P-czterdziestki Urbanowicza

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

P-czterdziestki Urbanowicza

Postprzez greatgonzo » środa, 28 września 2016, 14:32

Nie ma co się martwić. Żeby poznać wygląd którejś N-ki Urbanowicza, trzeba będzie chyba poczekać, aż upowszechnią się wehikuły czasu. Do tej chwili może wznowią? ;)
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Reklama

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez Komandor » środa, 28 września 2016, 16:18

greatgonzo napisał(a):Nie ma co się martwić. Żeby poznać wygląd którejś N-ki Urbanowicza, trzeba będzie chyba poczekać, aż upowszechnią się wehikuły czasu. Do tej chwili może wznowią? ;)


To taki problem z tym wyglądem ? Z tego co czytałem, to nie do końca jest pewne, że ta pokazywana to "M". Jak sądzisz greatgonzo, latał Witia na "N" ?
Pozdrawia Paweł
Obrazek
Avatar użytkownika
Komandor
 
Posty: 1103
Dołączył(a): sobota, 8 grudnia 2007, 10:40
Lokalizacja: Z Domu

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez greatgonzo » środa, 28 września 2016, 16:27

Latał na N-5 i na K. Pierwszy lot zapoznawczy w Chinach wykonał na E. Drugiego listopada odbył półgodzinny lot w rejonie bazy na nieokreślonym N i tym samym mógł to być N-1, zewnętrznie podobny do M. Ale tego nie wiadomo. M-ka nie zapisała się w zestawieniu lotów Urbanowicza w Chinach.
Tylko wciąż nie wiemy które to konkretnie samoloty i jak wyglądały. Wszystko co jest to poszlaki i plotki.


Edytowałem, bo pisałem z pamięci i z lekka przy tym nakłamałem.
Ostatnio edytowano środa, 28 września 2016, 16:59 przez greatgonzo, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez shadowmare » środa, 28 września 2016, 16:50

Samoloty, na których latał były pomalowane Olive Drabem? Nie było tam większej ilości kolorów?
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1662
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 19:54

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez greatgonzo » środa, 28 września 2016, 16:53

Owszem, Neutral Grey, a także liczne kolory oznaczeń i wnętrza.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez shadowmare » środa, 28 września 2016, 17:10

Szkoda ale samolot Urbanowicza trzeba skleić, człowiek-legenda.
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1662
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 19:54

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez Komandor » środa, 28 września 2016, 18:03

greatgonzo napisał(a):Latał na N-5 i na K.


I tak to mi kiedyś napisałeś i tego się czymam ( ufam Twojej bogatej wiedzy ), choć większość dyskusji mówi o "M" i "K", ale ja też skłaniam się ku "N", bo dywizjony w Chinanch były już w nie przezbrojone, jak dotarł tam Witia.
Pozdrawia Paweł
Obrazek
Avatar użytkownika
Komandor
 
Posty: 1103
Dołączył(a): sobota, 8 grudnia 2007, 10:40
Lokalizacja: Z Domu

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez greatgonzo » środa, 28 września 2016, 19:54

To nie jest moja wiedza, tylko fotokopia oryginalnych dokumentów z okresu latania Urbanowicza w Chinach. Dostępna w ogólnie znanej polskiej książce biograficznej. P-40E, P-40N, i P-40K. Inne nie.

Mówienie o kolorach 23 FG w tym czasie to niemal jakby mówić o P-40 w o ogóle. Przejęte samoloty z dostaw RAF, OD/NG, OD/NG Splotches. Jeszcze lokalne podmalówki i naprawy. Znów trzeba wychodzić z konkretnego samolotu. Chyba najsilniejsza z tych wszystkich słabych wskazówek to uwaga samego Urbanowicza napisana na tyle fotki P-40K Deacon's Sad Sack: 'Mój samolot w Chinach' (za autorami Polish Aces Ospreya). Oczywiście mógł to napisać na pierwszej z brzegu fotce pokazującej używane przez 23rd samoloty.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez Tomasz Dzieciątkowski » czwartek, 29 września 2016, 01:12

Jeszcze jedna poszlaka to zdjęcie P-40 K "STINKY" ppor. Billego Carltona, ukazane na str. 70 Osprey'a "P-40 Warhawk Aces of the CBI". Przedstawia ono samolot po twardym lądowaniu Urbanowicza w Hengyangu w grudniu 1943.
If on my journey, should I encounter God, God will be cut...
Avatar użytkownika
Tomasz Dzieciątkowski
 
Posty: 988
Dołączył(a): niedziela, 23 września 2007, 19:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez piotr dmitruk » czwartek, 29 września 2016, 05:07

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez quest » czwartek, 29 września 2016, 06:42

Cześć
Jakiś czas temu, ale nie tak dawno, w Skrzydlatej była recenzja publikacji o Latających Tygrysach/23 FG z dużą ilością przykładów malowań. W recenzji napisano, że odtworzono/ustalono jak wyglądała któraś z "40" Witolda. Nie mam tej publikacji, nie miałem jej w ręku.
Ktoś coś wie?
Pzdr.
quest
 
Posty: 242
Dołączył(a): poniedziałek, 31 października 2011, 14:35

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez macias13_84 » czwartek, 29 września 2016, 18:33

Jeszcze nawiązując do wcześniejszego co zostało tu napisane.
Czyli N-5 "188": to nie maszyna Urbanowicza?
Obrazek
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 10:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez greatgonzo » czwartek, 29 września 2016, 20:06

Urbanowicz był w zasadzie obserwatorem. Latał z różnymi dywizjonami i nie było mowy o tym by miał własny samolot. Operacyjnie pilotował K-1, K-5 i N-5. Niestety seriale są póki co nieznane. Jest plotka, że to właśnie 'Stinky' Carltona (P-40K) nosiła nr 188. Ze 'Stinky' jest ten problem, że w przeciwieństwie do '..Sad Sack' obfotografowanego z obu stron ( z tajemniczym, obciętym podwieszanym zbiornikiem w bonusie) znana jest tylko jedna fragmentaryczna fota, rzekomo po lądowaniu na brzuchu wykonanym przez Urbanowicza. I tu jest kłopot, bo Urbanowicz faktycznie miał zawrzeć bliższą znajomość z kupą kamieni i uszkodzić podwozie w nocnym lądowaniu 8.12.1943. Niestety nie ma o tym wzmianki w zestawieniu raportów z wypadków lotniczych USAAF. I teraz zgaduj, czy zestawienie jest niekompletne, czy to lądowanie na brzuchu to nadinterpretacja.

P-40N '188' znana jest z powojennego obrazu pokazującego Urbanowicza ratującego zadek Richardsona. Nie wiem jakie kwity miał autor, ale obraz jest z 1993 i nie ma co liczyć na ten trop. Przy czym 11.12 nasz pilot leciał P-40K-1.

Po drodze widywałem także wizerunki '188' Urbanowicza jako P-40M.


Pisząc 'znane' mam oczywiście na myśli siebie.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: [1/48] Zapowiedzi i nowości na 2016 r.

Postprzez RAV » czwartek, 29 września 2016, 22:04

greatgonzo napisał(a):Nie wiem jakie kwity miał autor, ale obraz jest z 1993

W takim razie mógł mieć "Biblioteczkę Skrzydlatej Polski" nr 42 z 1987 r. ;o)
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: P-czterdziestki Urbanowicza

Postprzez dewertus » piątek, 30 września 2016, 00:02

greatgonzo napisał(a):Po drodze widywałem także wizerunki '188' Urbanowicza jako P-40M

Nie Ty jeden ;o) Ponieważ dalekowschodni teatr działań wojennych nie specjalnie mnie interesuje muszę przyznać że informacja jakoby Urbanowicz "dosiadał" eNki lekko mnie zaskoczyła. O ile "K" (zwłaszcza późne wersje, tzw. długie) jest logicznie łatwa to zaakceptowania (w końcu eMka to K-20 z nowszym silnikiem) to eNka wydaje się wręcz nieprawdopodobna.

Ciekawy temat - będę dalej śledzić dyskusję.
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości