Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez radoslaw6363 » piątek, 15 maja 2015, 18:52

Zrobienie czegoś z niczego to najwyższa szkoła jazdy :mrgreen: Jak zobaczyłem wyplatany fotel :shock: to mię normalnie aż zatkło :!: Wikliniarstwo najwyższej próby i to w skali 1/48 :shock: :!: :roll:
Modelu idealnie oddającego rzeczywistość nie zbuduje się nigdy, ale próbować trzeba !
Nie kłóć się z głupim, bo najpierw zaniży cię do swojego poziomu, a następnie pokona doświadczeniem !
Według przeprowadzonych niedawno badań stwierdzono, że ludzie którzy nie rozpoznają ironii i sarkazmu są mniej inteligentni ! Pozdrawiam !
Avatar użytkownika
radoslaw6363
 
Posty: 2578
Dołączył(a): niedziela, 28 lutego 2010, 12:12
Lokalizacja: W PL Aleksandrów Łódzki, ponadto DK,NL,A,SK,D.

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez Tenzan » sobota, 16 maja 2015, 12:06

Witam,
jako, że zostałem "wywołany do tablicy" kilka słów odpowiedzi.

1.Moim zdaniem, początek lotnictwa to okres przed WWI. Bydgoszczanka powstała w latach dwudziestych XXw, więc jak na swój wiek lotnictwo miało już za sobą okres "przedszkolny"
2. Z jakiego materiału wykonany był "kadłub" szybowca? Czy przypadkiem nie były to listwy drewniane, lamelowane z przodu?
Zatem, dlaczego na ramie kadłuba nie ma wzmocnień? Czyżby nie ulegał on wypaczeniom?
3. Wzmocnienia wykonywano za pomocą "szpagatu" - potoczna nazwa cienkiego sznurka, dość mocnego a w miarę cienkiego, używanego m.in przez szewców, jak również kiedyś przy pakowaniu paczek pocztowych. Pojawiały się one na stójkach, w miejscach, w których w czasie lotu występowała największa amplituda drgań. Aby zapobiec zniszczeniu stójki w tym miejscu owijano ją "szpagatem" posługując do tego celu dość ciekawym oplotem.
Z tym elementem konstrukcyjnym można zapoznać się w MLP np. przy oględzinach wszystkich konstrukcji z okresu WWI.

Pozdrawiam,
Avatar użytkownika
Tenzan
 
Posty: 264
Dołączył(a): sobota, 24 lipca 2010, 20:32

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez KayFranz » sobota, 16 maja 2015, 17:31

Co do konstrukcji listew obwodowych kratownicy kadłuba - to chyba właśnie tak było.

Nie mam pojęcia, jak można by inaczej wykonać je w tym kształcie. Piszę "listew", bo były dwie - górna i dolna, łączone w części przedniej za pomocą rurki (ok. 25 cm długości) i dwóch śrub. A jako wzmocnienie części lamelowanej użyto taśmy, owiniętej wokół listew. Widać tę taśmę dobrze na fotografiach szybowca, choćby tych z NAC. Te śruby i zgrubienie w miejscu, gdzie - jak sądzę - była owa rurka łącząca, też. Co od razu implikuje wniosek, że na tym obszarze przekrój listew powinien być kołowy, bo inaczej nie wpasowałyby się do łącznika. Co do przekroju tychże listew w dalszej części, liczonej mniej więcej od krawędzi natarcia skrzydeł - to chyba już był albo kwadratowy albo zaokrąglony, ale tylko od zewnątrz (dostałem swego czasu bardzo fajne zdjęcia szybowca - pozdrawiam Mielec przy okazji - i wygląda na nich, że tak właśnie było). Zresztą sam Andrzej, który też je widział, także doszedł do podobnych wniosków.

A tak przy okazji, zanim Andrzej zacznie montować ogonek: nie wie ktoś, co było wypisane po lewej stronie steru kierunku?
Jest tam siedem linijek, dość podobnej długości, ale na wszystkich fotografiach, które mam są nieczytelne. Może ktoś ma dobre foto albo zna opis słowny, wyjaśniający tę zagadkę? Przydałaby się ta wiedza i autorowi wątku (który trochę zaśmiecamy...) i mnie, bo właśnie jestem w trakcie "skrobania" artykułu do jednego z czasopism o szybowcu Działowskich. Trochę zagadek dobrzy ludzie pozwolili wyjaśnić, ale te napisy - nadal Archiwum X...

W każdym razie, jeżeli ktoś buduje model tego latawca - może pisać. Mail przy moim awatarku.

Pozdrawiam,
KF
Obrazek
Avatar użytkownika
KayFranz
 
Posty: 404
Dołączył(a): czwartek, 5 lutego 2009, 15:53
Lokalizacja: Pyrowe dwa dni do piątku

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez Andrzej Godlewski » niedziela, 17 maja 2015, 19:47

Łoł nie wiedziałem, że taki skromny i niepozorny szybowiec potrafi wzbudzić tyle emocji . :)
Ale dobrze, że są ludzie którzy chcą się podzielić swoją wiedzą na temat dotyczący początków lotnictwa .
Ten szybowiec choć to połowa lat dwudziestych swoją konstrukcją nie odbiega w zasadzie niczym nowym od owych pionierskich konstrukcji .
Jak dla mnie to trochę zalatuje Caudronem G3 ;o) nie dziwota przecież to Bydgoszcz .
Wiadomo, że braku dokumentacji i opieranie się w budowie li tylko na ikonografii zawsze będzie dyskusyjne .
Nie mniej jednak czyż nie warto pokusić się choćby i przy skromnej wiedzy o budowę tego typu pionierskich konstrukcji .?
Też mam pewne wątpliwości co do pewnych szczegółów i też z chęcią dowiedział bym się co było napisane na na sterze kierunku .
A do Krakowa musowo trza się wybrać ,tym bardziej, że impreza z mojego innego poletka hobbystycznego już się odbyła.
Pozdrawiam Andrzej .
Avatar użytkownika
Andrzej Godlewski
 
Posty: 914
Dołączył(a): niedziela, 15 lutego 2009, 20:42

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez xmald » niedziela, 17 maja 2015, 22:07

Absolutnie przepiękna robota!Ty zawsze jakiś niszowy temat wygrzebiesz i powstaje kolejne cudo!
Avatar użytkownika
xmald

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 1847
Dołączył(a): niedziela, 6 listopada 2011, 08:33

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez Andrzej Godlewski » poniedziałek, 18 maja 2015, 17:15

No i finito , jeszcze trochę podłubię przy podstawce i w zasadzie zgodnie ze zwyczajem forum zdjatka do galerii.
A na razie dwie fotki na szybko .
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Andrzej Godlewski
 
Posty: 914
Dołączył(a): niedziela, 15 lutego 2009, 20:42

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez P11c » czwartek, 21 maja 2015, 08:03

KayFranz napisał(a):Prowokacja, panie Z? Na wszelki wypadek udam naiwnego i odpowiem, pewnie wiedza ta przyda się innym...

Wzmocnienia pionowych rozpórek kratownicy.
Rozpórki, zastrzały, stojaki, wsporniki i inne takie elementy drewniane w początkach lotnictwa zazwyczaj były wykonane z dwóch symetrycznych połówek sklejonych wzdłuż i żeby je wzmocnić, co parędziesiąt centymetrów owijano je grubą nicią (sznurkiem właściwie...) i nasączano taki pasek klejem. Robienie rozpórek z jednego, litego kawałka to słaby pomysł ze względu na łatwość wypaczania się drewna.

Mam tylko pytanie: Czy nie jest tych wzmocnień za dużo w modelu? Bo w końcu to nie myśliwiec. I czy powinny być one tak widoczne. Po prostu nie widzę tego na zdjęciach. Fajnie to wygląda z tymi białymi kreskami ( czym więcej szczegółów tym lepiej ) ale jak dla mnie psuje efekt całości ( mało realistyczne ale to pewnie sprawa gustu).
A model super.
P11c
 
Posty: 667
Dołączył(a): środa, 14 maja 2014, 22:07

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez DUDE » czwartek, 21 maja 2015, 12:09

Jak dla mnie - świetna praca!
Poprosze o 6 tuzinów wszelakich zdjęć w galerii.
gratuluje
D
Obrazek
Avatar użytkownika
DUDE

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 581
Dołączył(a): czwartek, 24 listopada 2011, 10:44
Lokalizacja: Bemowo

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez P11c » czwartek, 21 maja 2015, 12:23

Praca i model genialny. ja tylko zwracam uwagę na pewne szczegóły aby była jeszcze lepsza :)
Wydaje mi się, że fotel jest do zmiany, niestety :(
Najpierw był pleciony, potem w modelu jednolity, a powinien być ażurowy.
P11c
 
Posty: 667
Dołączył(a): środa, 14 maja 2014, 22:07

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez Andrzej Godlewski » czwartek, 21 maja 2015, 17:58

Ten model w pracy przyniósł mi sporo radochy w tworzeniu i byle fotelikiem nie dam sobie tego odebrać :mrgreen:
Avatar użytkownika
Andrzej Godlewski
 
Posty: 914
Dołączył(a): niedziela, 15 lutego 2009, 20:42

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez P11c » czwartek, 21 maja 2015, 18:53

:mrgreen:
P11c
 
Posty: 667
Dołączył(a): środa, 14 maja 2014, 22:07

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez KayFranz » czwartek, 21 maja 2015, 19:31

Manufaktura » czwartek, 21 maja 2015, 12:23

Fotel [...] powinien być ażurowy.


A tak konkretniej - co to znaczy? Tzn. w kontekście fotelika, bo sens słowa "ażurowy" chyba znam...
Powinien mieć jakieś otwory? Gdzie? Z powodów wyżej podanych każda taka potwierdzona informacja jest cenna.
Obrazek
Avatar użytkownika
KayFranz
 
Posty: 404
Dołączył(a): czwartek, 5 lutego 2009, 15:53
Lokalizacja: Pyrowe dwa dni do piątku

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez Andrzej Godlewski » czwartek, 21 maja 2015, 19:58

Pewnie chodzi o coś takiego .
Obrazek
Avatar użytkownika
Andrzej Godlewski
 
Posty: 914
Dołączył(a): niedziela, 15 lutego 2009, 20:42

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez P11c » czwartek, 21 maja 2015, 20:09

Nie
Mówicie i macie :) Jak dla mnie to typowy ratan.
Obrazek
P11c
 
Posty: 667
Dołączył(a): środa, 14 maja 2014, 22:07

Re: Szybowiec ,,Bydgoszczanka" (1:48) WW

Postprzez Andrzej Godlewski » czwartek, 21 maja 2015, 20:24

Proszę jednak zwrócić uwagę, że ja zrobiłem wersję na płozach ze zdjęcia na początku wątku i raczej tam tego typu fotela nie ma .
Że nie wspomnę o innym umieszczeniu steru kierunku oraz krytym centropłacie . ;o)
Avatar użytkownika
Andrzej Godlewski
 
Posty: 914
Dołączył(a): niedziela, 15 lutego 2009, 20:42

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości