2015, 21:57

Nie musiałeś przerysowywać całego kadłuba. Wystarczyło sam ster kierunku który, wydał mi się zbyt kanciasty. Ale OK, kadłub na pewno się przyda, bo i tam występują jakieś znaki :)
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez niwm » środa, 25 marca 2015, 19:58

Ogłaszam konkurs bez nagród.. albo raczej wybory niedemokratyczne: który krzyż najbardziej pasuje? Specjalnie są pomieszane, sam nie wiem już który jest który.. Głosujcie ;o)

Obrazek

Obrazek

Obrazek
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez niwm » środa, 25 marca 2015, 20:01

Profil z MMP jest jakby bardziej wyścigowy.. niższy kadłub i statecznik :) (kolor czerwony)

Obrazek
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Messerschmitt Bf 108 Tajfun, Eduard 1/48 – produkcja masowa

Postprzez niwm » sobota, 28 marca 2015, 03:22

net_sailor napisał(a):
niwm napisał(a):Krzyż na sterze 333/100 i następne na prawo powiększone do 345 i 360.
Jakbym miał wybierać to raczej któryś z tych większych np. 345. Ale przedtem upewnij się, że obrys steru kierunku jest narysowany prawidłowo.

Obrys steru zgadza się z modelem. Chciałbym już zrobić maski i skierować na produkcję ;) , także który krzyż?.. bo mi się wydaje, że jednak ten najmniejszy..
niwm
 
Posty: 209
Dołączył(a): czwartek, 26 grudnia 2013, 01:55
Lokalizacja: Gdańsk

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości